Eleganța clasică – Test Mazda3 Sedan

Share
| Scris de: Bogdan Pispiris | 29-05-2017

Nimic nu poate fi mai comun decât o berlină de 4,5 metri lungime, totuși există modele care ne atrag atenția şi modele care trec total neobservate. Cei de la Mazda au descoperit secretul celebrităţii cu mult timp în urmă şi îl apică cu succes pe toată gama, iar dovada am găsit-o după ce am testat Mazda3 CD150.

Povestea Mazda 3 începe în anul 2003, când împărțea platformă cu Ford Focus şi Volvo S40. Doar două versiuni de caroserie au fost disponibile în momentul lansării, berlină și hatchback, suită păstrată de Mazda până acum, când avem în față dea de-a treia generație.

Design şi Confort

Mazda3 este al treilea model din gamă care urmează linia de design KODO, lansată de CX-5 şi Mazda6. Spiritul sportiv şi agresivitatea au caracterizat de la bun început noul stil, care se potrivește foarte bine cu trecutul competițional bogat al constructorului japonez. Caroseria în trei volume nu strică acest echilibru, chiar dacă latura funcțională a mașinii iese acum în evidență, iar dacă vei alege acest model pentru reputație nu vei fi dezamăgit. Ne referim acum la confort şi calitatea finisajelor, două atuuri pe care Mazda a insistat, de-a lungul timpului, să le păstreze la un nivel constant.

Mazda a reușit să integreze mai bine ca oricând identitatea mărcii în grila cromată a radiatorului, iar farurile alungite și ușor oblice completează liniile arcuite ce definesc forma aripilor. Chiar dacă liniile fluide definesc foarte bine caracterul sportiv al mașinii, primul cuvânt care-ți vine în minte când vezi pentru prima oară Mazda3 este „eleganță”.

Cele trei volume ale versiunii sedan măsoară 4580 mm în lungime, cu un spațiu pentru bagaje de 419 litri. Volumul portbagajului crește cu puţin peste 50 de litri față de versiunea hatchback, deci vei putea transporta mai multe geamantane, dar în continuare prioritate are habitaclul, ce oferă pasagerilor spaţiu din belșug, atât pentru cap, cât și pentru picioare.

Șoferul și pasagerul din față au la dispoziție o cotieră ce conține un mic spațiu de depozitare şi conexiunile USB, alături de o priză de 12V. Aici vei putea depozita telefonul mobil cu tot cu încărcător, în timp ce convorbirile vor fi preluate de carkit-ul mașinii. Apelurile pot fi acceptate au respinse de la cele două butoane montate pe volan, în partea stângă. Tot pe volan mai găsim comenzile pilotului automat şi pe cele de volum şi schimbarea posturilor de radio, adică cele mai des folosite butoane din mașină.

Climatizarea automată cu două zone foloseşte comenzi rotative pentru selectarea temperaturii şi un buton „Auto” extrem de ușor de apăsat.

Motor şi Cutie de viteze

Cea de-a treia generație Mazda3 este construită în jurul tehnologiei SkyActive, tehnologie ce a atras reușit să atragă publicul prin reducerea consumului de combustibil fără alterarea performanțelor pe care numele Mazda le promite. SkyActive a îmbunătățit substanțial performanțele motoarelor pe benzină, dar efectele sunt vizibile și în căzu celor diesel. După ce am parcurs câteva zeci de kilometri, preponderent în oraș, computerul de bord al mașinii indică un consum mediu de doar 5,5 l/100 km. O valoare foarte bună, ajutată în special de sistemul i-Stop, ce oprește motorul de fiecare dată când mașina staționează. Eficiența acestuia nu poate fi pusă la îndoială, insă viteza cu care reacționează lasă de dorit. De mai multe ori, unitatea de comandă iniția procedura de oprire a motorului exact când trebuia să plecăm pe pe loc. Întârzierea nu este mare, durează aproximativ două secunde, dar în traficul bucureştean poate însemna un capăt de țară pentru şoferii din spate. Pe ecranul color de 7 inchi, ce pare înfipt în consola centrală, există un cronometru ce înregistrează cât timp motorul a fost oprit de sistemul i-Stop.

Dinamică și Comportament

Cum spuneam, Mazda și-a creat o reputație de marcă sportivă pe care o alimentează constant, iar pentru viața de zi cu zi asta înseamnă că te vei putea bucura de mașină, chiar dacă ai ales-o pentru că îți încape toată familia în ea. Nu vei avea la dispoziție o sportivă veritabilă, pentru asta există MX-5, insă pentru un sedan de 4,5 metri lungime se mişcă foarte bine şi, mai important, îți alimentează plăcerea de a conduce.

Cutia de viteze va favoriza în special consumul de combustibil, însă primele trei trepte au raporturile destul de scurte pentru a folosi optim cuplul motorului în demaraje.

Concluzie:

Mazda3 Sedan este modelul de legătură între seriile 3 şi 6, oferind un mix bine drămuit ce combină, parțial, calităţile ambelor categorii de vehicule. Dacă din acest amestec rezultă un model ce țintește un public mai larg, înseamnă că departamentul de marketing și-a făcut datoria, dar personalitatea acestora, care readuce clienții în showroom, este ceva mai diluată față de modelele exclusiviste.

Share