Domo arigato – Test cu Toyota Avensis 2.0 D-4D

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 08-07-2011

“Multumesc” este unul dintre stalpii culturii nipone, profund marcate de cutumele onoarei si a bunului simt. Toyota merita un multumesc din partea celor care au ales sa mearga pe mana unui sedan de segment D, intruchipat in modelul Avensis. Daca mai punem si motorizarea 2.0 D-4D, un star printre Avensis-urile de la noi, facem rost de un pachet complet mai mult decat atragator pentru mentalul colectiv romanesc.

Avensis nu este neaparat un raspuns la noile Honda Accord, Citroen C5 sau Opel Insignia, insa reprezinta o intrebare daca te gandesti la sedanurile premium nemtesti. Toyota Avensis este raspunsul ideal pentru cei care se intreaba de ce a ajuns compania japoneza in varful ierarhiei mondiale. Un exemplu de masina corecta, serioasa, fiabila si eleganta. Voom.ro a testat modelul Toyota Avensis echipat cu propulsorul diesel de 2.0 litri D-4D.

D-4D, emblema eficientei Toyota

Toyota Avensis cu motor 2.0 D-4D este deja un clasic al pietei de sedanuri din Romania. Vorbim de un motor diesel cu injectie directa capabil sa dezvolte 126 de cai putere la 3.600 rpm si un cuplu maxim impresionant de 310 Nm, realizabil pe plaja de turatii 1800-2400 rpm. Pe langa aportul de putere, motorul Toyota se lauda si cu o eficienta ecologica de luat in seama. Brandul nipon este un pionier in tehnologiile ecologice, iar D-4D nu face exceptie de la regula. Prin injectia directa se poate controla cu o precizie maxima presiunea, momentul si volumul injectiei, in asa fel incat pulverizarea finala a combustibilului in camera de ardere sa conduca la obtinerea celor mai bune performante.

Pentru cei care se urca pentru prima data la bordul unui Avensis 2.0 D-4D sunt rezervate cateva surprize. In primul rand, Toyota te poate pacali foarte usor, te poate face sa crezi ca vei conduce o benzina, deoarece sunetul motorului este extrem de silentios. Lipsa vibratiilor specifice diesel-urilor mai vechi si amortizarea excelenta a zgomotului motorului ofera o senzatie noua pentru o motorizare propulsata de motorina. Un plus semnificativ al motorului este cuplul maxim de 310 Nm, realizabil destul de jos pe plaja de turatii, un motiv de bucurie pentru soferii care nu au rabdare la plecarea de pe loc. Cei 126 de cai putere pot aduce o dezamagire in sufletul iubitorilor de performante inalte, insa ei sunt disponibili in totalitate la 3.600 rpm, motiv pentru care vehiculul da dovada de o agilitate semnificativa. Avensis 2.0 D-4D este masina ideala de familie, cu destui cai, dar nu exagerat, cu un cuplu excelent si un consum care se ridica mult peste asteptarile oricui.

Incredibil de economic

Chiar daca producatorul japonez sustine ca in mediul urban consumul oficial este de 6,7 litri la 100 km, am reusit – chiar si in traficul bucurestean – sa spargem aceasta bariera si sa obtinem 6,6 litri la 100 km. Pentru un sedan cu o masa de 1,4 tone este ideal. In cazul in care doriti sa luati contact cu puterea masinii, daca puneti Avensis-ul la treaba si va jucati mai mult decat este necesar cu pedala de acceleratie, cifrele consumului cresc; insa se opresc la o valoare mai mult decat decenta – 7,2 litri la 100 km.        

In ceea ce priveste consumul extra-urban, la o viteza de croaziera de 110-120 km/h, in treapta a sasea a cutiei, modelul japonez nu mananca mai mult de 5 litri la 100 km. O masina de ultima generatie, un sedan caruia nu i se poate imputa nimic nu putea fi lipsit de o transmisie cu mai putin de sase rapoarte. Totusi, din acest punct de vedere sunt cateva discutii privind confortul pe care cutia il ofera. Cursa cam lunga a schimbatorului si usoara imprecizie a acestuia precum si lipsa liniaritatii sunt lucrurile pe care inginerii niponi ar trebui sa le perfectioneze. Regimul de asistenta pentru cutie, asigurat de un indicator de schimb al vitezelor, nu ajuta doar in scopul unei exploatari ecologice a cutiei, aducand un plus si pentru utilizarea corecta.

Comportament, tinuta, performante

O masina eminamente de familie nu este un simbol al performantei. Conditia necesara este confortul, iar scopul primordial este siguranta. Dincolo de aceste lucruri, nu mai conteaza – pentru clienti- ca timpul de acceleratie de la 0 la 100 km/h este de 9,7 secunde sau ca viteza maxima ajunge la 200 km/h. Insa, Toyota Avensis este capabila sa ofere si senzatie, chiar daca sub capota intalnim doar 126 de cai putere. In treapta a treia si a patra, modelul da dovada de o agilitate iesita din comun si poate inscrie puncte chiar si pentru cei care sunt nerabdatori cu raspunsul pedalei de acceleratie.

Se vorbeste in cultura populara ca un model precum Avensis este o masina de doctori, in sensul ca este destinata unei clase anume de clienti – gen doctorii- dar si pentru ca ofera o corectitudine mai mult decat necesara in unele randuri. Aceasta senzatie am simtit-o din primul moment in care am inceput sa ma gandesc la suspensii. Orientata catre confort, Avensis pune la dispozitie un set de suspensii unde denivelarile, gropile si liniile de tramvai nu mai reprezinta o povara, iar la drum intins senzatia de liniste oferita de sunetul scazut al motorului este ca muzica unui blues pentru un dansator ce se misca armonios la brat cu iubita sa. Drumul devine mult mai lin, mult mai placut iar suspensia face aceste minuni. Este adevarat ca apar unele probleme pe virajele inguste, in conditiile in care se forteaza nota, insa sistemul VSC isi face imediat datoria. Cat despre tinuta de drum, ruliul care apare pe viraje pare singurul element de suparare, insa nu are un caracter dominant. Toyota a dorit si a reusit ca la bordul lui Avensis sa ofere o calatorie linistita, in care senzatia de siguranta nu lipseste niciodata.

Design japonez

Vechea generatie a lui Avensis avea izul unui domn accesorizat care pe langa costumul impecabil se afisa cu palarie si umbrela. Liniile armonioase, fluiditatea unghiurilor au fost parasite de designerii japonezi, care au dorit o masina mult mai agresiva, cu o personalitate puternica. Toyota a dorit sa aduca mai multa sportivitate modelului, spunand practic ca acest sedan este si pentru tineri nu doar pentru gentilomul caruntit si imbracat impecabil. Desi pare o adevarata revolutie de design, noua generatie a reusit sa atraga mai multe priviri curioase decat vechiul model, lucru care ne face sa credem ca misiunea marcii a fost indeplinita. Schimbarea a venit de pe urma blocurilor optice masive si prelungite catre interiorul aripilor, a capotei in forma de semiluna dar si a spoilerului fata care a crescut serios in dimensiuni. Daca fata exprima o agresivitate cruda, usor necioplita, linia generala a modelului castiga enorm la capitolul sex-appeal. Imprumutul filosofiei de design existente pe sedanurile Lexus, pare formula castigatoare pentru Avensis. Carcotasii vor  spune ca partea frontala este prea agresiva pentru un model care se termina in linii fluide si line in partea posterioara, insa adevarul este ca sentimentul unei povesti unitare de design nu lipseste.

Interior clasic Toyota

Interiorul lui Avensis respecta aceeasi reteta cu care Toyota ne-a obisnuit. Japonezii merg la sigur de fiecare data si nu implementeaza habitacluri care sa abunde de tinerete. Avensis nu putea face exceptie de regula si ofera confortul si calitatea pe care orice client serios le cauta. Daca din punct de vedere vizual, judecand dupa o privire aruncata din exterior, nu se poate spune ca Toyota Avensis impresioneaza prin interiorul ei, odata urcat la volan lucrurile incep sa se schimbe.

O mare parte dintre iubitorii de automobile de la noi cred ca interioarele masinilor japoneze sunt facute din plastice ieftine, eventual in China. Trebuie spus ca intre standardele de calitate din China si cele din Japonia exista ani lumina distanta, iar Toyota isi produce componentele in Tara Soarelui Rasare. In speranta ca am reusit sa punem sub semnul intrebarii anumite opinii, mergem mai departe notam ca atingerea plansei de bord ofera o senzatie placuta, care ne confirma interesul producatorului pentru calitate. Volanul imbracat in piele, prevazut cu comenzi, fatetele usilor imbracate intr-un material placut la atingere, scaunele confortabile cu o sustinere laterala buna si calitatea ireprosabila a finisajelor sunt aspecte de normalitate si decenta pentru un model japonez. Nu trebuie uitata consola centrala care a primit un material cu textura metalica speciala menit sa ofere si mai multa eleganta interiorului. Soferul este rasfatat cu noul afisaj electronic si de iluminare a instrumentelor de bord, grija pentru cel mai important ocupant al vehiculului fiind vizibila in usurinta cu care acesta are acces la instrumentele de pe bord sau comenzile de pe consola. Chiar daca pare o masina ideala pentru domnii cu par gri, asta nu inseamna ca functiile multimedia sunt interzise generatiilor anterioare. Despre spatiul pus la dispozitie de Avensis nu mai are sens sa discutam, in conditiile in care trei pasageri adulti au loc suficient pe bancheta din spate, iar portbagajul ofera un volum de peste 500 litri.

Siguranta, conditia suprema

Daca pronunti “masina japoneza” si daca subliniezi ca este vorba despre o Toyota, atunci e clar ca interesul pentru siguranta a fost maxim in proiectarea modelului. Siguranta este cea mai puternica senzatie pe care Avensis o ofera, prin modul in care se comporta, prin dimensiunile sale, prin tehnologiile active si pasive, prin ADN-ul Toyota.

Verdict

 

Cand un client pleaca din showroom-ul Toyota la bordul unui automobil al marcii, nu ai cum sa spui despre el ca nu a facut alegerea corecta. Orice fel de gusturi am avea, fie ca ne plac sau nu masinile japoneze, fie ca suntem tineri sau batrani, Toyota este o alegere corecta. Acesta este si motivul principal pentru care au ajuns lideri mondiali. Cat despre Toyota Avensis 2.0 D-4D, merita sa spunem ca este unul dintre acele sedanuri care nu te poate face sa visezi, insa care te insoteste la bine si te protejeaza la rau. Daca vreti, cu Avensis e ca intr-o casnicie lunga, poate nu mai exista dragoste pasionala, insa e respect si armonie din plin. Toyota comercializeaza Avensis in Romania incepand de la 18.900 de euro cu TVA, in varianta promotionala. Pretul de catalog pentru versiunea standard ajunge la 20.400 euro cu TVA. Versiunea testata de noi, echipata cu motorul diesel de 2.0 litri D-4D cu 126 de cai putere, are un pret de 22.869 de euro, cu TVA inclusa, insa poate fi achizitionata in prezent printr-o campanie promotionala cu 2.000 euro mai putin. 

Share