Cine stinge lumina?

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 27-06-2010

Sfarsitul anului ne aduce aminte ca a mai trecut un sezon peste fenomenul auto din Romania.

Daca tinerii nostri piloti din lumea motorsportului mondial, singurul care conteaza cand pronuntam cuvantul motorsport in aceasta tara, ne-au adus cateva promisiuni pentru a spera la mai mult, prin Marinescu, Sechelariu si mai ales Michael Herck, industria auto a consemnat o singura umbra de speranta. Dacia a fost performerul anului, gratie exporturilor masive, de fapt, Dacia a fost cam singurul brand romanesc care a aratat ca mai poate functiona in aceasta economie aflata in pragul sinuciderii. In rest, piata auto interna s-a bucurat de aceeasi lupta pentru supravietuire, existenta si in 2009. Idealuri nu pot inalte nici pentru anul care va urma, in contextul in care specialistii anunta o crestere nesemnificativa, pana la 115 miii de masini noi vandute.  Dar sa incepem povestea noastra de la inceput…

In 2008, piata auto romaneasca arunca salve de tun dupa un an magnific, cu 324.033 de autovehicule vandute, dintre care 270.899 autoturisme – cifrele APIA.  A urmat zvonul crizei, anuntul venirii crizei, venirea ei si in cele din urma criza in sine, in care inotam si in prezent si in care vom inota si in 2011, cel mai probabil. Astfel, 2009 s-a remarcat printr-o adevarata prabusire a pietei auto mondiale si inclusiv a pietei auto romanesti, care cobora cu picioarele pe pamant si ajungea la 130.193 de autoturisme vandute.  Un semnal de alarma pentru 2010! Din fericire, industria auto mondiala a fost revigorata in 2010, in principal gratie eforturilor depuse de China, timp in care alte regiuni,  intre care intra si Romania au continuat sa-si faca somnul de frumusete. Din pacate, acest trend va continua si in 2011, o mica crestere care se intrevede fiind conditionata de capacitatea guvernului de a-si tine promisiunile.

Cel mai probabil anul 2010 se va inchide spectaculos de slab la un total de 105.000 masini noi vandute si promite o crestere de circa 10.000 de masini noi pentru 2011. In aceste conditii, jucatorii de pe piata vor continua sa lupte legati la ochi in jocul trist care a primt deja un nume si mai trist: “Scapa cine poate!”

What really grinds my gears:

-jucatorii de pe piata auto – care nu au realizat ca anul 2008 a fost o exceptie, care nu au tinut cont de ceea ce se intrevedea la nivel mondial si care s-au intins mai mult decat le permitea patura.

-bancile – care au pierdut in mod inconstient contactul cu realitatea, care au anuntat reluarea creditarii pe care nu au reluat-o in fapt.

-guvernantii – de departe cele mari antitalente in materie de economie, care nu au facut nimic pentru a ne face criza mai usoara, care au marit TVA-ul cu 5 procente – un pumn in gura pietei auto- si mai ales cei care s-au chinuit un trimestru sa implementeze un program Rabla anuntat la intai ianuarie si care au bagat tot felul de taxe de mediu, destinate industriei auto, intr-o tara in care furnalele fumegande si cianurile spumegande ne fac dupa-amiazele minunate.

Daca guvernantii se vor tine de cuvant, nu asa cum au facut in sezonul precedent, si vor implementa programul Rabla s-ar putea ca piata auto din Romania sa mai aiba sansa de a se lupta pentru supravietuire, daca nu, atunci ar trebui sa ne intrebam “Cine va stinge lumina?”.

Share