Eficienta pasiunii – Test cu Renault Fluence (EDC & Passion)

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 08-07-2012

Fluence EDC si Fluence Passion sunt ca doua fete ale aceleasi monede. Nascute dintr-un aluat comun, cele doua versiuni ale modelului Renault sunt similare si in acelasi timp destul de diferite.

Continuatorul traditiei lui Megane sedan si-a diversificat intr-atat oferta incat s-a departat de conditia de baza, lasand clientelei optiuni nenumarate pentru configurarea vehiculului ideal. EDC, versiunea cu o cutie manuala cu dublu ambreiaj si motor diesel 1.5 dCi cu 110 cai putere este expresia eficientei, un model perfect asezonat cu necesitatile unei famiilii angrenate in mecanismul eficientizarii costurilor. De cealalta parte, Passion este raspunsul pentru cei care doresc sa-si “pacaleasca” conditia, alterand visurile cu un strop de performanta venita din partea propulsorului 2.0 16v si 140 de cai putere dar si un pachet usor agresiv pentru un exterior de multe ori prea cuminte, asa cum este designul lui Fluence. Voom.ro a testat noile Fluence EDC 1.5 110 CP si Fluence Passion 2.0 16v 140 CP!

Benzina versus diesel

Un diesel si o benzina. Personal sunt un fan al motorizarilor diesel cand vine vorba de Renault, iar propulsorul 1.5 dCi mi se pare cea mai buna varianta pentru o calatorie lunga si linistita, cu un consum extrem de mic pentru buzunarul propriu. Iar acest sentiment nu poate fi cumparat mai bine decat in cazul lui Fluence EDC. Un drive-test de peste 1000 km, redat in doua episoade – Bucuresti si roadtrip catre Bucovina si inapoi -, mi-au confirmat inca o data eficienta si agilitatea corecta a motorului Renault cu 110 cai putere. Dincolo de caracteristicele unui motor economic, Fluence EDC este povestea unei cutii, cu dublu ambreiaj. Am testat masina in cea mai aglomerata perioada a anului pentru traficul bucurestean – Craciunul – iar satisfactia pe care ti-o ofera o transmisie atat de evoluata fata de CVT este imensa. Practic, schimbarea vitezelor se realizeaza prin trecerea de la un ambreiaj la altul. Primul ambreiaj se deschide in timp ce cel de-al doilea se inchide simultan ceea ce permite o tractiune continua fara a se face simtita schimbarea vitezelor. Nu vei simti cum se schimba vitezele, insa vei simti ca un cuplu de 240 Nm, realizabil de la 1750 rpm., iti va bate la usa de cate ori vei avea nevoie si cu precadere la plecarea de pe loc. Raspunsul a crescut, liniaritatea e excelenta, vitezele vin si pleaca in cel mai natural mod posibil. Rezultatul final este consumul. 6,2 litri la 100 km in oras, cu consumatorii porniti, intr-un regim de rulare normal, si 5,0 litri la 100 km de drum lung sunt cifre care vorbesc de la sine. Inca o caracteristica a motorului diesel este zgomotul redus si antifonarea excelenta.

Spre deosebire de motorizarea diesel, benzina de 2.0 litri si 140 de cai putere vorbeste o limba pe intelesul celor neastamparati. Motorul tremura la relanti si asta nu e un semn de bun augur, insa se dovedeste a fi extrem de fasnet odata ce-l vezi ca urca rapid in turatii. Fanii benzinelor se vor indragosti de el, iar 140 de cai putere obtinuti la 6.000 rpm se dovedesc mai mult decat eficienti pe un sedan care bate la poarta clasei business. Cuplul de 195 Nm, realizabil la 3750 rpm, este momentul in care vine randul benzinei sa ne dezamageasca. Daca diesel-ul se asterne cuminte de la 3.500 turatii in sus, cand practic nu mai poti face nimic cu el, propulsorul de 2.0 litri isi arata roseata din obraji cand vine vorba de cuplu si de consum, insa exceleaza la turatii inalte atat prin raspuns cat si prin muzica motorului. Silentios pana la mutenie cand pornesti motorul, odata dezlantuit sub presiunea pedalei de acceleratie, Fluence Passion ne arata pentru ce a fost gandit. Este greu sa ne imaginam o nisa de clienti care sa spuna da lui Passion, insa Renault a intrevazut un tip de client care din cand in cand uita ca este la volanul unui sedan spatios si confortabil si doreste sa danseze un pic pe cele patru roti.Mult mai viteaz in depasiri, in comparatie cu EDC-ul, Passion-ul este indicat celor tineri, care cu siguranta se vor plictisi de corectitudinea aproape nemteasca a diesel-ului si cutiei EDC.

Transmisia manuala nu are cum sa rivalizeze cu ceea ce ofera EDC-ul, insa pentru profanii in materie de cutii automate va fi un motiv in plus de multumire. Cutia cu 6 rapoarte dovedeste un comportament precis si o timonerie buna, insa prezinta o cursa usor cam lunga.

La un consum oficial de 10,9 litri la 100 km in regim urban si 6,1 litri la 100 km in afara orasului, sa nu va asteptati la mai putin de 11,5 litri in oras si 6,5 litri la drum lung. Diferentele aduse de dimensiunile cilindreelor isi spun cuvantul, iar foamea de putina viteza pusa in acelasi plan cu dorinta unui raspuns fulger aduce prejudicii nivelului de carburant din rezervor.

Dinamica & Comportament

La capitolul performante, Passion-ul ii da cu motorul in cap EDC-ului. Fluence Passion are nevoie de 9,9 secunde sa termine prima suta si poate ajunge la 200 km/h. In schimb, mult mai cumintele EDC se multumeste cu 11,9 secunde pentru acceleratia de la 0 la 100 km si nu poate depasi viteza maxima de 185 km/h. Adevarul este ca o astfel de comparatie este strict statistica si nu-si gaseste nicio logica in lumea reala. Vorbim despre o benzina de 2.0 litri antrenata pentru a depasi standardele medii in fata unui diesel gandit sa eficientizeze la maxim costurile.

Modelul francez a fost prevazut sa ofere o satisfactie in plus la nivelul confortului, motiv pentru care suspensia este setata pentru persoanele de varsta a doua. Senzatia de levitatie pe care ti-o ofera modelul pe drumurile noastre este valabila in ambele versiuni, insa nu face deloc casa buna cu Passion, care prezinta un ruliu cam mare in viraje. Spunem asta, pentru ca am exagerat abordarea unor viraje iar raspunsul a venit doar din partea ESP-ului. Directia mai putin precisa este o minunatie in oras, unde poti manevra vehiculul cu o usurinta extraordinara, insa devine obositoare cand incerci sa corectezi comportamentul subviratoriu.

Nu sunt diferente majore intre Passion si EDC in ceea ce priveste dinamica, cu toate ca aici, prima versiune avea nevoie de mai mult. Daca cutia cu dublu ambreiaj se dovedeste senzationala, dinamica lui Passion lasa de dorit, judecand in directa legatura cu diferentele existente intre posibilitatile celor doua motoare. Aflate de multe ori in antiteza, in ceea ce priveste tinuta de drum cele doua Fluence-uri se comporta la fel. Principala diferenta comportamentala vine de la cele doua inimi cu batai diferite, ambele pozitionate sub capota. Daca diesel-ul este inchinat soferilor cumpatati, benzina vine manusa pe mana iubitorilor de viteza.

Design

Linia clasica dominata de formele rotunjite este baza modelului francezilor de la Renault. Micutul eleron care se desprinde din marginea portbagajului si bandourile pronuntate ale usilor sunt elemente estetice de luat in seama daca comparam EDC-ul cu un Fluence entry-level. Insa jocurile au fost facute pentru Passion. Kit-ul de caroserie este esenta lui Passion, de aici isi trage seva si numele. Rolul sau a fost sa joace pe cartea stilisticii superioare. Concluzionam ca a reusit daca ne luam dupa agresivitatea pe care o exprima. Fluence Passion devine mai interesant cand te regasesti in afata lui decat atunci cand te afli in spatele volanului. Pragurile laterale, spoilerul fata masiv si noua bara posterioara care incorporeaza un mic deflector lasa impresia unei alte clase, cea a campionilor. Este doar o iluzie, insa si in aceste conditii merita aplaudate eforturile designerilor care au gandit un kit de caroserie interesant, ce a reusit sa mai asterne peste usor plictisitul exterior de Fluence vigoarea de care avea nevoie. Si in cazul Passion-ului, si in cazul putin mai inzestratului EDC armonia formelor si dinamica liniilor stilistice se pastreaza daca facem comparatie intre fata si spatele modelului.

Interior

Este locul in care Fluence a dat o mare batalie si a castigat. Spatios, incapator pana la cer, cu un portbagaj gigant, cu spatiu record in clasa pentru locurile din spate, cu dotari deosebite chiar si pentru varianta de baza, Fluence face cinste campaniei de marketing care il pozitioneaza la marginea clasei business. Finisajele excelente, plasticul moale de pe bord, volanul atragator si luminile prietenoase sunt un preludiu pentru dotarile de top, cum ar fi sistemul de navigatie sau echipamentul de sonorizare Bose. Scaunele imbracate in piele au o calitate senzationala – sunt extrem de odihnitoare la drum lung. Bordul vine cu afisajul digital, marca inregistrata in gama Megane, iar pedalierul din aluminiu de pe Passion va fi un motiv in plus de bucurie dar si un denunt asupra falselor calitati sportive. Fluence ramane o masina pentru nevoile zilnice, un sedan credincios si folositor, iar acest lucru o dovedeste perfect portbagajul de 500 litri.

Concluzie

Fie ca se numeste Passion, fie ca se numeste EDC, Fluence ramane acel sedan cu dotari excelente pentru publicul larg. Este o masina de mase, chiar daca are pretentii sportive si stilistice (Passion) sau ecologice si tehnologice (EDC). Daca nu am comite o “butaforie”, am putea spune ca este masina romanului mai putin sarac, ca o alternativa superioara ca dimensiuni si mai ales ca dotari si performante a Loganului. Renault Fluence EDC 1.5 dCi prevazut cu nivelul de echipare Dynamique Plus are un pret de plecare de 19.700 euro cu TVA, un pret corect pentru o cutie care rivalizeaza cu DSG-ul celor de la VW.  Fluence Passion 2.0 16v 140 de cai putere are un pret de 19.250 de euro cu TVA.

 

Dotarile de top si motorizarile superioare, mai ales prezenta cutiei automate in cazul EDC-ului, ridica pretul de baza al unui model care poate fi achizitionat incepand de la 14.600 euro cu TVA. 

Share