Francofonizarea SUV-urilor

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 08-12-2009

Citroen a crezut mult in ideea de alianta intre constructori motiv pentru care a decis sa se implice intr-o colaborare cu Peugeot si Mitsubishi, miza fiind de aceasta data atacarea segmentului SUV. Rezultatul : C-Crosser, primul SUV din istoria companiei Citroen. Se simt urmele compromisului?

Intrarea pe piata europeana a SUV-urilor s-a dovedit a fi o misiune grea chiar si pentru Citroen, o marca de prestigiu in Europa, bine sedimentata in subconstientul clientului de segment mediu. Motiv pentru care s-a apelat la o alianta intre grupul PSA si Mitsubishi. Asa s-au nascut Citroen C-Crosser si Peugeot 4007 construite pe platforma lui Mitsubishi Outlander. Sunt practic 3 modele identice din punct de vedere structural, singurele elemente de diferentiere fiind de natura identitatii marcii.


Cum arata ?

Nu difera cu nimic special fata de Outlander si 4007. Aceleasi dimensiuni, aceeasi plansa de bord, tinuta de drum si pozitie la volan identice. Design-ul e o chestiume de gust, pe care nu o vom transa intr-un mod radical din ratiuni de norme jurnalistice. Daca esti fan Citroen sigur o sa iti placa. Ciudat e ca si daca esti fan Peugeot sau Mitsubishi poate sa iti placa. Dar degeaba, fanii acestor doua marci au modelele lor din care pot alege. Amprenta Citroen e evidenta, grila fata incadrandu-se in noua linie de design a francezilor. Un plus pentru imaginea partii frontale, dar un mare minus pentru incapacitatea de a schimba forma montantului C, copiat de la Outlander. Se putea gasi o alternativa fara influente negative asupra liniei generale.

Cum se conduce?

Versiunea pe benzina testata de noi echipata cu propulsorul de 2.4 litri si 170 CP nu pare a fi alegerea cea mai potrivita pentru un asemenea SUV. Potentarea performantelor propulsorului pe benzina a fost incercata prin intermediul cutiei automate cu 6 rapoarte. In ciuda plusului de sportivitate oferit de posibilitatea schimbarii treptelor prin intermediul clapetelor din spatele volanului, raspunsul acceleratiei se face slab simtit. Recomandam propulsorul diesel 2.2 Hdi de 140 CP datorita plusului de cuplul livrat la turatii joase. Acordam un minus agilitatii propulsorului, care chiar si cu ajutorul cutiei bine etajate ofera performante modeste in conditiile unui consum ridicat de carburant. Laudabil comportamentul in teren accidentat, testul nostru incluzand si deplasare prin apa, noroi sau teren nisipos. Posibilitatea cuplarii din mers a sistemului de tractiune integrala permite trecerea cu usurinta peste suprafete dificile, fara ca miscarile sa fie serios resimtite in interior. Garda la sol si unghiul de atac mare facilitate de design-ul partii frontale permit abordarea cu incredere a pantelor specifice deplasarii in zone de drum forestier. Concret, te poti aventura pe aproape orice drum marcat, insa nu depasi limitele masinii. Nu uita ca te afli intr-un SUV destinat in principal utilizarii urbane, chiar daca ai posibilitatea cuplarii tractiunii pe toate cele 4 roti. Pana la Range insa, drumul e lung.

Atmosfera in habitaclu…

Daca nici cei 1680 de litri nu iti sunt suficienti pentru depozitare dupa ce pliezi bancheta, inseamna ca nu mergi nici in vacanta, nici la socri de Craciun, nici nu te muti de la casa la apartament. Inseamna ca lucrezi in transportul de bunuri si iti trebuie deja o utilitara de genul Jumper. In cazul in care lasi bancheta in pozitie normala si calatoresti cu 5 persoane in masina, nu cu 7, spatiul pentru depozitare este de 510 litri, rezonabil pentru o excursie de weekend. Ergonomia consolei centrale are la baza studierea atenta din 3 directii, Citroen, Peugeot si Mitsubishi, motiv pentru care totul este foarte deductiv si usor de utilizat. Un mare plus pentru scaunele din piele, marca inregistrata Confort by Citroen. Nu e un concept brevetat, e modul nostru de a aprecia si saluta intentia Citroen de a marca prin fiecare model la capitolul confort. Materialele folosite sunt de buna calitate, desi fanii ar putea visa la pielea fina de pe C6…

Cat consuma? Cat costa? RCA, CASCO?

Consuma destul de mult pentru ce ofera, motiv pentru care recomandam echiparea cu propulsorul de 2,2 litri Hdi. 15,2 litri/100 km in cei 320 km de test parcursi in 3 zile. In versiunea prezentata pretul este de 34,994 euro cu TVA inclus. Mult sau putin, depinde daca esti fan Citroen sau nu. Si cu asta am spus tot. Pentru RCA veti plati in medie 663 RON, iar pentru CASCO 2200 de euro anual. 

Concluzii…

E o alternativa la C5 daca iti petreci weekend-urile cu preponderenta la munte, la ski sau prin tara, nu la mall-uri sau restaurante in orasele mari. Spatiu suficient, confort sporit datorat suspensiei si amprentei Citroen, si in plus posibilitatea cuplarii tractiunii integrale in conditii dificile. Cum arata clientul de C-Crosser? Nu are legatura cu marcile premium Mercedes, BMW, Audi & Co. E genul de pasionat al modelelor franceze, care a descoperit noi modalitati de distractie in aer liber, care utilizeaza masina la drumuri lungi in orice fel de conditii meteo si care nu simpatizeaza in mod deosebit marca Peugeot. Alegerea e simpla, la ski in Franta e superb, e clar ca se vrea un SUV, Peugeot in mod clar nu, Renault nu se ridica la acest nivel cu un SUV momentan, si in mod natural apare C-Crosser. Naturala sau nu alegerea? La fel de naturala ca si decizia Citroen de a produce un SUV de la 0…. Si revenind la problematica din chappeau… Da, se simt urmele compromisului, ca tot vorbeam de naturalete. 

 

 

Share