Teste

Crossover de buzunar – Test Kia Stonic

; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Share

In ultimii patru ani, vanzarile in segmentul crossoverelor mici aproape s-a dublat. Kia a reactionat cu modelul Stonic, venind in intampinarea publicului doritor de masini de dimensiuni mici si ceva mai polivalente decat un hatchback compact conventional. Pentru ca pana la urma vorbim despre o caroserie a carei lungime se invarte in jurul valorii de 4 metri, dar care propune un spatiu interior si un portbagaj tipice unui model de clasa C.

Exterior inconfundabil

Impartind platforma tehnica cu Rio, Stonic are si acelasi ampatament, este mai lata si are o consola spate mai lunga. Insa diferentele vizibile sunt la garda la sol (+42 mm) si la inaltime (+70 mm). De fapt, asta cauta un client pentru care un model compact este prea multa masina si nu vrea neaparat o tractiune integrala.

Garda la sol mai mare, pozitia inaltata la volan fata de sol si vizibilitatea mai buna propuse de Stonic sunt caracteristici pentru care crossoverele sunt atat de cautate. Kia nu a trebuit decat sa aplice reteta binecunoscuta, adaugand de jur imprejur bandouri negre, pentru un plus de vocatie nonconformista, ba chiar si un fel de deflector supradimensionat in spate.

S-a creat o silueta unica, iar riscul de a fi confundata cu un model al altei marci sau de a nu fi recunoscuta imediat este egal cu zero. Desi nu este cazul modelului testat, Kia ofera nu mai putin de 20 de combinatii de culori bi-ton pentru caroserie. O astfel de combinatie costa 510 euro, iar culoarea secundara se aplica plafonului, montantului A si oglinzilor laterale.

Spre exemplu, pentru caroseria galbena, posibilitatea de personalizare este cu negru. Si, daca tot sunt la capitolul culori, pentru exterior culoarea standard, fara cost este alb nemetalizat, iar paleta mai contine opt nuante optionale, la incredibilul pret de 89 de euro. Oricum, optionalele disponibile au un pret excelent si nu cred ca va exista cineva care sa nu adauge ceva in momentul comenzii. 

Habitaclu si ergonomie

Interiorul este al unei masini corecte, fara dorinta de a epata sau de a stabili standarde. Iar acolo unde exista observatii, lista de optionale le va rezolva in cea mai mare parte. Cum ar fi cotiera centrala care lipsea in masina testat, dar care vine cu spatiul de depozitare pentru 62 euro.

Pozitia de condus este potrivita pentru un crossover, putin ridicata si cu o vizibilitate buna in toate directiile. Nu este genul meu, care prefer un sezut catr mai aproape de podea, insa in cazul de fata este ok. Nu exista reglaje electrice pentru nici macar optional, ceea ce ar fi ajutat la reglarea “la milimetru”, insa pentru consolare poate fi comandata incalzire pentru scaunele fata (93 euro). La randul ei, plansa de bord vine cu un design curat, in linia actuala a marcii. Migrarea majoritatii comenzilor catre display-ul central de 7 inci standard (956 euro daca se doreste si navgatie,alaturide radio DAB) ii confera note minimaliste si aduce o ergonomie foarte buna. 

Comenzile nu sunt tactile, butoanele fiind fizice, de cele doua parti ale ramei. Nu este o senzatie vizuala wow, dar din punct de vedere practic ai o suprafata mai mare pe care sa apesi, fara sa gresesti comanda. In acest ansamblu, pe consola au mai ramas doar butoanele clasice ale climatizarii. Ambele versiuni de echipare (Urban si Trend) ofera in serie aer conditionat cu reglare manuala. In cazul de fata am avut echiparea de baza, Urban, la care nu se poate comanda optional climatizarea automata, un minus din punctul meu de vedere, care te conditioneaza sa cumperi nivelul urmator pentru a te putea bucura de functia Auto.  

In standard am gasit si comenzile auto de pe volan, iar imbracarea acestuia in piele costa doar 46 euro. In schimb nu va asteptati la spuma poliuretanica pentru plansa de bord, ori plastice cu textura moale. Materialele sunt tari de sus pana jos si doar cromatica, alaturi de cateva aplicatii (tot din plastic, dar cu aspect mai cool) pe consola si portiere pot sa mascheze intrucatva senzatia generala.

Din pacate, si pachetele cromatice sunt disponibile optional tot pentru echiparea Trend. In ceea ce priveste nivelul Urban, se mai pot adauga printre altele volan incalzit (46 euro), scaune fata incalzite (93 euro), oglinzi exterioare electrice, cruise control (77 euro), alerta unghi mort (297 euro), sistem avertizare depasire linie continua (124 euro), senzori parcare spate (155 euro), camera video spate (77 euro), City & Urban & Pedestrian mode (278 euro).

Pentru cei 4,1 metri lungime, Stonic are un interior neasteptat de spatios, astfel ca un pasager de 1,75 metri inaltime are inca suficient loc la genunchi, chiar daca in fata lui sta o persoana de acelasi gabarit. Si volumul portbagajului este rezonaibil, cu 352 litri in cazul folositii unui kit pentru reparatie sau 332 litri cu roata de rezerva temporara. 

Pe sosea

Stonic este disponibila doar cu motorizari pe benzina, doua aspirate 1.2 litri/84 CP si 1.4 litri/100 CP, respectiv un motor turbo de 1.0 litri in doua versiuni de putere, de 100 CP si 120 CP.  Masina din test este un 1.0 T-GDI de 120 CP cu transmiei manuala cu sase trepte. Timoneria nu e rea deloc, fiind precisa si cu o cursa medie spre lunga.

Inserarile mai pot fi cizelate, in sensul ca nu au o delicatete aparte, ca si cum levierul ti-ar conduce singur mana dintr-o treapta in alta. Pentru info, versiune de 120 CP este disponibila si cu transmisia 7DCT cu doua ambreiaje (diferenta de pret de 1.080 de euro). Motorul vine cu o partitura proprie, interpretata incredibil de cei doar 998 cmc ai motorului, turbosupraalimentati. De aici rezultă un cuplu maxim de 175 Nm intre 1.500 – 4.000 rpm.

In practica inseamna ca masina raspunde excelent, fiind mereu pregatita pentru a depasi sau a exploata o bresa facuta in trafic. Glasul celor trei cilindri este chiar obraznic in acceleratie, iar senzatia este a unei masini mai rapide decat o arata cifrele.

Acul turometrului matura efectiv scala pana la 6.500 rpm, cu o viteza incredibila, iar primele trepte sunt efectiv fulgeratoare: 45 km/h in treapta I, 90 km/h intr-a doua si 130 km/h in treapta a treia. Am incercat si un 0-100 km/h cu start de pe loc si am cronometrat 8,8 secunde. Apropo, numele Stonic vine de la combinatia intre “speedy” si “tonic”. 

Motorul are intotdeauna o rezerva de demaraj, comportandu-se foarte bine si când se reaccelerează în treptele superioare de la regimuri scăzute de funcționare. Pentru 120 CP nunai ce sa ceri mai mult, pentru ca te in limitele legale, ai suficient nerv “la pedala”, cat sa surprinzi modele echioate cu motoare maimari si mai puternice Suspensia stie sa gestioneze bine chiar si drumurile cu suprafete stricate, iar pe sectiuni virajate unde se merge mai sportiv, ruliul este tinut bine sub control.

Cu anvelopele standard, 185/65 R15, Stonic este placuta si in afara asfaltului. Nu stiu insa cu jantele optionale de 17 inci (456 euro) cum se schimba tinuta. Per ansamblu, directia are o setare urbana, asistata destul de mult, potrivita manevrelor in spatii aglomerate. De aceea, la viteze mari, ori cand se merge sportiv ar fi nevoie de un plus de feedback in volan, pentru a stii mai precis cand masina incepe sa se “lupte” cu fortele ce apar in viraje. 

Cu sapte ani garantie, dotari standard bune, echipamente optionale la preturi ofertante si o evolutie entuziasmanta a motorului, Stonic defineste foarte bine ceea ce trebuie sa fie un crossover urban modern. In ceea ce priveste pretul, modelul de fata costa 15.411 euro, fara TVA. In prezent, importatorul ofera si un discount de 1.000 de euro, in limita stocului. Sfatul meu este sa optati pentru versiunea Trend, pentru care platiti in plus 510 euro, dar aveti o echipare standard mult superioara si o lista de optionale mai lunga.

Share

Leave a Reply

fourteen + 7 =