Complicatul caz Uber. UE il reglementeaza ca serviciu de transport la o zi dupa ce Bucurestiul l-a bagat in ceata

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 20-12-2017

Consiliul General al Primariei Capitalei a aprobat proiectul prin care serviciile de dipecerat sunt obligatorii tuturor transportatorilor licentiati sau nelicentiati. Astfel, aplicatii de mobil precum Clever, Star Taxi, Taxify si Uber intra sub incidenta noilor prevederi.

In acest moment nu este clar daca aceste servicii online sunt scoase sau nu in afara legii, insa in mod evident ele vor avea nevoie de organizarea unui serviciu de dispecerat pentru a fi reglementate. Situatia celor de la Uber si Taxify este una mai complexa, motiv pentru care a fost exploatata in discursul politic. Opozitia din Consiliul General sustine ca acest proiect are drept scop interzicerea Uber in Bucuresti.

Proiectul prevede o inasprire a normelor de siguranta si confort din taxiurile bucurestene.  „Este interzisa in totalitate refuzarea unei curse, sub sanctiuni drastice vor fi interzise solicitarile de bonusuri. Soferii sunt obligati sa aiba o tinuta decenta, comportament si limbaj adecvat, sa nu dea muzica tare, sa nu vorbeasca la telefon, sa nu dea sms-uri, sa nu angajeze cu clientul discutii si subiecte sensibile despre politica, religie si sexualitate, care ar putea sa contravina convingerilor clientului. Sunt alte elemente care vor duce la o securitate mai mare pentru clienti, clientul sa poata plati cu cardul. Toti taximetristii vor trebui sa aiba aplicatii. Tot pentru siguranta clientului se instituie obligativitatea ca activitatea de taximetrie sa se desfasoare exclusiv printr-un dispecerat autorizat. Fie ca sunt sau nu licentiati”, a declarat Gabriela Firea, primarul general al Capitalei.

UE reglementeaza Uber ca serviciu de transport

Astazi, 20 decembrie, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a pronuntat o hotarare prin care Uber este catalogat oficial drept un serviciu de transport si nu o aplicatie care se supune normelor comertului electronic.

Asta inseamna ca la nivelul Uniunii Europene, serviciul furnizat de Uber nu se rezuma la un serviciu de intermediere care consta in a pune in legatura, prin intermediul unei aplicatii pentru telefoane inteligente, un conducator auto neprofesionist care utilizeaza propriul autovehicul și o persoana care dorește sa efectueze o deplasare urbana. In consecinta, Curtea apreciaza ca trebuie sa se considere ca acest serviciu de intermediere face parte integranta dintr-un serviciu global al carui element principal este un serviciu de transport si ca, prin urmare, corespunde calificarii nu drept „serviciu al societatii informationale”, ci drept „serviciu in domeniul transporturilor”.

Rezulta ca, in stadiul actual al dreptului Uniunii, revine statelor membre sarcina de a reglementa conditiile prestarii unor asemenea servicii, cu respectarea normelor generale ale Tratatului privind functionarea Uniunii Europene.

Decizia Curtii de Justitie a UE de la Luxemburg este definitiva. In fata acestei decizii, Uber a declarat ca statutul sau este in curs de reglementare si lucreaza cu autoritatile din Europa pentru a nu afecta clientii serviciului mobil.

Share