Teste

Alegerea practica – Fiat Doblo Panorama (test-drive)

De 8 iulie 2011No Comments

Cand te gandesti la masinile italienilor ai senzatia ca totul este construit sub semnul senzatiilor si al designului. A doua generatie a lui Fiat Doblo nu face exceptie de la regula si vine in intampinarea publicului cu un design interesant, total diferit de ceea ce ofera concurentii sai. Dar, in acelasi timp, sunt bifate si capitolele ce tin de practic si utilitar. La fel ca in cazul fostei generatii, versiunea pentru persoane ofera sapte locuri, o multitudine de posibilitati in ceea ce priveste aranjarea scaunelor si un spatiu ce rivalizeaza cu sufrageria de acasa…

La aceasta afirmatie te duce cu gandul Doblo Panorama. Si chiar a crescut fata de fosta generatie, mai exact cu 14 centimetri in lungime si cu 11 centimetri in latime, si iti lasa impresia ca inginerii Fiat s-au ghidat dupa o singura idee, si anume “bigger is better”.

La primul contact cu Doblo ma intrebam daca inginerii Fiat au avut in minte nebuna idee de a dezvolta un model care sa poata transporta fosta generatie. Spun asta pentru ca masina a castigat mult in dimensiuni, ba chiar s-a ajuns in situatia in care inaltimea rivalizeaza cu latimea. Gurile rele spun ca ne-am ales cu un “cub pe roti”, insa eu sunt de parere ca reuseste sa mascheze acest lucru printr-un design interesant. Si acum ajungem la partea cu “…o sa fiu mai frumos”.

Si chiar s-a tinut de cuvant Doblo… partial. Spun partial pentru ca masina arata foarte bine daca este privita din fata sau lateral. Eu nu am avut nimic sa ii reprosez design-ului adoptat pentru partea frontala, ba chiar imi inspira o oarecare agresivitate si imi iau libertatea de a afirma ca ii sta bine asa. In schimb, lucrurile se complica in partea din spate. Aici chiar nu am fost impresionat de nimic. Plictiseala este la ea acasa. In schimb, mi-a atras atentia portiera spate, dar in sens negativ, pentru ca are o anvergura destul de mare iar persoanele scunde sau lipsite de putere vor intampina dificultati in manevrarea acesteia. Sa nu mai vorbim de spatiul pe care trebuie sa il lasi liber in spatele masinii atunci cand parchezi intr-un loc cu deschidere limitata. 

Si tot la capitolul schimbari bifam decizia inginerilor Fiat de a renunta la geamurile laterale glisante (cele de pe usile din randul doi) in favoarea unor geamuri cu deschidere limitata (“fluture”). Noul Doblo Panorama nu mai are trasaturi de furgoneta plictisitoare si poate fi considerata o optiune interesanta pentru o masina de familie (derivata dintr-o utilitara), incapatoare si cu un design interesant.

“Va rog, poftiti in sufragerie! Nu va descaltati!” (la interior)

Avand in vedere segmentul despre care discutam si dimensiunile exterioare, Doblo Panorama ofera foarte mult spatiu la interior. Este primitor cu cei inalti, as adauga, si asta pentru ca pasagerii se bucura de un spatiu pentru cap inutil de generos. In schimb, cei 14 centimetri castigati in lungime nu se traduc printr-un grad ridicat de confort pentru randul al treilea de scaune.Aici pot calatori pe distante lungi doar copiii. Accesul in interior se face cu usurinta, atat pentru ocupantii locurilor din fata, cat si pentru cei de pe banchete. Catre randul al treilea de scaune se asigura un acces facil prin intermediul rabatarii unui scaun din randul doi. Pentru bagaje Doblo Panorama ofera 790 de litri, in cazul in care scoatem cel de-al treilea rand de scaune, sau 3.200 de litri in varianta maxima. Fiat ofera optional cele doua locuri suplimentare, de aceea trebuie notat ca portbagajul are o capacitate standard de 790 de litri. Spatiul pentru cap si genunchi oferit pasagerilor este de nivel excelent. Au fost in masina chiar si persoane foarte inalte si nu am intampinat dificultati. Ca idee, nici macar nu poti atinge plafonul atunci cand esti asezat pe scaun, cam acesta este nivelul de spatiu despre care discutam. Pozitia la volan te va duce cu gandul la un MPV, si nu la un van, un plus pentru Doblo as spune eu. 

Salutam ideea italienilor de a pastra spatiul de deasupra parasolarului pentru depozitarea diverselor obiecte. Ca tot am ajuns la acest capitol trebuie mentionat ca spatiile de depozitare sunt numeroase si mari, insa inginerii au optat pentru varianta cu un singur suport pentru pahare, pozitionat langa levierul franei de mana. In linii mari, materialele folosite la interior impresioneaza placut iar calitatea executiei este multumitoare, insa as avea ceva de reprosat materialului dur folosit in cazul volanului si manetei franei de mana. Acesta nu ofera o senzatie prea placuta la atingere.

“Fara LED-uri si abtibilduri va rog. Totul trebuie sa fie simplu!” (tehnologie/confort/dotari)

Masina nu face excese cand vine vorba de dotari. Ai sa gasesti exact atatea dotari pe care le poti cere unei masini din acest segment. Toate scaunele sunt generoase, spatiile de depozitare sunt multe si mari, iar instalatia audio cu MP3 (standard in cazul versiunii Dynamic) se achita cu brio de sarcini. Modelul testat beneficiaza si de oglinzi electrice, telecomanda pentru inchiderea centralizata, priza de 12 volti in portbagaj si de aer conditionat automat, pentru care Fiat cere in plus 1.000 de euro. Pe Doblo Panorama s-a integrat si sistemul Blue&Me, accesibil prin intermediul comenzilor de pe volan. Functia Stop&Start este oferita standard, iar aceasta are un cuvant greu de spus la capitolul economie de carburant.

“Ne grabim undeva?” (motorizare si performante)

Fiind vorba de un model gandit pentru transportul de persoane sau marfa, Fiat Doblo Panorama nu straluceste la capitolul performante dinamice. Noi am testat versiunea echipata cu motorul de 1.6 MultiJet, care dezvolta 105 CP (4.000 rpm) si un cuplu de 290 Nm inca de la 1.500 rpm. De dragul cifrelor, mentionez ca masina accelereaza de la 0 la 100 km/h in 13,4 secunde si ca poate atinge o viteza maxima de 164 km/h. Motorul este cuplat unei transmisii manuale cu sase rapoarte si este destul de silentios, nivelul de decibeli degajat in timpul exploatarii devenind o obisnuinta in scurta vreme. Fata de concurenta, Doblo Panorama ofera acelasi nivel de putere dar un cuplu mai mare disponibil de la o turatie mai scazuta. In cei 950 de kilometri parcursi cu modelul de teste, am inregistrat un consum mediu de 6,9 l/100km (combinat), in conditiile in care nu am respectat indicatiile computerului de bord dar nici nu am abordat un stil alert de condus.

Sistemul de suspensii Bi-Link adoptat de inginerii italieni absoarbe cu usurinta imperfectiunile drumului, insa ar fi fost mai indicat ca puntea spate sa fie mai stabila. Dar poate ca acest inconvenient dispare in momentul in care masina este incarcata. Avand in vedere segmentul despre care discutam, tangajul si ruliul se inscriu in cote normale.

“Deci? Ce parere ai?” (Verdict)

 

Exemplarul testat ajunge la suma de 19.580 euro, cu TVA inclus, si este un reprezentant al versiunii de echipare Dynamic.  Asadar, vorbim despre un model mai scump decat concurentii directi, insa Fiat Doblo Panorama incearca sa compenseze diferenta de pret prin dimensiuni generoase (atat de importante in segment), cu un design diferit (atractiv i-as spune eu) si prin intermediul unui motor mai performant. La vederea atator cifre in dreptul rubricii de pret si luand in considerare situatia economica, sunt sigur ca orice potential cumparator isi va pune multe intrebari, insa ramane de vazut cum va evolua pe piata aceasta “reteta de practic” gandita de italieni.

Share

Leave a Reply

7 − 3 =