Entry-level competent – Test Land Rover Discovery SD4

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 20-06-2017

Cand Land Rover a anuntat ca noul Discovery, ajuns la a 5-a generatie, va fi oferit cu un 4 cilindri diesel ca motorizare de baza, multi si-au aratat neincrederea asupra calitatilor unui asemenea propulsor implantat pe un off-roader de calibru. Pentru a vedea cum stau lucrurile, am tesat Discovery SD4 in echiparea HSE Luxury.

Text: Teodor Stefan

Pentru inceput, cateva cifre. Noul Land Rover Discovery este mai usor cu 400 kg decat generatia pe care o inlocuieste gratie aluminiului si materialelor usoare folosite la constructia sa. Pe langa aceasta dieta regasita la nivelul caroseriei, propulsorul 2.0 diesel cu 4 cilindri Ingenium este mai usor cu 100 kg decat V6-ele diesel din vechiul Discovery, asa ca avem cu 500 kg mai putin in noua generatie. Lungimea modelului a crescut cu 141 mm fata de Discovery 4, iar ampatamentul este mai mare cu 38 mm.Si pentru ca vorbim despre un off-roader consacrat, merita sa amintim si unghiurile de atac, degajare si garda la sol: 29 grade standard / 34 in off-road, 27 grade / 30 in off-road, respectiv garda la sol de 22 cm ce poate ajunge pana la 28 cm cu suspensia pneumatica, disponibila optional. Ii vedem deja pe pasionatii off-road cum zambesc larg gandindu-se la crestele pe care le vor cuceri cu noul Discovery. Vadul maxim? Aproape un metru. 900 mm, ca sa fim mai exacti. Iar daca nu stii cat de mult te-ai afundat, senzori cu ultrasunete iti spun cand te apropii de limita vadului maxim.

Design

Erati fan al liniilor drepte si suprafetelor angulare regasite la vechiul model? Atunci Discovery 5 vi se va parea prea soft, prea urban la nivelul designului. Si chiar asa stau lucrurile, ceea ce nu este rau. Din contra! Cu o parte frontala dinamica – exemplarul testat dispunea de faruri cu LED (standard la HSE Luxury), de efect pe timp de zi si eficiente la caderea intunericului – console fata scurte, un parbriz mai inclinat decat la generatia precedenta si un posterior ridicat, cu “umeri” laterali bine profilati, noul Discovery nu-si va face proprietarul de rusine cand acesta va merge la o intalnire de afaceri in mijlocul orasului sau seara, la un eveniment monden. De altfel, era de asteptat ca noul Disco sa devina mai “civilizat” ca look, in acord cu fratii Evoque, Discovery Sport, Range Rover Sport, Range Rover si senzationalul Velar.

Daca ne intrebati ce parere avem despre design, partea din fata si lateralul ne plac foarte mult. Spatele insa – cu zona asimetrica pentru numarul de inmatriculare – ni se pare mai putin reusit raportat la zonele amintite anterior. De mentionat ca haionul activat electric este standard pe toate nivelurile de echipare. Cu marimi intre 19 si 22 de inci, aproape toate jantele disponibile pentru noul Discovery sunt eye-catching, insa cele de 20 inci regasite pe modelul testat (1030 euro), ne-au dus cu gandul mai mult la un model hibrid sau electric decat la un off-road pur-sange.

Interior si confort

Evolutia fata de generatia anterioara este evidenta si in habitaclu, atat la nivel estetic, cat si la calitatea materialelor folosite si la finisari. Scaunele sunt mari si confortabile, ofera suport lateral decent – pe care il veti aprecia nu in viraje, pe asfalt, ci atunci cand depasiti cu brio obstacole grele in teren accidentat si ajungeti cu masina in pozitii care sfideaza legile fizicii – iar ambianta din interior este mai rafinata decat la vechiul model. Nicely done, Land Rover! Am apreciat sistemul infotainment InControl Touch Pro, cu o interfata moderna si feedback rapid, fara delay, in executarea comenzilor, dar si aerul conditionat automat pe 3 zone. Sistemul audio Meridian Surround, pachetul Multimedia pentru scaunele din spate (1750 euro), dar si plierea electrica a scaunelor din randul doi si trei (de pe touchscreen-ul central, cu diagonala de 10 inci, sau din portbagaj) fac viata la bord mai frumoasa, in special in calatoriile lungi.

Modelul testat dispunea de 7 locuri (pachetul costa 2660 euro), fiind perfect pentru doua familii care vor sa evadeze la mare sau la munte in weekend. Atentie, insa! Cu locurile din randul trei ridicate, volumul portbagajului scade la numai 258 de litri, suficient pentru doua bagaje, maxim trei. Cu 6 locuri, volumul creste la 698 litri, pentru ca portbagajul sa ofere 1137 litri in configuratia 5 locuri. Cu doar doua locuri (sofer si pasagerul din dreapta), capacitatea creste la 2406 litri. Revenind la cele doua locuri din ultimul rand, spatiul la cap este suficient si pentru un adult de 1,83 metri inaltime, precum subsemnatul. Genunchii nu ating spatarele scaunelor din randul doi, iar spatiile de depozitare si port-urile USB nu lipsesc de pe laterale.

Motor 

Agregatul bi-turbo Ingenium de 2 litri cu 4 cilindri, Euro 6, ofera 240 CP si 500 Nm, fiind cuplat la o transmisie automata ZF cu 8 trepte (standard pe toate versiunile noii generatii Discovery). Echipat cu acest motor, noul Disco rivalizeaza cu BMW X5 25d, Mercedes-Benz GLE 250d si Volvo XC90 D5 – de asemenea propulsate de motoare cu 4 cilindri – insa nu se sfieste sa atace si diesel-uri V6 precum Audi Q7, Jeep Grand Cherokee sau VW Touareg. Potrivit Land Rover, motorizarea SD4 ofera performante mai bune decat vechiul V6 regasit la Discovery. Prima 100 km/h este atinsa in 8,3 secunde (cu 0,2 secunde mai lent decat motorul TD6, ce ofera cu 100 Nm in plus), iar viteza maxima comunicata de LR este de 207 km/h.

Dinamica si comportament in off-road

Urmatoarea afirmatie se adreseaza in primul rand scepticilor care cred ca un 4 cilindri diesel si un off-roader de 2,2 tone nu fac casa buna: gresit! Cine isi cumpara noul Discovery, cu siguranta nu o face pentru a dobori recorduri pe circuit sau pentru a se duce cu el la “liniute”. Pe asfalt, propulsorul ofera performante corecte avand in vedere masa proprie a masinii, fiind capabil sa traga fara probleme si o remorca de 3,5 tone. Cel mai bine este sa lasati cuplul generos sa isi faca treaba si transmisia sa mentina motorul in plaja optima de turatie.

Raportate la vechea generatie, manierele on-road ale noului Discovery sunt evident superioare gratie rularii line, chiar si cu jantele de 20 de inci, si servodirectiei bine echilibrate. Desigur, masa proprie isi face simtita prezenta in viraje si la plecarile bruste de pe loc, dar nu acesta sunt scopurile pentru care conduci un Discovery. Daca vrei, totusi, o nota sportiva, poti selecta modul Sport al cutiei de viteze si poti schimba rapoartele de la padelele din spatele volanului, caz in care treapta curenta este afisata digital intre vitezometru si turometru. Per ansamblu, comportamentul on-road al noului Discovery este mai ascutit si mai precis decat al modelului pe care il inlocuieste, iar izolarea fonica a habitaclului este mai buna decat ne asteptam. De altfel, Land Rover sustine ca noul Discovery aproape egaleaza Range Rover din acest punct de vedere.

Asul din maneca devine vizibil la parasirea asfaltului, unde Discovery se simte cu adevarat in elementul sau. Indiferent de motorizarea sau nivelul de echipare pentru care optati, toate versiunile dispun de reductor, suspensie pneumatica si diferential central. Daca vreti si mai multe ajutoare in teren accidentat, optati pentru pachetul Capability Plus, care include diferential spate, excelentul sistem Terrain Response 2, aliat de incredere in off-road, si All Terrain Progress Control. Asta in cazul in care abilitatea noului Disco de a strabate 90% din relieful intalnit nu este de ajuns.

Concluzie 

Merita sa optati pentru propulsorul cand va cumparati noul Discovery? Nu prea. Lasand la o parte aspectul financiar, care inclina balanta in favoarea agregatului entry-level, trebuie sa stiti ca motorizarea SD4 ofera 93% din puterea dezvoltata de TD6 si 83% din cuplul maxim. Asa cum spuneam mai sus, acceleratia 0-100 km/h este cu 0,2 secunde mai lenta in cazul SD4, deci nici aici nu sunt diferente importante. Si pentru ca tot vorbeam de partea financiara, Discovery SD4 HSE Luxury pleaca, in Romania, de la 58 500 euro fara TVA. Modelul testat, echipat cu cateva optionale, avea un pret fara TVA de 70 025 euro.

Share