De-a lungul Groelandei, cu anvelopele Nokian Hakkapeliitta

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 16-01-2019

In primavara anului trecut a avut loc expeditia islandezo-americana, care a pornit de pe coasta sudica a Groenlandei pâna la cel mai nordic loc al regiunii si inapoi. Unul dintre vehiculele speciale folosite de echipa formata din sapte membri, construit de Arctic Trucks, a fost dotat cu anvelope Nokian Hakkapeliitta 44, adaptate pentru o iarna adevarata.

Anvelopele Nokian Hakkapeliitta 44 au avut de infruntat un test greu. Aventura intitulata Expeditions7 a inceput la Isortoq, in vârful sudic al Groenlandei, si s-a indreptat catre Wulff Land, in extremitatea nordica. In cea mai mare parte, traseul a strabatut vârful ghetarului continental, care are câteva mii de kilometri lungime si peste trei kilometri grosime in anumite puncte.

In timpul calatoriei, membrii expeditiei au inregistrat informatii despre vreme si au colectat probe de zapada si gheata, pe care le-au predat ulterior universitatilor, pentru cercetare. Expeditia a durat aproape trei saptamâni inainte ca grupul sa soseasca in satul Sisimiut, pe coasta de vest a Groenlandei. Distanta totala parcursa a fost de 5.169 km.

Tot inainte, in ciuda provocarilor

Conditiile severe din Groenlanda au dus ambitia soferilor si a vehiculelor la extreme. In timpul pregatirilor, unul dintre vehicule a cazut partial intr-un râu acoperit de gheata.

„Partea cea mai dificila a fost plecarea si gasirea unui traseu sigur de la banchiza pe gheata continentala groasa”, a declarat Emil Grimsson, unul dintre fondatorii Arctic Trucks, care a participat la expeditie.

„Mergeam cu masinile pe gheata subtire a râului si unul dintre vehiculele noastre a cazut. Din fericire, acesta a fost singurul moment mai greu care s-a petrecut si am reusit sa ne incepem calatoria cu doar câteva zile mai târziu decât ne planificasem.”

Expeditia a avut parte si de alte provocari pe traseu. Conditiile meteorologice schimbatoare de iarna si furtunile de zapada cu vizibilitate zero au incetinit uneori inaintarea. Deplasarea cea mai lenta a fost atunci când vehiculele puteau gestiona doar 10 kilometri pe ora. Cele mai scazute temperaturi inregistrate au fost de -40°C.

Cu toate acestea, in timpul expeditiei, Groenlanda si-a aratat si frumusetea.

„A fost incredibil sa vedem dimensiunea ghetarului in ansamblu”, a spus Grimsson. „Sosirea in Wulff Land dupa zile intregi de condus pe gheata a fost, de asemenea, memorabila. Locul era impresionant, aproape ireal. Nu cred ca cineva a mai condus vreodata o masina intr-un punct nordic atât de indepartat.”

Echipamente impinse la limita

Peisajul arid, frumos si neatins al Groenlandei nu este o ruta usoara, nici chiar pentru cei mai experimentati soferi, pe timp de iarna. De aceea, expeditia s-a bazat pe echipamente de ultima generatie pentru a face fata ghetarilor, terenului stâncos si nametilor.

Echipa a ales trei vehicule construite special de Arctic Trucks din Islanda – aceleasi tipuri de vehicule folosite pentru expeditiile din Antarctica. Cel mai nou vehicul a fost echipat cu anvelope Nokian Hakkapeliitta 44. Anvelopa are un compus de rulare adaptat pentru a oferi aderenta si rezistenta la temperaturi foarte scazute.

„Am vrut sa folosesc anvelopele Nokian Hakkapeliitta datorita experientelor mele anterioare cu acestea. Aceste anvelope sunt create pentru conditii extreme si se comporta incredibil de bine chiar si la temperaturi de -40 grade”, a spus Grimsson.

Vom avea combustibil suficient?

Unul dintre pasii cei mai importanti in procesul de pre-planificare a fost calcularea cu exactitate a consumului de combustibil. Pe ghetar nu sunt statii de benzina.

„Din fericire, am ajuns sa consumam mai putin combustibil decât am estimat”, a spus Grimsson. „Anvelopele Nokian Hakkapeliitta au un consum eficient de combustibil. Echipa a transportat mai mult de jumatate din combustibil in saniile remorcate in spatele vehiculelor.”

„A fost prima data când am tras combustibil cu sania in rezervoare in spatele autoturismelor”, isi aminteste Grimsson. „Ne-am straduit sa fixam rezervoarele pe sanie si sa evitam dezmembrarea saniilor pe terenul batatorit.”

O experienta unica

Aventura de trei saptamâni i-a unit pe cei sapte membri ai expeditiei, fiecare dintre acestia indeplinindu-si cu succes datoria, de la gatit, la reparatii de vehicule si fotografie.

„A fost cu adevarat o experienta unica”, a spus Grimsson. „Excursii ca acestea te transporta intr-o alta realitate. Poti sa te concentrezi doar pe moment si pe loc, sa te bucuri de clipa si sa uiti de orice altceva.”

Membrii echipei expeditiei au fost: Greg Miller (lider), Scott Brady, Clay Croft, Dr. Jon Solberg si Kurt Williams din Statele Unite si Emil Grimsson (co-lider) si Torfi Johannsson din Islanda.

Share