Cele mai usor de pilotat circuite din Formula 1

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 27-01-2015

Cand vine vorba despre motorsport nu exista competitie mai scumpa, mai urmarita si cu mai multi fani decat Formula 1. Oricat ar incerca fanii unor alte discipline din motorsport sa argumenteze contrariul, Formula 1 ramane cea mai spectaculoasa, daca este sa analizam toate sensurile expresiei, competitie dintre sporturile cu motor.

Un simplu fapt demonstreaza acest lucru. Indiferent de cate pregatire exista si de cati bani sunt in spatele unui pilot, uneori si de cat talent, Formula 1 ramane locul cel mai greu accesibil in aceasta disciplina.

Pentru a conduce bolizii fara egal in lumea vehiculelor cu patru roti e nevoie de mai mult. Curajul, disciplina, precizia si nu in ultimul rand inteligenta sunt calitatile cautate la cei mai buni piloti.

Marele Circ se invarte in jurul a 20 de circuite in fiecare an. Unele sunt noi, altele sunt istorice, unele sunt simple, de viteza cum s-ar spune, altele complicate, cu multe viraje, circuite care scot in evidenta fie pilotul, fie comportamentul masinii.

La prima vedere asa stau lucrurile, insa s-a demonstrat ca sunt circuite simple ca desen, insa extrem de rapide, gandite sa solicite la maximum pilotii. Asa sunt circuitele de la Monza si Sao Paulo. Monza, gazda Marelui Premiu al Italiei, este cel mai rapid circuit din F1. Se spune ca masina face totul aici, insa marturiile pilotilor au aratat ca desi in principiu lucrurile stau asa, vitezele mari cu care se ruleaza pe acest circuit, nu permit absolut nicio greseala.  Pilotajul ia o noua dimensiune la Monza, unde trebuie sa stii exact cand sa franezi, cand sa accelerezi, cand sa virezi, cand sa schimbi treapta de viteze. Altfel, Monza te mananca.

In Marele Circ sunt si circuite care, desi grele, sunt considerate de piloti mai accesibile pilotajului decat altele.In urma marturiilor pilotilor care s-au antrenat pe simulatoare si au reusit sa cunoasca in adanc secretele fiecarui circuit,  au iesit la iveala 4 circuite care nu sunt atat de greu de pilotat. 

Marele Premiu al Austriei

In functie de nivelul de precizie pe care un circuit il solicita, un circuit poate fi mai greu sau mai usor. Un pilot talentat poate rula pe orice circuit, insa pentru a fi competitiv, ii trebuie cate ceva in plus. Sunt circuite, asa cum este si Grosser Preis Von Osterreich, unde se desfasoara Grand Prix-ul Austriei, care se poate mula pe caracteristicile oricarui pilot, si asta pentru ca toate cunostintele pe care le cere pilotului sunt cele de baza.

Circuitul are doar 6 viraje cu adevarat grele din cele 9 existente. Virajul 1 dispus pe dreapta este unul lent aflat la capatul liniei boxelor si te duce direct in Virajul 2, mai lung decat primul si aflat la capatul primului sector. Precizia este alternativa aici, deorece poti aborda virajul si mai larg. Virajul 3 este tot de dreapta si tot simplu, insa Virajul 5 este cel in care se poate pierde timp. Acesta necesita cea mai mare atentie, deorece trebuie sa mentii viteza si trasa ideala pe stanga. Dupa Virajul 5 mai trebuie atentie sporita pe Vitajul 8, unde exista riscul pierderii trasei ideale si implicit a unor sutimi pretioase. In concluzie, Austria ofera un circuit simplu, numai bun pentru pilotii neexperimentati, un circuit unde viteza sportita nu necesita o atentie chirurgicala ca in alte cazuri. 

Marele Premiu al Canadei – Montreal

Denumit dupa Gilles Villeneuve, circuitul din Montreal este unul dintre cele mai scurte din calendar. Sicanele sale sunt stranse si spectaculoase, dar nu e nevoie de o precizie iesita din comun pentru a le aborda. In plus, sunt doar 14 viraje si multe linii drepte. Capcana circuitului este Virajul 13, unde trebuie sa franezi violent de la 320 km/h, insa in rest e nevoie de un instinct bun de pilot si vei ajunge fara probleme la capatul turului.

 

Marele Premiu al Rusiei – Sochi

Desi este extrem de nou, circuitul Sochi Autodrom este unul si extrem de simplu pentru orice pilot cu licenta de Formula 1. Cu lungime de 5,848 km , Sochi propune 18 viraje si un sector 3 extrem de dificil, dupa spusele pilotilor. Tot ei au declarat ca aduce mult cu un circuit stradal, asa cum era Valencia, iar pentru a scoate un timp bun nu e o problema atata timp cat negociezi corect T13. Mai problematica este iesirea din acest viraj, deorece ai nevoie de o accelerare corecta pentru a aborda T14, frana din nou pentru a putea intra in T15 si T16, inlantuite unul dupa altul. Dupa T17, trebuie sa franezi violent din nou pentru T18, lucru care se dovedeste solicitant pentru pilot, insa in ajutorul pilotului vine mai degraba masina buna, decat precizia.

 

Marele Premiu Singapore – Marina Bay

 

Inspirat direct din Monaco, Marina Bay este un circuit stradal perfectionat pentru Formula 1. Cu cele 23 de viraje ale sale ar putea fi inspaimantator, insa mai toate sunt lente si singura grija a pilotului este sa nu rateze momentul oportun de a accelera la iesirea din ele. Singurele viraje rapide, care merita o atentie sporita, sunt din 23 in 24 si din 1 in 3, in rest lentoarea circuitului permitand mai multe greseli de pilotaj decat ar putea vreodata sa-si permita un pilot la Monza, de exemplu. Cu toate ca e usor, circuitul este pe gustul pilotilor, care spun ca se bucura sa concureze acolo. 

Share