Fine tuning – Test cu BMW X1 xDrive20d

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 20-04-2018

 

Ajuns la a doua generatie, cel mai mic SUV BMW aduce mai mult decat simple schimbari stilistice la exterior si interior, tipice in procesul de schimb al stafetei. Am testat pentru cateva zile un X1 xDrive20d M Sport pentru a vedea care e treaba cu aceste modificari.

Text si foto: Teodor Stefan

730.000 de unitati X1. Atat a vandut BMW la nivel mondial in cei 6 ani in care prima generatie, produsa la uzinele din Germania, India, China si Rusia, a fost disponibila la vanzare. In acesti 6 ani, piata crossoverelor a evoluat semnificativ, ajungand sa fie mai disputata si mai importanta decat multe dintre segmentele in care BMW se numara printre liderii traditionali. In aceste conditii, pentru multi producatori este mult mai important sa aiba in gama un crossover de calibru, cu priza la public – de unde si volum ridicat de vanzari – decat sa conduca un anumit segment cu ajutorul unui model de lux sau a unuia cu temperament sportiv. Asadar, pentru a se impune in segmentul crossoverelor europene de talia lui X1, asa cum a facut-o in altele la capitolul vanzari, BMW a inzestrat noul model cu o noua platforma, noi motorizari si numeroase sisteme tehnologice menite a-l ajuta sa iasa invingator in lupa cu rivalii din segmentul premium. Iar cand in coltul opus al ringului avem Volvo XC40, Jaguar E-Pace, Mercedes-Benz GLA si Audi Q3, noul X1 trebuie sa fie competent.

Schimbari estetice si mecanice 

Noul X1 nu are la baza platforma cu tractiune spate a generatiei precedente, ci aceeasi platforma cu tractiune fata / 4 WD regasita la Seria 2 Active Tourer MPV sau Mini Countryman. Acum, motorul este amplasat transversal, ceea ce duce la un spatiu marit in habitaclu pentru pasageri si bagajele aferente. BMW sustine ca portbagajul este mai mare cu 85 de litri (505 litri in total) si ca ocupantii beneficiaza de mai mult spatiu la nivelul capului si umerilor, in timp ce spatiul la picioare pentru pasagerii din spate a crescut la randul sau. 

Dincolo de noul look, mai dinamic si cu accente sportive la nivelul caroseriei daca ne raportam la modelul anterior, cea mai importanta schimbare este una proportionala. Comparativ cu prima generatie, noul X1 se poate recomanda, fara probleme, ca un crossover veritabil. Daca primul X1 li s-a parut ciudat unora in materie de design, noul X1 poate fi catalogat drept un X3 mai mic, afisand clar trasaturile care au consacrat SUV-urile BMW in segmentele lor. Acum, cei care considerau vechiul X1 drept un Seria 1 Allroad si nimic mai mult nu prea mai au ce comenta. In China, cumparatorii pot opta si pentru X1 cu ampatament lung (Long wheelbase).

Potrivit BMW, noul X1 vine cu o distributie a maselor aproape ideala: 50/50 fata/spate, iar rigiditatea caroseriei este superioara modelului pe care il inlocuieste. Cele mai multe panouri ale caroseriei sunt din otel, aluminiul fiind folosit pentru capota si, in anumite locuri, la suspensie. Optional sunt oferite amortizoare adaptive, respectiv Variable Sport Steering system. Nivelurile superioare de echipare (asa cum era cel testat de noi) dispun de cutia automata Aisin cu 8 trepte in dotarea standard, dar si tractiune fata sau tractiune integrala “part-time”.

Interior

Plusul de spatiu din habitalcu rezultat in urma pozitiei schimbate a motorului este vizibil. Aceasta schimbare la nivel mecanic a transformat X1 dintr-un crossover putin practic intr-unul dintre cele mai practice din segment. Desi pozitia de condus este cu 30 mm mai inalta decat la vechiul model (si ocupantii din spate stau ceva mai sus), ramane suficient loc la nivelul capului pentru locurile fata, chiar si pentru pasagerii mai inalti. Optional, locurile spate pot glisa catre fata/spate. Din punct de vedere al spatiului in habitaclu, noul X1 intrece Nissan Qashqai, Mercedes-Benz GLA si Audi Q3. Revenind la portbagajul cu podea dubla, acesta nu este foarte lat, insa lungimea si adancimea favorizeaza incarcarea obiectelor voluminoase. Bancheta este fractionabila asimetric 40/20/40 si se pliaza complet, obtinandu-se astfel o podea complet plata. Optional, spatarul scaunului dreapta-fata poate fi pliat, maximizand spatiul interior si favorizand transportarea obiectelor lungi (capacitate maxima: 1550 litri).

Remarcam o evolutie fata de vechiul model si la nivelul finisajelor, respectiv la calitatea materialelor folosite in habitaclu. De la buzunarele portierelor si protectiile consolei centrale pana la manerul de deschidere a capotei motorului si alte elemente din interior, plasticele folosite induc impresia de soliditate, finisarea fiind in linie cu pretentiile premium ale marcii. Scaunele fata ofera o buna sustinere laterala, iar combinatia Alcantara / material textil este una placuta la vedere si atingere. Pe timp de noapte sau in parcarile subterane, iluminarea ambientala adauga o nota de exclusivitate habitaclului. Esentiale in cazul oricarui crossover folosit pentru concedii sau evadari in natura la sfarsit de saptamana, spatiile de depozitare nu lipsesc (le gasim la baza consolei centrale, dar si sub cotiera dintre locurile fata), iar panourile portierelor pot primi inclusiv sticle de 1 litru.

Dinamica si performante

Pe hartie, motorizarea de 2 litri cu 4 cilindri in linie (Euro 6) ofera 190 CP / 4000 rpm si 400 Nm disponibili intre 1750 si 2500 rpm. Cei care vor sa se bucure de X1 si in afara asfaltului, pe teren accidentat, trebuie sa stie ca unghiul de atac este de 17,7 grade, unghiul de degajare este de 20,6 grade, iar cel ventral 16,7 grade. Garda la sol masoara 18,3 cm, in timp ce vadul maxim ajunge la 25 cm. Cum se traduc aceste cifre in spatele volanului, atunci cand ataci un drum virajat cu X1 pentru a descoperi “placerea de a conduce”? Transmisia automata cu 8 rapoarte Aisin schimba rapid, alegand bine treptele in functie de regimul de condus (Eco Pro, Normal si Sport). Oricat de mult am incercat sa o prindem in ofsaid, nu am reusit. Chiar si in treptele superioare, cutia permite cuplului motor sa miste eficient masa proprie a masinii (1,7 tone) la urcarea rampelor fara a retrograda.

La polul opus, adica la turatii ridicate, diesel-ul de 2 litri continua sa urce peste 5000 rpm fara a protesta mai mult decat o fac propulsoarele modelelor rivale. Din pacate insa, zgomotul tipic agregatelor diesel isi face simtita cam mult prezenta in habitaclu (si nu doar la rece, la pornirea motorului, ci si in functionare), detaliu care nu se potriveste cu statutul premium al modelului. Tinuta de drum este asa cum te-ai astepta de la un BMW: ferma, dinamica, previzibila. X1 se simte agil, mai ales pe serpentinele in urcare, unde modelul este in elementul sau. Abordeaza un viraj strans cu aplomb si apasa acceleratia mai devreme decat ar trebui si imediat simti cum tractiunea integrala inteligenta lucreaza intens, trimitand puterea de la rotile fara aderenta catre puntea spate. Sistemul de control al stabilitatii intervine subtil, readucand eficient crossover-ul pe trasa corecta cand cel de la volan abuzeaza de acceleratie si de volan. Fata de prima generatie X1, noul model este caracterizat de o tinuta de drum supla, confortabila la rularea peste suprafete denivelate, dar suficient de ferma si sportiva pentru a nu afecta ruliul in viraje.

Verdict 

Saltul fata de vechea generatie este evident, iar acest lucru ne-a fost confirmat si de un posesor al vechiului X1, care a condus modelul testat de noi atat pe autostrada, cat si pe drumul catre Sibiu. Omul a apreciat spatiul suplimentar rezultat din amplasarea transversala a motorului, flexibilitatea, finisarile din habitaclu si imbunatatirile aduse tinutei de drum. “Asa trebuia sa arate X1 inca de la primul model!”, ne spunea persoana respectiva, care pune – asemeni subsemnatului – designul unui automobil pe primul loc, inaintea performantelor dinamice sau a sistemelor high-tech.

Pretul de lista (cu TVA) al unui X1 xDrive20d este 40.936 Euro. X1-ul testat de noi avea cateva optionale dintre care amintim doar linie model M Sport (6723 Euro cu TVA), culoarea Albastru Estoril (707 Euro), pachet Business Class (1378 Euro), pachet Innovation (3037 Euro). Cu un pret total al optionalelor de 14.228 Euro (cu TVA), pretul modelului testat era de 55.164 Euro (cu TVA).

Share