Amiralul francez 4×4 – Test Renault Koleos

Share
| Scris de: Daniel Costea | 04-01-2020

Numele Koleos revine in oferta Renault, de aceasta data fiind vorba despre un produs cu reale valente premium. Dupa ce “operatiunea” Kadjar a fost un succes, acum este randul lui X-Trail sa aibe un corespondent. Koleos foloseste aceeasi platforma (denumita intern CMF) ca si modelul japonez, platforma regasita si la monovolumul Espace. De altfel, stilul lui Koleos se inscrie intre Espace si Talisman, toate trei fiind desenate de Alexis Martot. Koleos este produs in fabrica coreeana Renault-Samsung, alaturi de modelele X-Trail destinate pietei SUA.

Gabarit si habitaclu

 

Cu 467 lungime si un ampatament de 271 cm, Renault Koleos este o masina impozanta, senzatie potentata de imensul calandru si de insertiile de crom de pe caroserie. Nu este doar o impresie exterioara. Daca luam in calcul ca pe aceeasi platforma, X-Trail si Espace pot oferi sapte locuri, atunci se explica de ce habitaclul lui Koleos este imens.

Iar cand spun imens, trebuie citit exact asa. Scaunele anterioare sunt asemenea unor fotolii imbracate in piele, dar cu suport lateral foarte interesant. In spate oferta de spatiu este inca si mai generoasa, cu podea aproape plata, chiar daca vorbim despre o versiune 4×4, cu arbore cardanic. Toate cotele de gabarit interior sunt facute in asa fel incat si persoanele inalte sa se simta in voie, oriunde ar sta. Comparativ cu Talisman, soferul sta cu 13 cm mai sus (la 63 cm fata de sol, comparativ cu 50 cm la sedan).

Ergonomie si echipamente

Din punct de vedere al plansei de bord nu sunt surprize fata de restul gamei. Layout-ul este, in mare, cel gasit la Talisman, cu multa tehnologie la nivel de infotainment. In primul rand este vorba despre sistemul R-Link 2, cu disply tactil de 8,7” pozitionat pe verticala. Este elementul care acapareaza atentia la interior, pentru ca in jurul lui se intampla aproape toate activitatile.

De aici se pot seta si configura toate sistemele masinii, incepand cu culoarea iluminarii, ori tema ecranului si pana la sistemele de asistenta, climatizare, navigatie si entertainment. Senzitivitatea la atingere este buna si are chiar si functie de zoom, conferindu-i un feedback asemanator unei tablete sau smartphone. Meniurile sunt in general usor de gasit, insa uneori trebuie sa apesi de prea multe ori pentru a ajunge la functia dorita.

Ca de pilda comanda climatizarii, pentru accesarea careia trebuie sa apesi o zona destul de mica a touchscreen-ului, lucru mai putin agreabil in timpul mersului. De asemenea, rama ce inconjoara touchscreen-ul va colecta si va expune, deranjant pentru unii, amprente din timpul utilizarii. In continuare nu impartasesc solutia Renault, de pozitionare a butonului de cruise control pe consola centrala si nu pe unul dintre bratele volanului. O alta scapare la nivel de detaliu in aceasta clasa este faptul ca doar portiera soferului are geam cu automatizare atat pentru urcare, cat si pentru coborare.

Plasticele sunt, probabil, cele mai bune pe care le-am intalnit in gama Renault. Este si piele din belsug, avand in vedere ca vorbim despre un SUV cu pretentii premium. Desi, pentru a atinge acel nivel ar fi trebuit sa fie disponibila, cel putin optional, o a treia zona de climatizare pentru locurile posterioare. Totusi, in aceasta zona sunt prezente guri de ventilatie si doua port-uri USB pentru incarcarea device-urior, plus optiune pentru scaune cu incalzire. Interiorul este intesat cu fel de fel de locuri de depozitare, inclusiv in portierele posterioare, unde are loc o sticla de 1/2 litri.

Accesul la portbagaj este bun, Renault renuntand la solutia vechiului Koleos, cu hayon din doua sectiuni. Sunt disponibili 579 de litri (cu 29 de litri mai mult decat la X-Trail), dar sub cei 630 de litri pe care ii are Skoda Kodiaq. Fiind vorba despre un SUV, nu va asteptati la un prag de incarcare tocmai coborat. Tot de aici se poate rabate bancheta printr-o simpla actionare a unei parghii, suprafata rezultata nefiind complet plata, insa fara prag despartitor. Koleos nu este disponibil, nici optional, in versiune cu sapte locuri, constructorul propunand monovolume in aceasta privinta.

Integrala si CVT

Singura versiune disponibila pe piata noastra este motorizarea diesel de 2 litri, ce dezvolta 190 CP, cuplata la transmisia X-TRONIC. Este vora despre o transmisie cu variatie continua, produsa de compania japoneza Jatco, detinuta de Nissan. Ceea ce este important, specialistii aliantei au rezolvat aproape in totalitate neajunsurile in functionare specifice unei cutii CVT. Mai precis, la sarcini mici, aceasta functioneaza ca un CVT normal, cu cele doua conuri miscandu-se relativ una fata de cealalta in pozitii infinite.

In sarcina, la apasarea mai sustinuta a pedalei de acceleratie, cele doua conuri se fixeaza in sapte configuratii diferite, simuland rapoartele unei transmisii automate clasice, cu sapte trepte. In viata reala acest lucru inseamna progresivitate si lipsa socurilor la viteze mici si reactii placute in acceleratie. Uitati de senzatia dubioasa a CVT-ului, care tine motorul “blocat” in ture inalte, in vreme ce masina incearca sa castige viteza. Plus ca in poarta manuala, senzatia devine inca si mai reala.

Cate priveste sistemul de tractiune integrala, este cel cunoscut in Alianta, cu trei moduri: 2WD, 4WD si Lock. Doar butonul de cuplare este pus cam ascuns, in stanga volanului, pe plansa, pentru ca in teren accident, acest sistem isi face treaba foarte bine.Dinamica este buna pentru gabaritul masinii, cu un ruliu tinut decent sub control si o directie setata in general catre confort.

Nu va asteptati insa la reactii la fel de agile precum ale unei Skoda Kodiaq sau Hyundai Santa Fe, pentru ca suspensia permisiva si “prietenoasa” pe autostrada sau pe drumurile stricate devine prea moale pe drumurile virajate parcurse rapid. Oricum, intreaga masina este relaxanta si silentioasa, iar pentru cei mai pretentiosi poate fi dotata cu tot ce are mai bun Renault la acest moment in materie de confort.

 

 

Share