Alternativă la SUV – Test Renault Megane Estate

| Scris de: Robert Gherghe | 04-05-2017

Renault s-a întors din nou cu faţa către publicul său. Ce altceva ar putea însemna reîntoarcerea lui Megane Sedan? O berlină clasică, utilă, încăpătoare, care arată bine şi merge bine. Renault s-a mai întors o dată cu faţa către publicul său prin Megane Estate. Sub caroseria break, Megane oferă cam tot ceea ce oferă şi Megane Sedan, doar că un pic mai mult.

Lucrurile sunt simple şi nu trebuie amestecate. Avem aceeaşi maşină – Megane – şi în acelaşi timp avem două maşini – Sedan şi Estate. Dacă sedanul îşi vede de ale sale, break-ul se arată un pic mai obraznic. Şi nu vorbim aici neapărat despre design, deşi şi despre design vorbim, ci mai ales despre intenţiile, vrute sau nevrute, ale lui Estate.

Deşi e un break pur – pasăre rară şi hulită pe la noi – Megane Estate, aşa cum a ieşit el, poate că nu bate, dar scorojeşte un pic pe la uşa SUV-urilor, oferind familiştilor de altă dată posibilitatea reîntoarcerii la o gardă mai mică la sol. Dă la schimb o grămadă de avantaje, iar unul dintre ele, greu de omis, este prețul. Chiar dacă amestecăm lucruri care nu trebuie amestecate, Renault Megane Estate îţi poate lua capul din norii SUV-ului pentru a te aduce cu roțile pe pământ.

Motor

Renault Megane Estate şi motorul 1.6 dCi cu 130 cai putere fac o pereche perfectă. Propulsorul care reprezintă o versiune modernă a trainicului 1.5 dCi beneficiază de un cuplu maxim de 320 Nm, menit să-i ofere break-ului agilitatea de care era nevoie. Dacă se merge bătrâneşte, la consum, în modul de rulare Eco în cazul de faţă, motorul se aliniază perfect cu cerinţele unei maşini de familişti, dacă se rulează pe Normal, Comfort sau Sport, se simt bine atât cuplul cât şi caii din dotare.  E o chestiune de alegere aici, însă modul Comfort pare cel care echilibrează maşina cel mai bine, între ceea ce reprezintă şi ceea ce ai tu nevoie. Să nu uităm că vorbim despre un break în acest context. Dacă SUV-urile au scăpat de pericolul ăsta, devenind maşini aspiraţionale şi nu utilitare, break-ul se află către sfârşitul epocii sale şi, absolut nemeritat, trebuie amplasat într-o zonă a necesităţilor.

Cuplat la o cutie manuală cu 6 rapoarte, cu timonerie lungă, dar bună în cazul preciziei, şi o etajare cumsecade a rapoartelor, motorul diesel de pe noul Megane Estate pare că şi-a găsit locul unde se simte cel mai bine. La nivel de consum, discuţia este lungă. O vom scurta şi vom merge pe mâna valorilor reieșite din modul de rulare Eco cu sistemul start-stop activat. Consumul mixt oficial este de 4 litri 100 km. În lumea reală, în traficul urban mai întâi,break-ul ne-a consumat 6,8 litri la 100 km, în afară urbei cifrele n-au arătat 3,6 litri la 100 km cât ne spune Renault, ci 4,7 litri la 100 km cu un condus cât se poate de economicos.

Dinamica & Comportament

Apăsaţi butonul Sport şi Megane Estate va merge precum arată. Este totuşi o maşină normală, chiar dacă poate pleca aproape spectaculos de pe loc. Timpul de acceleraţie de la 0 la 100 km/h se opreşte la 10,6 secunde iar viteza maximă ajunge la 198 km/h. Aşadar, valori normale pentru o maşină dedicată, teoretic, utilului. Ceea ce poţi remarca din interiorul acestui break este dinamica lui elegantă. Felul în care suspensia aşază maşina pe şosea, şi mai puţin portbagajul alungit, devine laitmotivul acestui model. Suspensia precede reputaţia Renault şi absoarbe excelent drumurile nefavorabile din aceste părţi ale lumii.

Prin Multi Sense, maşina este complet diferită de la un mod de rulare la altul. Bine, nu complet diferită, dar la nivel de detalii lucrurile stau altfel. De la condus bătrânesc pe care îl poţi descoperi pe modul Eco, unde funcţiile vehiculului sunt intrate în amorţeala iar motorina scade tot mai încet din rezervor, până la Comfort unde totul pare să se portriveasca cu totul nu e mult drum, dar este unul important. Pe Sport, direcţia se întăreşte, dar nu cât am fi dorit, cutia pare că mai vine de acasă, dar lucrurile se opresc repede pentru că vorbim de un break aflat în căutarea echilibrului şi nu a spectacolului.

Design

Pentru spectacol, Megane Estate mizează pe exterior. Break-ul lui Megane reuşeşte să întreacă prin frumuseţea sa caroseria de sedan sau hatchback. Pare că e haina în care Megane-ul acestei generaţii se simte cel mai bine. Agresivitatea nasului, dar și a capotei, sigla masivă din centrul grilei atent desenate mai ales pentru îmbinarea cu farurile, unde se creează acel efect spectaculos pus în lumina de LED-uri, sunt totuşi elementele comune ale noului Megane.

Spatele şi linia aproape continuă a stopurilor face ca în cazul break-ului îmbinarea estetică să fie perfectă. Linia maşinii curge de la un capăt la altul, are o continuitate stilistică pe care cu greu o regăseşti la break-urile născute din sedanuri şi o prospeţime a posteriorului pe care toţi fanii genului ar trebui să o ia în seamă. Renault Megane Estate are designul la el.

Interior

Renault Megane a preluat de pe Talisman lucrurile de care avea nevoie şi bine a făcut. Cu materiale de calitate la interior, cu îmbinări reuşite la vedere şi decente în zonele ascunse şi un desen corect al bordului, maşina face deja cu ochiul iubitorilor de gen sau celor aflaţi în căutarea unui automobil mai încăpător care să nu fie SUV. Display-ul lung de tip Renault se integrează bine din punct de vedere vizual, însă este mai puţin practic pentru şoferi cu braţul mai scurt.

Dotarea cu head-up display nu ajută prea mult longilinii, înclinarea acestui mic ecran transparent care afişează digital viteza fiind deficitară. Mult mai utile sunt cotiera centrală şi în general spaţiile de depozitare amplasate cam în locurile în care ai nevoie. Suporturile de cafea sau sticle mici de pe consola ar putea fi mai atent lucrate odată cu facelift-ul. Spaţiul interior este suficient pentru o familie, iar spaţiul de depozitare din portbagaj (520 litri) este motivul pentru care există break-uri. Chiar dacă se poate şi mai bine, Megane Estate oferă suficient unui potenţial client cu copil sau copii când vine vorba despre ceea ce ar încăpea în portbagaj.

Concluzie

Break-urile se încăpăţânează să moară. Au această calitate care într-un fel ține de destinul lor. La sfârşitul erei SUV, sper că break-ul, estate-ul, wagon-ul sau cum vreţi să-l numiţi va supravieţui. Trăind într-un con de umbră, break-ul îşi face kilometrii săi lungi mai departe, bătând agale autostrăzile Europei Occidentale. În America, unde totul e mare, SUV-ul i-a contestat puternic tradiţia şi chiar existenţa iar pe la noi rămâne la fel de ignorat din motive care ţin de felul nostru de a fi.  Suferim de sindromul caprei vecinului. Rămânem o civilizaţie (deşi e mult spus) a gardurilor, a perdelelor şi jaluzelelor, a portbagajului ascuns vederii. Pe vremuri era bine, căci cu portbagajul se fura. Noul Renault Megane Estate are un preţ de plecare de 15 500 euro cu TVA în România. Versiunea testată de noi are un preţ de plecare de 19 300 euro cu TVA.