Dustercraţie – Test cu noul Dacia Duster

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 28-11-2017

GRECIA. Nimic nu e întâmplător. Nici nu ai cum să nu te gândeşti că de acolo a început totul, toată forma asta de societate pe care o trăim astăzi. De la micile şi aventuroasele polisuri greceşti care au cunoscut forma cea mai înaltă de organizare odată cu democraţia ateniană din secolul al V-lea înaintea erei noastre.

Nu au trecut decât 2 500 de ani de atunci şi totuşi matriţa primordială a rezistat. Peste ea s-a adăugat, cu toate sincopele istoriei, mai mult şi mai mult până la forma de astăzi. Departe de a fi una ideală şi la fel de departe de perfecţiune, societate contemporană trăieşte după nişte legi primordiale care au plecat de pe ţărmurile Greciei de mult apuse.

Nu e întâmplător că Dacia a ales Grecia pentru testul de lansare al noului Duster.  Ce s-ar putea potrivi mai bine cu noul Duster, dar cu ideea de Duster? Reflecţia către matricea iniţială reprezintă fundamentul noului model SUV. Printr-o comparaţie pe cât de utilă, pe atât de controversata, se poate stabili cât de nou este noul Duster. Aşa cum şi noi ne putem întreba, după 25 de secole, cât de moderni suntem faţă de vechii greci.

Mai mult Duster decât niciodată. Acesta este motto-ul cu care SUV-ul compact a pornit într-o nouă aventură europeană. Din momentul apariţiei sale, Duster a jucat rolul de a fi mai multă Dacia decât niciodată. Acum Duster a devenit în sine mai mult decât a fost vreodată. A păstrat platforma şi motorizările, dar a venit cu un design exterior nou, cu soluţii tehnologice mult îmbunătăţite şi un interior atrăgător. S-a păstrat temelia dar s-a construit atât de mult pe lângă ea încât avem practic un nou Duster. Iar ca bonus, Duster şi-a păstrat principalele plusuri, un comportament off-road extraordinar şi un comportament dinamic total nou. Dacă nu v-am convins destul, staţi să vedeţi maşina!

Motorizări

Am avut la dispoziţie, în cadrul testului din Grecia, două motorizări ale lui Duster: 1.2 litri Turbo TCe de 125 cai putere şi diesel-ul 1.5 dCi cu 110 cai putere. Dacia mai oferă în gama benzina 1.2 SCe cu 115 cai putere şi dCi-ul de 90 cai putere. Ambele motorizări pe benzină sunt disponibile cu transmisie manuală, 4×2 sau 4×4. În ceea ce priveşte motorizările diesel, versiunea mai slabă vine doar în varianta 4×2 cu o transmisie manuală, în timp ce dCi-ul cu 110 cai aduce în plus versiunea 4×4 sau cutia EDC cu dublu ambreiaj şi 6 rapoarte.

În linii mari, este loc pentru toată lumea şi pentru toate gusturile. Voi începe cu benzina TCe cu 125 cai putere, în echipare 4×2, probabil cea mai atrăgătoare versiune pentru un SUV de zi cu zi, fără pretenţii de off-road extrem.

Cel mai puternic Duster de pe piaţa schimbă total jocul Daciei. Şi nu o face doar pentru cei 125 cai putere disponibili în totalitate la 5 300 rpm sau pentru cuplul maxim de 205 Nm, realizabil la 2 300 rpm, ci mai ales pentru felul în care se conduce maşina în această configuraţie, de supleţea ei şi antifonarea ei exemplară. Motorul turbo TCe 1.2 are reprize excelente pentru configuraţia 4×2,  dă dovadă de agilitate atât pe drumurile stâncoase ale Greciei cât şi pe autostrăzile cu asfalt perfect. Pe un traseu care a adunat oraşele mici de provincie, drumuri naţionale, drumuri express şi câteva porţiuni scurte de autostradă, Dacia Duster în această echipare tehnică a înregistrat un consum mixt de 8,1 litri la 100 km. Cel mai mare salt tehnologic făcut de noul Duster îl regăsim în antifonarea maşinii. Benzinarul de 125 cai putere devine mut în momentul în care ai ridicat geamurile iar zgomotul de rulare este abia sesizabil. Practic, Dacia urca prin noul Duster un nivel de confort pe scara valorică. Şocul a fost cu adevărat şi mai mare în cazul diesel-ului, care deşi nu e atât de silenţios ca benzina, este remarcabil de silenţios. Chiar şi pe autostradă la turaţie mare, chiar şi pe serpentine când maşina urcă şi trage, Duster-ul diesel s-a dovedit a fi cu totul altă maşină.

 

Cutia manuală de pe TCe a dat dovadă de o timonerie corectă, s-a remarcat printr-o etajare decenta şi a impresionat şoferul prin precizia sa, chiar dacă cursa schimbătorului rămâne uşor cam lungă. În schimb, pe versiunea diesel, prevăzută pentru acest test cu transmisia EDC de la Renault, poţi uita de transmisie. Cutia cu dublu ambreiaj şi 6 rapoarte îşi face treaba ideal, dar din păcate ea va fi disponibilă doar pe versiunea 4×2 la Duster şi nu va echipa şi versiunea 4×4. Dincolo de aceste aspecte, motorul diesel cu EDC face minuni la nivel de consum, media înregistrată ajungând la 5,9 litri la 100 km, şi asta fără ca nimeni să se gândească vreo clipă la consum. Dacă dCi-ul de 110 pare mănuşa lui Duster, motorul se dovedeşte a fi uşor depăşit la viteze înalte, unde se resimt limitele de putere.

Dinamica & Comportament

Fără să aibă pretenţii în zona de performanţă, noul Duster se descurcă totuşi binişor. Sprintul pe prima sută pentru diesel-ul de 110 cai ajunge la 11,9 secunde, o valoare decentă printre SUV-urile compacte, iar viteza maximă ajunge la 171 km/h. În cazul benzinei de 125 CP, valorile sunt evident mai bune şi plasează Duster-ul la o viteză maximă de construcţie de 177 km/h şi un timp de acceleraţie de la 0 la 100 km/h de 10,4 secunde.

De la Atena la Cape Sounio, locul în care am înnoptat, drumurile şerpuiesc într-un sus-jos continuu legând pe hartă mici puncte, de fapt aşezări umane cu câteva străzi şi câteva blocuri. Ici-colo se mai ivesc câteva oraşe mai mari care de la înălţimea unor serpentine par a fi plaje imense calcaroase mărginite de omniprezenta mare. Sunt oraşele Greciei de astăzi, oraşe răsfirate, cu clădiri de maxim 3 etaje, pentru că în Grecia nu se construieşte pe verticală. Parcă dinadins o fac, să nu ia din view-ul către mare sau în Atena să nu cumva să nu se vadă eternul Acropole de oriunde ai privi. Peisajul acesta descrie frumuseţea unei ţări care pare locuită până şi în cele mai neaşteptate locuri. Spre exemplu, un drum de macadam venit de nicăieri în coasta unui deal îşi face loc printr-o livadă de măslini şi deodată dai de o căsuţă minimalistă, cu grădină, terasă pe acoperiş şi tot ceea ce-i trebuie omului pentru a se bucura de soare.

Iar noul Duster s-a împăcat bine cu aceste locuri semi-pustii în care prezenţa omului părea să fie un legământ vechi cu natura. Dar şi în oraşe comportamentul SUV-ului a fost bun, un SUV care în trecut era mai degrabă grosolan, din cauza unei direcţii neprietenoase şoferului. Acum, Dacia schimbă sistemul de direcţie (asistat electric) de pe Duster astfel încât şoferul să depună cu 35% mai puţin efort la manevrarea volanului. Treaba aceasta se simte mai ales în oraşele aglomerate, unde parcările înghesuite pot chinui şoferul de SUV. În micile oraşe, dar şi pe drumurile virajate, puţin mai mult feedback al direcţiei nu ar fi stricat, dar nu le poţi avea pe toate. Dacia susţine că până şi precizia a crescut. Direcția este echipată cu un sistem care adaptează nivelul de asistență la viteza vehiculului, ceea ce permite o mai bună menținere a traiectoriei pe porțiunile lungi de autostradă. În plus, sistemul filtrează reacțiile mai bruște ale direcției în cazul rulării pe teren accidentat.

Nivelul de manevrabilitate este îmbunătăţit prin noul sistem multiview camera (care cuprinde patru camere de filmat: una frontală, două laterale și una în spatele vehiculului) îi permite șoferului să observe mai bine ce se află în jurul mașinii sale. Acest sistem se dovedește deosebit de practic în timpul manevrelor de parcare. El se declanșează automat în momentul cuplării treptei de marșarier. Atunci când se trece rapid în treapta 1, zona vizualizată pe ecran este preluată de la o altă cameră. Sistemul poate fi acționat și manual, apăsând butonul MVC de pe consola centrală. Ușor de utilizat, ecranul de navigație afișează imaginea preluată de la o singură cameră. Sistemul poate fi oprit apăsând din nou butonul MVC  sau automat, atunci când viteza vehiculului depășește 20 km/h. Camerele laterale, amplasate sub oglinzile retrovizoare, asigură șoferului o imagine directă a roților din față, ajutându-l astfel să efectueze cu precizie manevra dorită.

Acelaşi multiview camera îşi arata cu adevărat colţii în off-roadul adevărat, greu, unde cel aflat la volan are acces la o vizibilitate sporită.

O parte a testului ne-a purtat către o carieră de marmură – Dionysos – unde câteva Duster 4×4 ne aşteptau pentru un traseu extrem. Duster a rămas aceeaşi maşină capabilă în off-road, graţie unei garde la sol de 210 mm, unui unghi de atac de 30° și un unghi de degajare de 33° în versiune 4X4 și 34° în versiune 4X2, dar şi a unui unghi ventral de 21°.  Cu Hill Descent Control, care permite menținerea sub control a vitezei mașinii la coborârea pe o pantă abruptă, Dacia Duster este o maşină pe care te poţi baza în versiunea 4×4 în locurile greu accesibile SUV-urilor contemporane, dar acest plus pe care SUV-ul românesc îl avea până acum este pus odată cu noul model într-un con de umbră de dinamica maşinii.

Poate pentru că este o noutate sau poate pentru că este total neaşteptat, dinamica noului Duster a fost principalul câştig al acestei maşini.

Mare-munte, munte-mare, sus-jos şi tot aşa ne-a purtat Duster-ul în împrejurimile Atenei iar caracterul dinamic al maşinii a fost esenţa acestui test. Noul Duster a impresionat atât la nivelul confortului, datorită setării suspensiilor în acest sens, dar şi prin faptul că vehiculul este mai uşor de manevrat şi mult mai stabil. Virajele dificile sunt, aşa cum este şi normal, o piedică în calea unui condus agresiv. Ruliul exista, deşi nu mai e la fel de accentuat ca până acum, iar caracterul subvirator îşi face simţită prezenţa. Sunt lucruri normale pentru un SUV pus la treabă pe viraje. Direcţia asistată şi reglabilă în funcţie de viteză asigură un confort dinamic exemplar iar antifonarea superioară nu face decât să sporească acest sentiment.

Dinamica noului Duster a rămas la fel în off-road, dar a câştigat enorm pe şosea. SUV-ul Dacia arată şi se conduce din ce în ce mai mult ca o maşină occidentală.

Design

Toate elementele exterioare au fost redesenate pentru a sublinia caracterul său robust, spune Dacia. Să recunoaştem! Chiar dacă arăta mai bine ca niciodată, redesenarea aceasta completă, fie că este adevărată, urlă a o evoluţie de design şi nu un re-design.

Dacă faceliftul a reuşit să umbrească cumva estetic primul Duster, o maşină extraordinară ca design în momentul apariţiei, noua generaţie reuşeşte să reinterpreteze câteva elemente care fac din modelul Dacia un atlet musculos, robust dar atractiv din toate unghiurile. Ghiduşiile designerilor pot fi explicate simplu, şi constau într-un calandru nou, încadrat de blocuri optice extinse în lateral, pentru a accentua lățimea percepută a mașinii. În ton cu acest lucru a fost reconfigurata forma capotei, pentru a da mai multă agresivitate modelului. Profilul a fost uşor înălţat iar parbrizul a fost înclinat şi poziţionat cu 100 mm mai în faţă pentru a scăpa şoferul de senzaţia de claustrofobie. Spatele a fost regândit prin supradimensionarea bosajelor aripilor spate iar stopurile de lumini  primesc un design nou, cu patru cadrane roşii şi o delimitare în formă de cruce între ele. Dacia a crescut dimensiunile scuturilor faţă şi spate, pentru a proteja maşina mai bine în off-road.

Estetic, modelul reprezintă o evoluţie a ceea ce a existat până acum, cu o atenţie mult mai mare asupra detaliilor. Barele de amarare se înscriu mult mai bine în stilistica actualului model cu forme lărgite iar soluţia unor fante de aerisire false, la îmbinarea dintre aripi şi portiere reprezintă cea mai reuşită găselniţa stilistică pentru noul Duster.

Interior

Duster se poziţionează fără discuţie în fruntea gamei Dacia mai ales datorită noului interior. Redesenarea planşei de bord nu şi-a găsit un corespondent pe măsură în calitatea materialului folosit. Dacia rămâne la un plastic tare, ce-i drept acum avem unul granulat, mai bun decât ceea ce oferea pe vechiul Duster. Integrarea aeratoarelor, spargerea planşei de bord în două zone şi aşezarea consolei centrale descriu ambiţiile europene ale noului Duster. Redesenarea faţetelor uşilor şi integrarea noilor mânere elegante, volanul în patru spiţe, controalele cromate ale climei automate şi butoanele de comandă dispuse sub forma unei claviaturi duc Duster-ul la cu totul al nivel. Inserţiile din crom satinat ale schimbătorului şi spaţiile de depozitarile ingenioase precum şi controalele de pe volan sau portiere înscriu Duster în peisajul contemporan al SUV-urilor. Pentru că ADN-ul mărcii este preţul accesibil, imbatabil, calitatea materialelor rămâne un minus asumat de cei de la Renault Dacia.

O noutate sesizabilă şi de bun-augur o reprezintă volanul reglabil pe înălţime şi adâncime. În plus, Dacia a schimbat scaunele maşinii, care dispune de reglaj lombar și de un nou mecanism de reglaj în înălțime, iar şezutul a fost alungit. Cu o susţinere laterală infinit mai bună şi o spumă mult mai densă, scaunele lui Duster trec clasa odată cu noul model, deşi la drum lung se dovedesc a fi obositoare celor cu probleme de spate. Designerii de interior au regândit forma tetierelor astfel încât acestea să ofere o vizibilitate mai bună şoferului când priveşte înapoi. Noul Duster dispune de numeroase spații de depozitare, al căror volum total ajunge la 27,2 litri. Printre spațiile noi se numără un sertar situat sub scaunul pasagerului din față, având capacitatea de 2,8 l.  Volumul portbagajului ajunge la 478 litri pentru versiunea 4×2.

Principalele câştiguri ale noului Duster în cabină sunt desenul plansei de bord, insonorizarea mult mai bună şi repoziţionarea parbrizului. Restul noutăţilor sunt doar de bun-simţ. Cotiera mică destinată şoferului mai mult încurca iar calitatea materialelor rămâne low-cost. Un alt minus este spaţiul din zona picioarelor pentru ocupanţii banchetei din spate; dacă aceştia sunt longilini, se vor afla la limita de jos a zonei de confort. Cu toate acestea, trei pasageri adulţi vor putea călători pe bancheta din spate a noului Duster.

Tehnologii

Un avertizor de unghi mort alcătuit din patru senzori cu ultrasunete amplasați în cele patru extremități ale vehiculului. Aceștia detectează prezența oricărui vehicul aflat în spatele său în laterala mașinii, într-o zonă aflată la o distanță de trei până la cinci metri. Un martor luminos (LED) aflat în oglindă retrovizoare semnalează automat pericolul. Dacă semnalul de schimbare a direcției de mers este acționat în momentul în care un alt vehicul se află în unghiul mort, martorul se aprinde. Sistemul este activ de la 30 km/h până la 140 km/h. Limitatorul de viteză îi permite șoferului să-și mențină constantă viteza de deplasare selecționată. Sistemul este funcțional de la 30 km/h. În plus, Duster beneficiază de sistemul de aprindere automată a luminilor.

Principala noutate nu se află la vedere şi constă în structura ranforsată cu lonjeroane noi, cu o grosime mai mare (+0,2 mm), din oțel cu proprietăți mecanice superioare.

Un minus considerabil al noului model este nivelul de siguranţă care rămâne practic neschimbat. Oficialii Dacia au recunoscut ca obţinerea unui punctaj de 4 stele Euro NCAP  ar ridica preţul SUV-ului la un nivel care contravine politicii mărcii.

Concluzie

Calmul liniştit al mării din zare, care parcă nu îndrăzneşte să lovească în fundamentului unei civilizaţii de 25 de secole, te trimite cu gândul la volanul fin, elegant şi plăcut al noului Duster. Îl strângi în palme şi te uiţi în depărtare lăsând maşina să deseneze trasele ideale pe drumurile plăcute şi însorite ale Greciei. Duster merge mai departe în aventura sa oferind, şi acesta este adevărul, mult mai mult ca niciodată.

Prețurile rămân în continuare cele mai competitive de pe piață în acest segment deşi au crescut puţin. Variază între 12 350 de euro (TVA inclus) pentru versiunea Essential 1.6 SCe 115 CP în configurația 4X2 și 18 750 de euro (TVA inclus) pentru versiunea Prestige 1.5 dCi 110 CP în configurația 4X4. Cu absolut toate dotările suplimentare, Duster va depăşi bariera a 20 000 de euro pe piaţa din România.

Share