Bun venit în normalitate – Test Dacia Logan Easy-R

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 27-07-2017

Suntem dincolo de punctul de întoarcere. Şi trebuie să mergem până la capăt, oricare ar fi el. Ne-am învăţat ca maşinăriile să facă lucurile în locul nostru. Roboţii industriali bat singuri metalul în uzine,  calcultoarele inteligente simulează realitatea, aspiratoarele au ajuns, chiar şi ele, să se dea singure prin casă dintr-un perete în altul cât să adune totul de pe jos, automobilele schimbă vitezele în locul şoferului şi aşa mai departe. Şi vor continua să facă asta până când noi nu vom mai face nimic.

Să-ţi imaginezi o Dacie 1310 fără ambreiaj, mai bine ţi-ai imagina un cal trimis pe Lună de o rachetă înfiptă în posteriorul bietului animal. Şi totuşi, nu cu mulţi ani în urmă, cei de la Dacia spuneau nu şi nu cutiei automate. În sensul că nu e cazul. Astăzi, e cazul. Dacia n-a mers încă “all in”, dar a lansat pe Logan un Easy-R, o cutie deocamdată robotizată, care scapă şoferul de chinul ambreiajului. Am luat la mâna acest Easy-R împreună cu bătrânul motor 1.5 dCi la adăpostul confortabil şi spaţios al unei Dacia Logan facelift.

Motor

Dacă într-o zi voi intra pe uşa apartamentului meu şi voi găsi tolănit pe canapeaua din sufragerie sau living room, cum e modern acum să spunem, un motor 1.5 dCi, probabil că nici nu-l voi observa. De atâtea ori am scris despre acest propulsor pe motorină care continuă să ruleze kilometri şi kilometri de parcă a plecat să caute sfârşitul tuturor kilometrilor de pe lumea asta.  Faptul că el continuă să existe în gama Dacia e confirmarea lucrului bine făcut, iar faptul că ia loc alături de o transmisie robotizată pe Logan ne arată, totuşi, că până şi vechile obiceiuri se schimbă cât de cât .

Când te gândeşti la 1.5 dCi, nu te gândeşti deloc la consum, aşa că nu mai poţi avea pretenţii de la cei doar 90 de cai putere, mai ales că vei încântat de cuplul de 220 Nm, realizabil la 1 750 rpm. Cu asta am cam terminat partea cu motorul. Ceea ce ne interesează pe noi acum, în acest caz al Loganului Faza II, adică facelift, e cutia robotizată. Din start trebuie să spunem că nu e o cutie automată, cum s-ar putea crede absolut greşit pe fondul lipsei pedalei de ambreiaj. Mai precis ar fi să spunem că e o cutie pilotată, o cutie manuală care poate schimba treptele fără intervenţia şoferului. Dar nu asta este problema lui Easy-R, care se poate acţiona şi manual, cu comutare înainte-înapoi, ci faptul că este lipsită de liniaritate la schimbul vitezelor, că are un delay mare la retrogradare. Şmecheria lui Easy-R este că schimbă în funcţie de accelerator, adică de cât de tare vrei să turezi sau să nu turezi motorul, şi cea mai mare realizare este că te destinde complet în oraş, când traficul este obositor şi chinuitor. La drum lung, în cazul depăşirilor mai ales, e indicat să mai pui mâna pe schimbător şi să grăbeşti pasul comod al cutiei pilotate. La nivel de consum, Easy-R stă mai prost pe hârtie decât manuala clasică, cu un consum mixt de 3,6 litri la 100 km. Dincolo de calcule, noi am făcut circa 500 km cu acest Logan incluzând oraş, autostradă, drum deluros, drum întins. Şi abia am reuşit să consumăm spre jumătate de rezervor.

Dinamica & Comportament

Cu un timp de acceleraţie de la 0 la 100 km/h de 12 secunde, Logan 1.5 Easy-R nu este deloc vreun sprinteur. Dar nici nu se face de râs printre contemporanii săi.

Easy-R este o adevărată experienţă în mediul urban şi ne arată că în ceea ce priveşte compromisul pe care Dacia l-a găsit cu această cutie robotizată e tocmai de ce aveam nevoie în cazul Loganului nostru. Direcţia oferă un feedback pronunţat, care deranjează în oraş, mai ales când ai multe manevre de făcut şi în general suferă la capitolul precizie, ceea ce poate fi uşor neplăcut la drum lung. Însă după o perioadă de adaptare, aceste neajunsuri devin aproape insesizabile. Din punct de vedere dinamic, maşina oferă un comportament bătrânesc, mai ales pe drumurile virajate, unde se simte ruliul. Asta pentru că inginerii de la Dacia au gândit o suspensie mai mult decât confortabilă, tocmai bună pentru drumurile bombardate de soartă ale României. Loganul devine, graţie suspensiei, acel aspirator robotizat care aspiră, nu gunoaie, ci gunoaiele de drumuri de la noi. Preţul plătit este zgomotul suspensiei resimţit în habitaclu.

Design

Dacia nu a operat schimbări majore pe Logan, unde putem observa cu uşurinţă noutatea grilei împrumutate de la Duster şi noile blocuri optice prevăzute cu LED-uri. În plus, ca orice facelift, s-a umblat şi la stopurile de lumini, în cazul aceasta nu de dragul esteticii cât mai ales al vizibilităţii oferite. Microscopic se poate puncta şi retuşul adus barelor față-spate, noile modele de capace pentru jantele de table şi aşa mai departe. Această generaţie a Loganului a avut un design fericit, atrăgător pentru segmentul low-cost, motiv suficient pentru a nu schimba major înfăţişarea maşinii.

Interior

Odată cu restilizarea, maşina creşte simţitor la nivelul calităţii finisajelor. Păstrând acel plastic specific mărcii, Loganul câştiga un plus la calitatea materialelor mai ales în cazul inserţiilor glossy din jurul display-ului MediaNav.  Mai mult, forma aeratoarelor a fost modificată, dacă nu în sens estetic, în scopul unei utilităţi superioare. Cea mai mare schimbare adusă în cabină nu este însă lipsa pedalei de ambreiaj, ci noul volan în patru spiţe. Dacia a optat să renunţe la volanul acela butucănos în trei spiţe, aducând un volan mult mai plăcut la vedere, cu noi comenzi integrate şi cu claxonul pe el, renunţând la una dintre vechile tradiţii, cea a claxonului pe semnalizator. Merită menţionate şi noile spaţiile de depozitare ale modelului, mai ales dacă ne gândim că există un loc dedicat amplasării telefonului mobil. Scaunele din faţă au primit buzunare pentru ocupanţii banchetei din spate, care se vor putea bucura şi de un suport de pahare amplasat în prelungirea consolei centrale. Din păcate, Dacia continuă să ofere o cotieră subdimensionată şi nu una clasică, dar compensează, în buna tradiţie a Loganului cu un spaţiu interior mai mult decât suficient şi un portbagaj gigant pentru segmentul modelului.

Concluzie

Există întrebarea legitimă dacă Dacia Logan merită. Şi nu e vorba despre preţ aici, cât mai ales despre calitate-preț. Dacia Logan facelift Easy R merită. E o maşină normală, de oameni normali, cu preocupări normale. Nu oferă nici mai mult, nici mai puţin. Preţul maşinii testate, un Logan 1.5 dCi Easy-R în echiparea de top Prestige, ajunge la 12 700 euro cu TVA, preţul unui Logan standard începe de la 7 000 euro cu TVA.

Share