Alternativa corecta – Test Volvo V40

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 01-11-2018

Teutonii Audi A3, VW Golf, BMW Seria 1 si Mercedes-Benz A-Class au parte de un nou baiat in orasul compactelor premium, Volvo V40. Suedezul este si mai interesant dupa facelift-ul primit la inceputul lui 2016, atat la nivel estetic, cat si la interior si la nivel de dotari. Va invitam la un test-drive cu motorizarea D2, diesel-ul entry-level al gamei, si nivelul de echipare R-Design.

Text: Teodor Stefan / Foto: Robert Gherghe

V40 a debutat la Salonul Auto de la Geneva in martie 2012, fiind primul rival din segmentul compact pentru VW Golf si Ford Focus de la modelele 340/360 si 440 din anii ’90. Cumparatorii din intreaga Europa au apreciat reteta propusa de suedezi prin intermediul V40, dar si faptul ca aveau o alternativa interesanta la rigurozitatea germana adusa de modelele mentionate anterior. Spre exemplu, in 2015 vanzarile V40 au reprezentat aproape 40% din totalul Volvo-urilor comercializate in Marea Britanie.

Design

V40 a fost ultimul model Volvo desenat in era Peter Horbury inainte ca acesta sa se mute la compania-mama Geely. Designul exterior poarta semnatura americanului Chris Benjamin, in timp ce liniile interioare au fost creionate de Pontus Fontaeus. Per ansamblu, liniile V40-ului sunt mai sportive decat cele ale unui Audi A3 Sportback sau VW Golf. Cum a ajuns Volvo la “reteta” V40 in 5 usi? Initial, suedezii au mizat pe sedanul S40, dupa care au ajuns la hatchback-ul C30 cu 3 usi, pentru ca in final sa se opreasca la formula actuala: V40. Sub liniile fluide ale exteriorului regasim un motor amplasat transversal, solutie care a permis obtinerea de mai mult spatiu in habitaclu, dar si o mai buna deformare in caz de impact decat solutia cu propulsorul amplasat longitudinal. Despre renumele Volvo in materie de siguranta si sistemele de asistenta a soferului nu mai are rost sa vorbim, acestea fiind la cote inalte.

Revenim la facelift-ul primit de V40 si notam ca principala modificare, la exterior, este reprezentata de farurile “Thor’s hammer”, care au adus modelul compact in linie cu XC90, S90 si V90, pe atunci singurele Volvo-uri din gama cu aceste blocuri optice fata. Astfel, farurile Full LED sunt oferite acum standard la noul V40, iar potentialii clienti au la dispozitie 8 jante cu design revizuit. Si nivelurile de echipare au fost simplificate, variantele V40 Inscription, V40 R-Design si V40 Cross Country fiind oferite acum in Romania.

Ambianta interioara si ergonomie

In habitaclu regasim aceeasi ambianta primitoare cu care Volvo ne-a obisnuit de-a lungul anilor, iar comparativ cu modelele mai noi (XC90, S90, V90, V60), interiorul lui V40 nu chiar asa demodat. Scaunele sunt confortabile si ofera o buna sustinere laterala (mai ales la varianta R-Design testata de noi), instrumentarul de bord digital permite alegerea mai multor teme – Eco, Elegance si Sport, iar sistemele de siguranta activa si pasiva sunt de ultima generatie, asa cum te astepti de la un Volvo. In conditiile in care tot mai multi producatori aleg sa simplifice interioarele dupa filosofia “Less is more”, V40 ofera inca numeroase butoane pe consola centrala, fapt care poate fi derutant pentru cineva care nu este familiarizat cu marca.

Spatiul pentru pasagerii din fata este bun, insa spatiul de pe bancheta (la nivelul picioarelor, dar si al capului) este la limita. Am apreciat plafonul panoramic, care ne-a permis sa admiram din plin culorile toamnei atat la semafor, in traficul urban, cat si in afara orasului, pe drumuri virajate. Desi pare un moft, de indata ce conduci un model echipat cu plafon panoramic cu greu mai poti reveni la plafoanele conventionale. Portbagajul nu impresioneaza prin volum (335 de litri), insa valoarea creste la 1 032 de litri cu bancheta rabatata. In ceea ce priveste calitatea materialelor folosite, V40 emana un aer premium, rafinat, senzatia fiind a unui model solid, unde fiecare element al interiorului are o functie bine definita. De asemenea, avem un plus si pentru sistemul audio.

Motor si comportament dinamic

Modelul testat dispunea de cel mai mic propulsor diesel din gama V40 (D2), cuplat la o transmisie automata cu 6 rapoarte. Cu o cilindree de 2 litri, agregatul Euro 6 dezvolta 120 CP si 280 Nm, afisand un consum mediu de 4,6 l/100 km si 122 gr/km emisii CO2. Performantele oferite de acest propulsor sunt corecte si in raport cu asteptarile, insa V40 D2 a reusit sa ne surprinda placut, de cateva ori, prin raspunsul la apasarea pedalei de acceleratie.

Desi imparte platforma cu Ford Focus, recunoscut pentru calitatile dinamice, V40 nu se simte la fel de sportiv precum arata. Feedback-ul servodirectiei si setarea orientata spre confort a suspensiei nu implica soferul atat de mult la condus precum o face BMW Seria 1, insa se dovedeste o alegere inspirata pentru acoperirea distantelor lungi sau la rularea pe suprafete denivelate. Modelul testat era echipat cu jante de 18 inci (781 Euro cu TVA), insa recomandam alegerea jantelor pe 17 avand in vedere starea multor drumuri din Bucuresti / Romania.

Concluzie

Intr-un segment compact premium dominat de germani, V40 aduce argumente puternice menite a-l transforma in cea mai interesanta propunere non-teutona, o alternativa de luat in calcul in orice zi a saptamanii si de doua ori duminica: siguranta de top, numeroase sisteme de asistenta la condus, un design placut si un habitaclu in care ergonomia si liniile simple, tipic scandinave, tin capul de afis. Gratie unei reduceri de 13 335 de Euro, pretul modelului testat ajungea la 26 411 Euro (cu TVA).

Share