Teste

Amiralul spaniol – Test Seat Tarraco

; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Share

Tarraco este de fapt vechea denumire a actualului oras Tarragona, aflat la 100 km sud de Barcelona. De 37 de ani incoace, Seat foloseste numele unor orase spaniole pentru a denumi modelele sale, primul exemplu  fiind Rondo, in 1982. Tarraco este al 14-lea model care urmeaza acest principiu, insa este primul ce primeste numele dupa un vot popular. Nu mai putin de 146.124 de fani ai marcii, din 134 de tari au participat la etapa finala #SeatseekingName, alegand actuala denumire cu un procent de 35,52% din voturi.

Un spaniol chipes

Seat Tarraco foloseste aceeasi platforma tehnica MQB cu ampatament alungit a grupului VW, dare aduce un ingredient in plus, cel al sportivitatii, care il deosebeste, spre exemplu, de Skoda Kodiaq. Vorbim despre un SUV din gama medie-superioara, de 4,73 metri lungime si cu un ampatament de 2,79 metri, care poate oferi pana la sapte locuri (dotare optionala – 780 euro).

Din acest punct de vedere, Tarraco concureaza nu numai cu “fratii” de grup, Kodiaq si Tiguan Allspace, dar si cu Peugeot 5008, Kia Sorento, ori Nissan X-Trail, toate acestea putand oferi trei randuri de scaune. Modelul spaniol ofera un interior foarte spatios – despre care voi vorbi mai jos – insa nu a neglijat portbagajul: 760 de litri in configuratie cu cinci locuri, 230 litri cu sapte pasageri in masina si un total de 1.775 litri cu cele doua randuri posterioare pliate.

Habitaclu calitativ

Tarraco propune toate noile tehnologii ale grupului VAG, incepand cu afisajul digital din spatele volanului, denumit Digital Cockpit si oferit in standard. Este un ecran TFT imens, de 10,25″ care poate fi configurat in trei moduri diferite de layout si arata excelent, incepand cu grafica, rezolutia si pana la multitudinea de informatii care pot fi afisate (navigatie, recunoasterea semnelor de circulatie, cruise control adaptiv, Front & Lane assist si altele).

Schimbarea intre diversele moduri se face de pe bratul drept al volanului, dupa ce te familiarizezi putin cu meniul. Aici as vrea sa punctez ca VW si Skoda au gasit solutii mai bune decat Seat cand vine vorba despre logica de actionare a computerului de bord. Pentru 488 euro, Seat ofera un sistem audio excelent de la Beatsaudio™, cu amplificator digital cu 12 canale, putere totala 340 W si 10 difuzoare (inclusiv subwoofer).

Sigur, nu lipseste al doilea ecran de 8 inci pe consola centrala de pe care se pot accesa toate functiile masinii. In acest tablou digitalizat, sistemul de climatizare a ramas cu comenzi clasice. Nu este rau, insa designul lui are deja o varsta avansata si, din punctul meu de vedere, pare un element ieftin.

Vom vedea la facelift daca Seat va implementa aici solutia intalnita la noul Leon, in care comenzile climatizarii sunt inglobate integral in sistemul de infotainment. Altfel, materialele sunt foarte bune, spuma moale pentru plansa de bord, plastice cu textura fina pentru zona inferioara si o tapiterie textil/alcantara extrem de reusita calitativ si estetic. Cel putin mie, motivele tesaturii imi aduc aminte de tapiteria modelelor Golf GTI sau GTD.

Habitaclul este extraordinar de incapator, oferind tone de spatiu. Buzunarele portierelor inghit sticle de 1,5 liri, ai unde sa iti pui paharele cu cafea pentru drum lung si, in general, nu ramai niciodata cu nimic in mana. Sau, daca vrei, iti desfaci masutele tip avion de pe spatarele scaunelor frontale.

Randul doi de scaune culiseaza inainte-inapoi, dar si spatarele pot fi reglate, asa ca sunt multe posibilitati de configurare. Oricum, pasagerii de pe bancheta secunda au loc la picioare indiferent cat de inalti ar fi. In schimb pe scaunele din randul al treilea doar copiii vor fi mai bine gazduiti, pentru ca nu este mult loc nici pentru gambe nici pe inaltime, iar sezutul si spatarul sunt mai inguste.

Comportament rutier

Sunt pe autostrada, cu cruise controlul adaptiv si sistemul de mentinere a benzii de circulatie activate. 2.0 TDI-ul de 190 CP montat pe acest Tarraco 4Drive DSG7 functioneaza la putin peste 2.000 rpm, cu viteza de croaziera setata la 135 km/h.

Configuratia de fata este varful de gama, transmisia automata cu sapte trepte fiind destinata exclusiv versiunilor cu tractiune integrala. Chiar si cu jantele optionale de 20 de inci si anvelope 235/45 (disponibile doar pentru echiparea de top Xcellence contra 727 euro; in standard sunt incluse jante de 19 inci) confortul pasagerilor nu este deranjat dramatic. Mai mult, pentru 780 euro se poate comanda si suspensie adaptiva DCC.

Controller-ului rotativ de langa schimbatorul de viteze imi face cu ochiul, asa ca trec prin fiecare dintre cele patru moduri de condus: Eco, Normal, Sport si Individual. Sincer, in afara de rulajul in croaziera pe autostrada, nu prea vad unde m-as obisnui cu modul Eco, pentru ca raspunsul motorului este enervant de anesteziat. Masina va fi folosita intr-o proportie de peste 90% in setarea Normal, pentru ca mixul intre schimbarea treptelor, raspunsul directiei si acceleratiei sunt cele mai potrivite atat in oras cat si pentru calatorie.

DSG-ul isi face treapa fara repros, iar eu o consider cea mai buna transmisie cu doua ambreiaje de pe piata in segmentul mainstream. Este rapida in reactie, nu se “balbaie” pentru a gasi treapta potrivita, isi pastreaza rafinamentul atat la turatii mici, cat si inspre zona rosie. Comut in Sport si simturile masinii se ascut. Ma simt “obligat” sa merg mai sportiv si descopar un raspuns curat al directiei. Doar sleaurile modelate in timp de camioane pe drumurile judetene dau batai de cap, pentru ca talonul mic al anvelopelor este repede deviat de la trasa dorita de mine.

Tarraco se dovedeste unul dintre cele mai sportive SUV-uri populare din segment, sigur si cu multa motricitate pe drumurile virajate. Aceasta agilitate nu trebuie sa va lase impresia ca nu exista ruliu. Exista, dar apare progresiv si ofera destul timp pentru a-l gestiona. Si inertia este relativ mare, deci trebuie avut grija la transferul de mase, dar pentru dimensiunile si vocatia sa, masina se comporta excelent. Si ar mai fi ceva.

Chiar daca performantele TDI-ului sunt bune, cu 190 CP/3.500 – 4.000 rpm, respectiv 400 Nm/1.750 – 3.250 rpm, raman limitari inerente care ies la iveala in mersul sportiv, cand intervalul de turatie in care poti avea raspunsul cel mai bun este relativ limitat. Este pacat, spre exemplu, ca Tarraco nu are o versiune similara cu Kodiaq RS. Si, daca e sa fiu carcotas, un 2 litri nu va avea niciodata rafinamentul unui 3 litri cu sase cilindri… Dar pentru asta in grupul VAG exista marca Audi.

Din punct de vedere al tractiunii 4Drive, Tarraco vine cu un sistem ce utilizeaza un ambreiaj multidisc, plasat inaintea puntii spate, cu operare hidraulica si electronica. Sunt disponibile doua programe, Snow si Offroad, fara posibilitate de blocare a distributiei cuplului in proportii fixe fata-spate.

Este o solutie de “clasica”, ce isi face treaba eficient in situatiile pe care un utilizator le poate intalni cotidian. Cat priveste consumul, in 500 de km parcursi cu aerul conditionat in functiune si o viteza medie de 78 km/h (autostrada si drumuri nationale), valoarea inregistrata a fost de 6,2 l/100 km. Este o valoare buna avand in vedere ca am folosit tot timpul aerul conditionat, masina a stat cu motorul pornit pe durata sedintelor foto, iar pe drumurile serpuite am mers in ritm mai alert.

Buget si echipari

Acest Seat este unul dintre cele mai intersante SUV-uri din segment, dar cu toatea acestea ramane in umbra lui Kodiaq, modelul ceh avand de partea sa o imagine mai buna, o linie de echipari mai bogata, mai multe combinatii permise intre motoare si transmisii, avantajul de a fi fost primul pe piata, dar si pretul. Tarraco isi deschide lista de preturi cu 27.226 euro pentru versiunea 1.5 TSI/150 CP 2WD, manuala, pentru a ajunge la 36.922 euro in cazul versiunii testate.

Standardul este bogata, chiar la prima echipare “Style”, unde se ofera climatizare automata pe 3 zone, Front Assist, Lane Assist, blocuri optice full LED, Digital Cockpit, Seat Drive Profile (modurile de rulare) pentru versiunile 4×4, sistem de infotainment cu ecran de 8 inci si conectivitate cu telefonul, senzori de lumina si ploaie, jante de 17 inci. In versiunea de top, Xcellence, se adauga camera video spate, cruise control adaptiv cu functie follow to stop, directie progresiva, jante de 19 inci, sistem de navigatie, sistem de parcare automata Park Assist, portbagaj cu actionare electrica (inclusiv de tip maini libere), sistem Kessy (acces si pornire fara cheie), iar lista poate continua. 

Share

Leave a Reply

nineteen − 12 =