Special

Dacia, 45 de ani de istorie

De 21 august 2013No Comments

Astazi, 20 august, se implinesc 45 de ani de la primul automobil Dacia produs in Romania. In realitate era un Renault 8 despre care Nicolae Ceausescu, conducatorul tarii de la acea vreme, spunea ca e „suficient de buna pentru idioti”. Asa incepea prima casnicie dintre Dacia si Renault.

Uzinele de Autoturisme Pitesti asamblau modelul 1100 iar piesele si componentele erau frunizate de producatorul francez. Partidul Comunist Roman pregatea momentul inca de cativa ani, insa nivelul tehnic existent nu permitea dezvoltarea unei masini suta la suta autohtone. Astfel s-a mers pe cumpararea unui patent strain.  La licitatie au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin, dar vizita lui Charlles de Gaulle la Bucuresti, din 1966, a contat decisiv la alegerea facuta de liderii comunisti.  Povestea marcii romanesti al carui nume este luat dupa provincia istoria Dacia a inceput cu doi ani mai devreme, in 1966, cand la Colibasi (astazi Mioveni) incepeau constructiile la noua uzina de automobile. Constructia Uzinei de Autoturisme Pitesti a inceput in 1966 si s-a incheiat intr-un timp record de doar un an si jumatate. Pe 1 iulie 1968, incep testele la cele 217 statii de lucru din uzina, iar pe 3 august 1968 se testeaza primul motopropulsor.

http://www.youtube.com/watch?v=Jq3jBPo6_5k

Ziua de 20 august a ramas totusi cea consemnata de istorie. Nicolae Ceausescu, Ion Gheorghe Maurer, Ilie Verdet, Constantin Dragan, Manea Manescu si alti lideri ai partidului unic au alcatuit delegatia oficiala care avea sa deschida drumul istoriei pentru brandul de astazi. Desi statul roman cumparase licenta pentru Renault 12 (viitoarea Dacia 1300), semnarea constractului pe 10 ani a adus drept bonus permiterea productiei la Renault 8. Abia la un an distanta incepea productia celebrei Dacia 1300, cat despre Dacia 1100, o masina cu motor si tractiune spate, aceasta a fost produsa intr-un numar scazut si doar pentru trei ani. Prima Dacie a fost produsa in 44.000 de exemplare in trei ani, desi capacitatea anuala a uzinei din Arges se ridica la circa 50.000 de unitati pe an.

„Pentru noi este un motiv de mândrie ca sarbatorim 45 de ani de când vehiculele fabricate in uzinele de la Mioveni strabat soselele lumii in lung si in lat. Aceasta istorie marcata de multe momente de cotitura, dar si de succese, este rezultatul uneia dintre cele mai lungi si mai solide colaborari dintre doi constructori auto – Renault si Dacia. Este o aniversare a Dacia, dar in egala masura si a Renault, a tuturor celor care cred in marca noastra: angajati, clienti, parteneri, furnizori”, se arata intr-un comunicat Dacia. 

Anii post decembristi

Primul moment cheie in istoria Dacia dupa 1990 a fost consemnat odata cu nasterea modelului Dacia Nova, considerat prima masina suta la suta romaneasca. Din nefericire, la fel ca vechea Dacie 1300, Nova nu corespundea din punct de vedere tehnologic cu timpurile sale, ramanea o masina invechita. In 1998, anul in care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe portile uzinei a iesit autoturismul cu numarul 2.000.000. 

Re-venirea Renault

In urma unui indelungat proces de privatizare, Dacia era cumparata in cele din urma de compania franceza Renault. Totul se intampla in 1999, cand prestigioasa marca franceza ajungea sa detina 51% din pachetul de actiuni. Dupa primii ani marcati de investitii masive in retehnologizarea uzinei si imbunatirea modelelor existente, Dacia mai trecea o piatra de hotar si, in 2004, lansa ceea ce astazi este cunoscut in Europa cu numele de Logan. A fost momentul in care marca romaneasca isi incheia drumul national si incepea drumul european. Astazi, Dacia a ajuns un brand prestigios si recunoscut pe pietele din Europa dar si din alte regiuni ale lumii, cu produse imbatabile la pret. 

Momentele importante din istoria Dacia

1968 – Incepe productia modelului Dacia 1100 dupa o licenta Renault 8. S-a comercializat intre 1968 si 1971. Componentele erau fabricate in Franta, la Mioveni relizandu-se doar asamblarea. Primul exemplar este donat presedintelui Nicolae Ceausescu. Dacia 1100 S avea doua perechi de faruri un motor mai puternic de 65 CP si era destinat Militiei si raliurilor.
1969 – Intra in fabricatie modelul Dacia 1300, versiunea romaneasca a Renault 12.
1970 – Sunt lansate trei derivate ale modelului 1300, Standard Super si 1301 care era destinata doar membrilor de partid.
1973 – Intra in productie modelul Break.
1975 – Se lanseaza utilitara 1302. Apare Dacia Estafette. Prima furgoneta produsa de Dacia era de fapt un Renault Estefette cu alte sigle.
1978 – Se incheie contractul de licenta cu Renault.
1979 – Se lanseaza modelul Dacia 1310. Acesta aducea doua perechide faruri, stopuri redesenate si un bord nou. Apar mai multe variante: Standard, MS, MLS, S, TL, TX.
1980 – Apare modelul Lastun, construit la fostele uzine Tehnometal din Timisoara. Conceptul prevedea un automobil economic de oras cu 2+2 locuri si un consum de 3 l/100 km. Motor cu doi cilindri de 550 cmc si 22,5 CP.
1983 – Apare o noua restilizare a modelului de baza si sunt introduse motarele de 1185 cmc pentru modelul 1210 si cel de 1397 cmc pe modelul 1410. Tot in acest an apare si varianta cu doua portiere denumita Dacia Sport.
1985 – Apare Dacia 1325 CN1, o versiune cu cinci usi amodelului 1310.
1987 – Se lanseaza versiunea 1325 Liberta, tot un hatchback dar mai bine pus la punct.
1995 – Un model complet nou isi face aparitia, Dacia Nova, inspirat de Peugeot 309.
1999 –Renault cumpara 51% din actiunile Dacia.
2000 – Se lanseaza primul model construit sub indrumarea francezilor, Dacia SupeRNova. Modificarea principala era inlocuirea motorului de 1,6 litri cu unul de 1,4 litri de provenienta Renault.
2003 – O versiune puternic revizuita tehnic si estetic a modelului SupeRNova se lanseaza sub numele Solenza.
2004 – Dacia lanseaza primul model construit integral sub patronajul Renault, Dacia Logan.
2006 – Apare versiunea cu sapte locuri si ampatament maritvomercializata sub numele Logan MCV.
2007 – Incepe productia la Dacia Sandero.
2008 – Modelul Logan primeste un facelift.
2010 – Dacia lanseaza primul SUV al marcii, Duster.

[widgetkit id=64]

 

Share

Leave a Reply

one × four =