Continuitate – Test Mazda CX-5

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 14-02-2018

Incapacitatea de a schimba dărâma până şi imperii. În zilele noastre s-au construit multe imperii, sunt companiile care domina lumea fără graniţele care altă dată delimitau culturi, obiceiuri şi mai ales oameni.  Ideile sunt însă cele care transformă tiparul iniţial şi aduc prospeţimea de care imperiile non-statale au atâta nevoie pentru a supravieţui. Lipsa lor precum şi încăpăţânarea în faţa schimbării, sau de ce nu incapacitatea de adaptare continuă denunţă apropierea sfârşitului. Japonezii au înţeles asta, dar au înţeles-o în felul lor. Aşa o şi aplică. Rămân fideli unui tipar tradiţional peste care aplică tot ceea ce e nou şi se dovedeşte a fi folositor. Matricea culturală este baza identitităţii, tradiţia e importantă până când nu ajunge să facă rău întregului sistem.

Aşa îşi păstrează identitatea unică iar simbioza cu inovaţiile reprezintă cheia continuităţii la nivel înalt. Până şi micul mare producător de maşini din Hiroshima – Mazda – adoptă constant această reţeta, inovând continuu şi păstrând unele elemente de bază pentru a nu-şi pierde originile, deci esenţa. Un studiu de caz pentru Mazda ar fi SUV-ul CX-5, care mizează pe continuitate odată cu ultima generaţie aruncată pe învolburata piaţa europeană. Dar să vedem cum!

Motor

Pentru segmentul SUV-urilor, chiar şi a celor care nu sunt tocmai premium, un motor de 2.5 litri SkyActiv pe benzină nu trebuie privit chiar că ciudatul din curtea şcolii. Desigur, în plin val de downsizing, la care oricum japonezii nu au achiesat, pare ciudat să vezi un exponat al vechii gărzi, dar nu e chiar aşa. Asta dacă nu te uiţi în curtea vecinilor. Iar Mazda şi japonezii oricum nu prea au treabă cu ce fac vecinii. Dincolo de aceste discuţii, şi dincolo de taxele de cilindree, motorul de 2.5 litri dezvoltă frumos un număr maxim de 194 cai putere, disponibili la 6 000 rpm, şi un cuplu de 258 Nm, realziabil la 4 000 rpm.

Aportul unei cilindree mari alungă senzaţia de neajuns pe care o oferă cuplul, însă felul în care a fost gândită dinamica modelului ne va explica mai încolo de ce nu trebuie să luăm în nume de rău lipsurile motorului. Ca o benzină de nouă generaţie, motorul răspunde prezent la toate criteriile de departajare impuse de modă insonorizării exemplare iar relaţia cu această cutie automată este una pe cât de corectă, pe atât de lăudabilă. Schimbul vitezelor se desfăşoară lin dacă nu comutăm pe modul Sport, unde zvâcul aşteptat este mai mult imaginar. Chiar şi aici, în acest mod de rulare, cutia alege calea unei accelerări ferme dar line. Dacă cobori dintr-o maşină mică, diesel să zicem, şi te urci la înălţimea unui SUV de dimensiuni medii cu motor pe benzină, să zicem măricel, nu e indicat să-ţi faci calcule în chestiunea consumului. Dar noi ni le-am făcut că asta ne e meseria. Consumul mixt anunţat de Mazda promite cifre chiar bune, şi anume 7,1 litri la 100 km.  Consumul urban ajunge, cu mari eforturi, sub 12 litri la 100 km. La drum întins, autostrada nu pare indicată în condiţiile în care media înregistrată s-a poziţionat undeva către 10 litri la 100 km. Pe drumurile naţionale, la viteze mai mici, am reuşit să scoatem şi o medie de 8 litri la 100 km. Concluzia ar fi ca SUV-ul Mazda cam mănâncă benzină, dar bănuim că dacă tot îţi alegi un propulsor în 4 cilindri de 2.5 litri nu e tocmai normal să te declari nemulţumit de asta.

Dinamica & Comportament

Cu o viteză maximă de 195 km/h şi un timp de acceleraţie pe prima sută de 9,2 secunde, Mazda CX-5 este fix ceea ce îşi propune să fie. Cu alte cuvinte, o maşină decentă, normală, fără speranţe către zona de performanţă.  Asta şi pentru că dinamica maşinii a fost gândită tocmai pentru a satisface o clientelă matură, dar modernă, care caută în primul rând confortul şi siguranţă.  Uşor greoaie în oraş, Mazda CX-5 cu al său G-Vectoring  Control îşi arată colţii pe drumurile virajate, unde cuplul motorului răspunde în funcţie de sistemul de direcţie iar stabilitatea şi comportamentul vehiculului pe viraje cresc semnificativ. Sistemul îmbunătăţeşte aderenţa, manevrabilitatea şi siguranţa alături de tracţiunea integrală permanentă.  Suspensia păstrează o uşoară rigiditate specifică mărcii, dar oferă şi confortul cerut de clienţi, mai ales la drumurile lungi. În oraş, drumurile româneşti se vor dovedi aspre cu jantele mari dar nu şi cu fundurile ocupanţilor.

Design

Rămânem la concluzia că Mazda face printre cele mai frumoase SUV-uri de pe piaţă, dacă nu chiar cele mai frumoase. Designul Kodo merge mănuşă pe această caroserie în care fermitatea este îmbinată cu rafinamentul. Rezultă un model integrat stilistic, puternic şi apăsător pe retina oricărui privitor interesat. Diferenţele aduse de noua generaţie sunt mai degrabe ornamentale, fără un substrat convingător în direcţia noului. Însă şi aşa, grila gigant a lui CX-5, nervurile agresive ale capotei şi blocurile optice subţiri prevăzute cu LED-uri oferă o imagine deosebită şi pe alocuri originală într-un peisaj auto din ce în ce mai monoton. Spatele este mai puţin reuşit, din cauza soluţiei stopurilor de lumini minimaliste şi formei destul de robuste a hayonului. Linia dinamica care începem cu nasul maşinii şi continuă în profil este tăiată brusc de soluţiile estetice alese pentru posterior. Curgerea a fost parcă retezată într-o încercare pe care CX-5 parcă ar vrea să o atribuie rolului său utilitar.

Interior

În cabină, suflul tânăr al planşei de bord, care nu face rabat de la materialele de calitate bună, aeratoarele hexagonale şi inserţiile cu imitaţie de lemn integrează perfect sportivitatea volanului şi desenul consolei centrale. Rămâne în urmă însă folosirea soluţiei de display de tip tabletă care nu impresionează nici prin dimensiuni, nici prin funcţionalităţi. În funcţie de nivelul de echipare clienţii vor beneficia de volan încălzit, parbriz degivrat în zona ştergătoarelor, jante de aliaj de 19″, sistem audio premium Bose cu 10 difuzoare, ecran color tactil de 7″, centru de comandă HMI, pachet complet de lumini LED, precum şi smart key sau camera video pentru marşarier şi senzori parcare fata-spate. În plus, varianta Revolution Top include numeroase elemente de confort şi siguranţă: scaune fata reglabile electric şi scaun şofer cu memorie, tapiţerie din piele, scaune spate încălzite, pilot automat cu funcţie de oprire completă Stop&Go (doar pentru transmisie automată) şi head-up display color cu proiecţie pe parbriz.

Mazda CX-5 beneficiază de finisaje atent executate şi generoase cu pretenţiile unui posesor sofisticat şi un spaţiu interior suficient chiar şi pentru 5 ocupanţi adulţi. Volumul portbagajului ajunge la 506 litri.

Concluzie

Noua generaţie Mazda CX-5 se înscrie în tiparul conservator al mărcilor auto din Japonia. Mazda nu face excepţie şi alege să mizeze pe schimbări minore, pe revoluţiile mici şi sigure. Astfel, baza clientelei nu este zdruncinată iar cumulul de inovaţii asigura continuitatea precum şi supravieţuirea. Reiterăm că motorul de 2.5 litri este unul corect pentru un SUV, în contra curentului la modă, iar soluţiile estetice oferite părţii frontale reprezintă cam ce are industria mai bun de oferit la acest capitol. Preţul începe de la 22 490 euro cu TVA pentru versiunea standard şi ajunge la 35 000 euro cu TVA pentru maşina testată de noi.

Share