Domine salvum – Test DS5 Hybrid

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 20-07-2018

La inceput a fost intunericul. Dupa care Citroen a apasat intrerupatorul si a facut DS. Brandul premium nascocit in laboratoarele imaginare ale conducerii Citroen traieste, la cativa ani de la aparitie, intr-o continua mistificare. Privirile admirative ale trecatorilor se opresc catre sigla futurista care potenteaza grila frontala. Unii stiu, dar sunt dintre cei putini. Majoritatea se intreaba ce o fi. Unii au curaj si cand se iveste prilejul te agaseaza cu intrebarea: dar ce masina e asta? In functie de politetea interlocutorului curios le raspunzi fie sec DS si mergi mai departe lasandu-l cu o incurcatura si mai mare la nivel de neocortexuri, fie le mentionezi alaturi de DS si numele Citroen, dand slava cuvenita creatorului. Ne-am asezat cuminti in noul DS5 ca intr-o nava spatiala care venea undeva din desenele animate ale copilariei noastre, ne-am tras sufletul cum se cuvine inaintea unei calatorii, nu ne-am facut crucea nici macar cu limba in cerul gurii si am apasat, nu fara mirare, butonul de start. De aici incolo nimic nu va mai fi la fel.

Motor

Cel mai interesant lucru legat de motorul diesel pe care l-am primit odata cu acest DS5 a fost legatura lui cu un tren de rulare electric. DS5 Hybrid4 propune, neconventional, un tren de rulare hibrid care face legatura intre un propulsor diesel si un motor electric. Diesel-ul de 2.0 litri apare la scurt timp dupa plecarea silentioasa, pe electric, a masinii. Apare si zgudie putin experienta taciturna venita odata cu apasarea butonului de Start.

Motorul termic angreneaza axul fata in timp ce propulsorul electric se ocupa de axul spate. Impreuna, trenul de rulare hibrid furnizeaza 200 cai putere si un cuplu de 500 Nm. DS5 ofera astfel si posibilitatea tractiunii integrale, si posibilitatea rularii pur electrice (insa pe maxim 2 km), si posibilitatea unei abordari sportive. Pentru acest lucru trebuie sa utilizati comutatorul de pe consola cat sa navigati intre cele 4 moduri de rulare: Auto, ZEV, Sport sau 4WD. Toata treaba aceasta naste 4 personalitati diferite pentru aceeasi masina si functioneaza in legatura cu o cutie automata etajata in 6 trepte, care pare sa fie veriga slaba din tot acest asamblu. Schimbul abrupt si retrogradarile lente te aduc cu picioarele pe podeaua plutitoare care parea la inceput DS5.

Consumul oficial al modelului DS5, consum obtinut intr-o lume total paralela cu realitatea inconjuratoare, ne arata cifre care tin de domeniul fantasticului. Mai precis, consumul urban este de 3,7 litri la 100 km iar cel extraurban de 3 litri la 100 km. In viata reala, incarcarea bateriei si motorul electric care aduce un aport de 37 cai putere nu atarna atat de mult pe cat ne-am fi putut dori iar consumul mixt ajunge sa fie undeva la 7 litri la 100 km. Asta daca menajam motorul si uitam de modul acela Sport. Una peste alta, pentru un hibrid diesel-electric lucrurile stau destul de bine, iar pentru o masina sofisticata, cu pretentii premium, e chiar ideal.

Dinamica & Comportament

In ceea ce priveste performantele, DS5 Hybrid poate accelera de la 0 la 100 km/h in 8,6 secunde si atinge viteza maxima de 211 km/h. Valorile nu sunt tocmai ce am putea gasi pe segmentul premium traditional, insa vorbim pana la urma de un model hibrid. In sine, ele confera exact ceea ce isi propune un model care vrea sa impace si capra si varza,  care arata cand e nevoie sportivitate si agilitate si care poate fi manevrat sa mearga la consum.

Pentru a oferi ceea ce modul Sport pretinde, DS a configurat o suspensie rigida care isi va arata coltii pe drumurile virajate, dar fi incomoda pe soselele de la noi. Cu toate acestea, inginerii nu au sacrificat de tot confortul si DS5 se dovedeste, pe drumurile bune, o masina prietena cu propriul sezut. In functie de modul de rulare, directia ar trebuie sa isi schimbe comportamentul. Spre exemplu, ne asteptam la o precizie si un feedback mai bune pe Sport, insa schimbarea nu a fost substantiala. In linii mari, DS5 este o masina corecta la acest capitol, dand o sansa in plus confortului la condus in mediul urban. Suspensia zgomotoasa la trecerile peste protuberantele soselelor nu scapa modelul de ruliu in zonele in care drumul serpuieste.

Design

DS5 nu este doar o masina frumoasa, precede aceasta asteptare si ajunge sa fie o masina care imbina ideal eleganta cu sportivitatea. Liniile dinamice ale caroseriei sunt ridicate la nivel de arta in materie de design auto odata cu cateva elemente stilistice care implica eleganta. Trebuie mentionata grila frontala cu insertii cromatice, desenul impecabil al siglei si rama care inconjoara capota pana in zona montantilor.

Blocurile optice impozante flancheaza parca perfect grila proeminenta a modelului iar desenul barei frontale exprima sportivitatea pe care brandul doreste inadins sa si-o asume. In ciuda acestor simbioze, DS5 nu lasa deloc impresia unui compromis estetic si se tine la un nivel estetic inalt fie ca il privim din lateral, fie ca-l privim din spate, fie ca ne uitam la el de sus. Cel mai important este ca DS5 este magnet odata iesit pe strada, atrangand privirile admirative si intrebatoare ale multor trecatori.

Interior

DS5 Hybrid dispune de o cabina absolut incantatoare. Calitatea materialelor este una buna, corecta pentru segmentul din care vehiculul face parte, dar calitatea finisajelor este cea cu adevarat incantatoare. Peste toate acestea se asaza numarul mare de butoane si gaselnitele de design interior cu adevarat originale intr-o lume auto tot mai monotona. Instrumentarul de bord este impartit in trei zone, volanul are un desen mai mult decat atractiv, plansa de bord imprima ideea de sportivitate insa consola centrala care pare ca imprumuta elemente din aviatie este cireasa de pe tort.

Excelent desenata, extrem de placuta pentru confortul soferului, consola consolideaza ideea de masina premium. Daca display-ul central putea sa fie mai generos in dimensiuni, e totusi bine ca a ramas asa pentru ca integrarea functiilor de control ale sistemului audio si climei in acea zona da foarte bine vizual si creste gradul de ergonomie. In plus, ceasul amplasat de DS pe plasa de bord, ne aduce aminte de eleganta pe care DS5 o pretinde in calitatea sa de nava amiral a producatorului francez. La nivel de confort, calitatea scaunelor si spatiul interior corect aduc ocupantilor feelingul de masina premium.

Concluzie

Ok, s-a inteles ca DS este un brand auto premium, creat anume de Citroen, care oricum stie sa faca masini frumoase, care ofera eleganta si tot asa. Se pune intrebarea legitima daca masina asta ofera la fel de mult cat arata. Cu alte cuvinte, daca dincolo de estetica ireprosabila ofera si altceva la un nivel cat de cat bun.  Nu e greu de banuit ca in ceea ce priveste comportamentul dinamic, mai ales ca vorbim si despre un hibrid, lucrurile nu ating acelasi nivel ca in cazul placerii de a sta intr-un DS sau de a privi un DS.  Dar nici departe nu sunt. Pentru cei care cauta cu adevarat o masina altfel, cumva speciala, ceva ce nu vezi la orice colt de strada, cum ar veni, DS5 este raspunsul. Un raspuns care vine cu un pret iar DS5 Hybrid pleaca de la 44 600 euro cu TVA in Romania.

Share