Catedrala neamului – Test Nissan X-Trail

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 29-08-2018

Nissan X-Trail este una dintre acele maşini care reflectă, chiar dacă nu la perfecţiune, unde anume s-a ajuns în lumea automobilelor. Desigur, fiecare epocă are specificul ei, care generează forme general acceptate. Să joci în contra curentului nu e o idee prea bună, dar poate că nu a fost niciodată. Am avut astfel epoca în care maşinile erau conturate de ingineri după care am trecut la epoca în care maşinile arătau după cum doreau designerii. Astăzi avem maşini care arată după cum doresc departamentele de marketing şi vânzări. X-Trail ne arată asta, şi nu spunem că e rău sau că e bine, spunem ce vedem. X-Trail a evoluat dintr-un clasic 4×4 în ceea ce se vinde acum, într-un SUV. Dar a făcut ăsta cumva fără să-şi piardă din pedigree. Nissan X-Trail poate spune despre sine că e o maşină de teren, că e un SUV familist, că e bună la drum lung şi că e bună şi în oraş. Cât e cât şi cât nu e rămâne să vedem în drive-testul de mai jos.

Motor

Întâlnirea cu un dCi măricel, şi anume unul de 2.0 litri, este reconfortantă şi asta pentru că această generaţie de propulsoare a descoperit silenţiozitatea. Este de notorietate că zgomotul redus e în principal meritul antifonării, însă dacă încercăm să pornim motorul cu geamul deschis vom avea o surpriză plăcută.  Sunt puţine maşini la acest gabarit care torc atât de cumsecade, dar la asta contribuie şi cilindreea de doar 2 litri. Motorul dezvolta toţi cei 177 cai putere din dotare la 3 750 rpm iar momentul maxim de 380 Nm este realizabil la 2 000 rpm.

Motorul are reprize bune, dar începe să devină zgomotos, să dea semnele diesel-ului, după 3 000 rpm, lucru care ar putea ştirbi din entuziasmul primului contact. Propulsorul lucrează în tandem cu o cutie manuală etajata în 6 rapoarte. Cu o cursă cam lungă şi o timonerie aproximativă, cutia de viteze reuşeşte să se impună doar la capitolul etajare. Sunt lucruri normale la un astfel de model şi sunt lucruri care ne aduc aminte de robusteţea acestui 4×4 nepermanent.

Turbodiesel-ul este gândit să genereze, cel puţin pe hârtie, un consum redus. Cifrele oficiale consemnate arata un consum de 6,6 litri la sută în oraş şi 5,3 la 100 km la drum lung. Cifrele reale sunt evident mai mari, însă într-un regim de condus mixt se poate obţine o medie de 8 litri la 100 km dacă evitaţi autostradă şi păstraţi limitele de viteze pe drumurile europene.

Dinamica & Comportament

Nissan X-Trail sprintează de la 0 la 100 km/h în 9,4 secunde şi atinge viteza maximă de 204 km/h. Cifrele performanţelor nu interesează însă pe nimeni când vine vorba despre un SUV de mari dimensiuni cu o tracţiune integrală ca la carte. X-Trail are opţiunea comutării în regim 4×2 ceea ce-l face cu adevărat disponibil pentru mediul urban. Aici contribuie şi sistemul video cu vedere la 360 grade, care ajută decisiv şoferul la manevrele de parcare în spaţiile înguste.

Consumul în oraş nu este nici el extrem de exagerat, având în vedere că în Bucureştiul aglomerat am obţinut o medie de 10 litri la 100 km. Cu o direcţie asistată care oferă un feedback bun, X-Trail dezvolta un comportament plăcut chiar şi pentru mediul urban. Modelul devine însă cu adevărat plăcut în momentul în care asfaltul se termină. Cu un 4×4 care îşi face treaba foarte bine pe drumurile forestiere, cu unghiuri ideale pentru un off-road serios şi o stabilitate exemplară pe asfalt, X-Trail reuşeşte să puncteze la mai multe capitole. E adevărat că sunt probleme cu ruliul, absolut normale pentru segment, cu tangajul pronunţat, însă suspensia este gândită să ofere confortul de care are nevoie orice călător  înrăit.

Design

Nissan X-Train devine atrăgător graţie redesenarii părţii frontale, unde bara proeminenta integrează excelent grila masivă iar blocurile optice cu LED-uri aduc nervurile capotei într-o zonă de agresivitate vizuală menită să înlocuiască aspectul robust al vechilor generaţii. X-Trail a căpătat imaginea unui SUV modern, marcat de stilistica aerodinamică şi de îmbinările dintre unghiurile drepte şi ascuţite.

Profilul uşor alungit (în faţă) al maşinii demască dimensiuni sale generoase şi ştirbesc puţin din imaginea unui SUV integrat, însă desenul spatelui compensează din plin şi aduce o notă pozitivă designului. Nissan a reuşit să creeze un SUV atrăgător fără să ducă lucrurile în direcţia extremă, urmată de  modelu Juke.  A ieşit astfel un SUV echilibrat şi o maşină corectă din punct de vedere vizual, limitările estetice fiind impuse de segment.

Interior

Desenul interiorului poate fi trecut la capitolul clasici în viaţă. Cu toate acestea, forma planşei de bord rămâne atrăgătoare iar integrarea display-ului în consolă centrală pare soluţia ideală. Nissan impresionează prin ergonomia care stă la baza configuraţiei cabinei; după o acomodare scurtă veti descoperi că fiecare buton este amplasat exact acolo unde trebuie să fie.  Instrumentarul de bord rămâne unul clasic însă modelul câştiga enorm în echiparea cu tapiţerie din piele maro.

În plus, confortul oferit de scaunele individuale, prevăzute cu o susţinere laterală bună şi un reglaj lombar extrem de util mai ales călătoriilor lungi. Spaţiul interior este generos şi îi poate mulţumi până şi pe pasagerii longelini amplasaţi pe locurile din spate. De asemenea, spaţiul în zona capului şi mai ales a genunchilor plasează X-Trail printre fruntaşii segmentului. Volumul portbagajului ajunge la 565 litri pentru versiunea cu 5 locuri şi este compus din două zone.

Concluzie

Nissan X-Trail este o opţiune perfectă pentru cei care doresc un SUV încăpător şi extrem de capabil pe drumurile accidentate. Cumva este o contradicţie între ceea ce oferă, şi maşina de familie, şi maşina de off-road. Dar oferă. Nu e însă o maşină de oraş oricât ar poza în asta. Dar tocmai pentru că nu e o maşină de oraş rămâne o maşină care nu şi-a pierdut ADN-ul şi devine o opţiune pentru clasa de maşini care oferă statut social. Preţul modelului începe de la 25.730 € cu TVA inclus, iar varianta testată de noi se îndreaptă către 40 000 euro cu TVA inclus.

Share