Best seller reloaded – Test Renault Captur

Share
| Scris de: Daniel Costea | 23-03-2020

Inlocuirea unui best seller este o sarcina grea, iar in cazul de fata vorbim despre Renault Captur, care a fost in ultimii ani cel mai bine vandut model din segmentul sau, in Europa. Chiar si anul trecut, cand prima generatie se pregatea de pensionare, Captur a fost liderul SUV-urilor mici, cu 67.000 de unitati din cele 215.000 vandute pe pietele contientului nostru.

Francezii nu au vrut si nici nu aveau de ce sa reinventeze roata. Asa ca au mentinut ingredientele generale ale retetei si au adus o masina mai buna la toate capitolele, in special la nivel de calitate perceputa, confort si sisteme de infotainment si asistenta a condusului. Iar acum, cand compar dimensiunile, imi dau seama cat de mica era vechea generatie, daca noul Captur a crescut in lungime cu 110 mm, si are 4.227 mm.

De fapt, s-a “implinit” pe ici, pe colo si anume prin partile esentiale, daca ar fi sa parafrazez unul dintre personajele lui Caragiale. Este mai lat cu 1,9 cm (acum are 1,80 m), mai inalt cu 1 cm (pentru 1,58 m in prezent), in vreme ce ampatamentul are 2,63 m (+ 2 cm). Si foloseste noua platforma CMF-B (Commom Module Family pentru clasa B) a grupului, la fal ca si Clio.

Insa dincolo de acronimul pe care il vor retine eventual jucatorii de rebus, altceva este important aici. Platforma permite electrificarea (versiunea plug-in hibrid a fost deja anuntata aici), iar in practica arata ca doua modele care o impart pot fi destul de diferite dimensional. Cu 20 de cm in plus la lungime, 5 cm la ampatament si 220 de litri pentru portbagaj, Captur nu este doar un Clio suprainaltat, asa cum au multi au tendinta sa afirme. Sa vedem in continuare de ce.

Exterior de generatie noua

Cu primul nivel de echipare (in Romania sunt oferite trei: Life, Zen, Intens), Captur propune in echiparea standard blocuri optice fata/spate cu tehnologie LED. Doar la Intens, modelul testat de noi, luminile creeaza semnatura luminoasa, in forma literei C, inclusiv la stopuri, o premiera in gama Renault. Acum poate fi dotat cu jante mai mari decat vechea generatie, de pana la 18 inci (optional 252 euro), cum are si acest Captur. Alegerea va fi cu atat mai dificila pentru culoarea exteriorului si cred ca un curs de fashion/design ar fi bun inainte de a consulta oferta.

Sunt disponibile 11 nuante pentru caroserie, 4 pentru plafon si 3 pachete de personalizare exterioara, ceea ce inseamna un potential de 90 de combinatii, cele mai multe disponibile in segment. Altfel, sunt multe detalii noi de design in limbajul marcii, care se regasesc in nervuri si suprafete intrepatrunse curajos. Montantul C aduce o idee pe care am vazut-o prima data la Opel Crossland X, unde linia suprafetei vitrate se uneste cu a plafonului. Bandourile negre care imbraca aripile, alaturi de garda la sol de 17,5 cm aduc un aer pseudo-offroad, stiut fiind faptul ca nu exista o versiune 4×4, iar pentru moment nu s-a anuntat nici daca echiparea X-MOD va ma fi oferita.

Interior si echipamente

Este un pas urias inainte facut de Captur, iar in configuratia de fata avem tot ce are mai bun in materie de interfata. Adica enorma tableta pozitionata vertical, de 9,3 inci (252 euro sau 504 euro si cu sistem audio BOSE) si instrumentarul de bord TFT de 10 inci (126 euro). Sunt optionale disponibile doar pentru echiparea de top Intens, care vine in standard cu ambele de 7 inci. Life are in standard instrumentar analog/digital cu TFT de 4,2 inci, fara tableta pe consola, iar la Zen apare in standard tableta de 7 inci. 

In cazul de fata, plansa de bord a lui Captur este spectaculoasa, cu consola “plutitoare”, ce are doua etaje de depozitare, schimbator  de viteze e-shifter si functie de incarare wireless la partea de jos (pachetul se numeste Tech, costa 252 euro si mai include oglinda interioara electrocrom fara rama). Materialele sunt neasteptat de bune calitativ, nu numai in zonele de contact frecvent, ci pana spre partea inferioara, la nivelul buzunarelor de pe usi si al torpodoului Easy Life de tip sertar, foarte incapator si preluat de la vechea generatie. De altfel, locurile de depozitare – in total 27 de litri – sunt arhisuficiente pentru sticle, pahare, obiecte mici personale. 

Cum telefonul mobil a devenit indispensabil si unui copil de 6 ani, Captur nu va prilejui nici o cearta pe porturile de incarcare, prevazand doua in fata si doua in spate, in mini consola cu gurile de ventilatie. Si da, exista aeratoare posterioare, ceea ce se intalneste destul de rar in segment. Apropo de gurile de ventilatie, cele de pe centrul plansei de bord sunt usor ascunse de imensa tableta de 9,3 inci.

Intens ofera in standard climatizarea automata monozona, cu aceeasi interfata folosita si la Duster, pe care am laudat-o de fiecare data pentru design si feelingul butoanelor. Sunt si comenzi noi, precum satelitul de comanda audio de sub volan, dar care mie mi s-a parut mai putin ergonomic in ceea ce priveste reglarea volumului. Acum sunt doua butoane (comparativ cu mini-padelele modelului anterior) mai dificil de reperat tactil, pe care trebuie sa apesi. 

 

Scaunele sunt desenate bine, au suport lateral generos si tetiere de tip virgula, pe care le poti regla milimetric. Foarte bine stau si pasagerii din spate, gratie unei banchete culisabile longitudinal, solutie aparuta initial in lumea monovolumelor si apoi translatata la SUV-urile de clasa mai mare. Renault Captur se numara printre putinele modele din segment care ofera aceasta facilitate.

Sunt 16 cm inainte/inapoi, iar in functie de necesitatile de transport se poate jongla cu spatiul pentru bagaje (536 litri maxim si in jur de 420 litri cu bancheta la maximin spate) sau pentru pasageri.  Portiera se deschide la aproape 90 de grade, asa ca parintii cu copii mici, cu scaune speciale, vor aprecia faptul ca nu trebuie sa se contorsioneze foarte mult pentru a avea acces. 

Comportament rutier

Motorul 1.5 dCi nu mai are nevoie de nici o prezentare. Se afla la cea de-a opta generatie si a primit sistem de depoluare SCR cu AdBlue. Din nou, poate ca un potential client nu va retine neaparat acest detaliu, cat mai degraba faptul ca montat pe Captur se dovedeste extrem de silentios.

Nu are vibratii nici cand ajunge subturat, desi transmisia cu doua ambreiaje EDC7 nu ii prea da ocazia. Spre deosebire de vechea generatie, cuplu maxim de 260 Nm se obtine la o turatie mai ridicata (2.000 rpm fata de 1.750 rpm), ceea ce se simte in practica, in special la reaccelerari, cand exista o intarziere in reactie. Puterea maxima de 115 CP este livrata insa mai jos, la 3.750 rpm, in loc de 4.000 rpm.

Cutia de viteze face o treaba foarte buna in combinatie cu motorul, dar cand grabesti pasul, fie pentru a specula o bresa in trafic, fie pentru depasiri pe drumurile nationale, retrogradarea se face cu un ușor delay fata de intentia soferului. Comutarea in modul Sport al sistemului Multi-Sense rezolva in mare situatia, aduce o directie mai prompta si schimbari la turatii mai inalte.

Iar cine nu este multumit, poate trece in manual, schimband de la padelele de pe volan. Interesant este si modul My Sense, unde se poate regla indvidual, printre alte functii de confort, raspunsul directiei si motorului. Oricum, directia urmeaza setarea generala a masinii, de confort,  placuta si usor de actionat in oras, dar cu un feedback discret la viteze mari. Frana in schimb nu mi s-a parut foarte modulabila, in special la viteze urbane si tot in oras am descoperit ca sistemul Start/Stop este foarte lent in repornirea motorului, in special cand este activa functia Autohold.

Ca si pozitie de condus, scaunul si volanul formeaza un duo extrem de reusit ca forma si dimensiune, atat pentru un condus sportiv, dar si pentru drumurile lungi. Singura observatie din punctul meu de vedere este ca in pozitia reglata de mine, genunchiul drept se sprijina in timpul condusului chiar pe cusatura mediana a consolei, usor proeminenta.

Revenind, noul Captur a devenit mai complet decat predecesorul sau. Spatiul interior, confortul, disponibilitatea pentru bagaje, ergonomia si feeling-ul general il recomanda pentru o gama mai mare de potentiali clienti si de moduri de utilizare. La finele testului, dupa 480 de km parcursi, din care 60 km urban, 200 km pe autostrada si 140 km pe drumuri nationale, computerul de bord a indicat un consum mediu de 6,1 l/100 km si o viteza medie de 63,5 km/h.

Dotari si buget

Cine vrea sa faca o simulare de pret, poate intra in configurator si descoperi intreaga oferta. Eu ma voi referi la modelul testat. Echiparea Intens vine cu un pachet bogat de dotari, iar pentru motorul diesel este oferita doar pentru versiunea de 115 CP. Un Captur Blue dCi 115 EDC porneste de la 22.650 euro, TVA inclus, iar in acest pret sunt oferite echipamente precum aer conditionat automat, scaune fata incalzite, sistem multimedia de 7 inci cu navigatie, afisaj de bord TFT de 7 inci, Multi-Sense, senzori de ploaie, cruise control, recunoasterea indicatoarelor rutiere, asistent la mentinerea benzii de rulare, asistent faza lunga, frana de parcare electrica cu functie Autohold. Intre optionale as puncta asistentul pentru unghi mort, parcare hands-free, camera video 360 de grade, dimensiunile mai maripenhtru tableta si TFT-ul instrumentelor si trapa panoramica actionata electric.

 

 

 

 

Share