Ghidul anvelopelor de iarna

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 24-10-2018

Odata cu intrarea in sezonul rece, soferii trebuie sa aiba in vedere echiparea autovehiculelor cu anvelopele adecvate, pentru a se supune Codului Rutier in vigoare si a circula in conditii de siguranta. Anvelopele de iarna sau All Season sunt obligatorii indiferent de data calendaristica, daca masina ruleaza pe drumuri publice acoperite cu zapada, gheata sau polei. Momentul ideal pentru montarea pneurilor de iarna este, insa, inaintea scaderii temperaturii sub pragul de 7°C, potrivit specialistilor in piese auto AutoEco.ro.

Recomandam ca intervalul de inlocuire a anvelopelor utilizate pe timpul iernii pentru masinile personale sa nu depaseasca 6 ani. Dupa aceasta perioada, siguranta soferului si a participantilor la trafic este pusa in pericol, crescand riscul de explozie a cauciucului si scazand rezistenta mecanica la franare a acestuia din cauza deteriorarii. Anvelopele de iarna sau All Season ajunse la varsta cronologica de 10 ani trebuie inlocuite neaparat, chiar daca, aparent, sunt intacte si nu au atins limitele uzurii”, spune Costin Stan, CEO AutoEco.ro.

In Romania, spre deosebire de statele vest europene, soferii forteaza utilizarea anvelopelor chiar si peste limita maxima de folosire. Cu toate acestea, in ultimii ani, constientizarea riscurilor la care se expun soferii, alaturi de cresterea valorii amenzilor pentru nerespectarea legislatiei in vigoare, a dus la cresteri ale vanzarilor de anvelope.

Specialistii AutoEco.ro recomanda echiparea cu anvelope de iarna pentru masinile rulate frecvent in sezonul rece, materialul din care sunt fabricate pneurile asigurand un nivel crescut de aderenta. In plus fata de cele All Season, cauciucurile de iarna au banda de rulare mai profunda si indeparteaza apa de pe suprafata lor. Soferii care nu conduc in zone cu risc de inghet si polei pot folosi si anvelope de tip All Season.

De ce trebuie sa tii cont in alegerea anvelopelor

Alegerea cauciucurilor de iarna trebuie facuta, in primul rand, urmand dimensiunile rotilor specificate in cartea tehnica a masinii. De asemenea, eticheta ofera informatii despre caracteristicile de siguranta si de mediu, pe baza a trei criterii standard:

  • Franarea pe suprafete umede, marcata cu litere de la A – pentru cele mai bune performante – la G. In conditii de ploaie, distanta de franare de la 80 km/h la 0 poate fi cu 18 metri mai scurta (30%) pentru anvelopele clasa A fata de cele clasa G.
  • Consumul de carburant si economia de combustibil, evaluate cu aceleasi litere. Diferenta de consum intre o anvelopa clasa A si una clasa G este de 7,5%.
  • Nivelul de zgomot optim pentru anvelope trebuie sa se situeze sub 70 dB.

Pregatirea masinii pentru sezonul rece costa circa 1 000 de lei

In vederea pregatirii autovehiculului la inceputul sezonului rece, pe langa schimbarea obligatorie a anvelopelor, posesorii de autovehicule trebuie sa acorde atentie sporita si urmatoarelor aspecte care asigura o buna functionare a masinii pe timpul iernii si circulatia in cele mai bune conditii de siguranta pe drumurile publice:

  • Sa verifice bateria si sistemul de incarcare al bateriei;
  • Sa verifice concentratia antigelului, care trebuie sa reziste la temperaturi de -30 °C;
  • Sa se asigure ca termostatul functioneaza in parametri optimi si poate incalzi habitaclul;
  • Sa verifice nivelul de ulei de motor si daca este respectat intervalul recomandat de revizie;
  • Sa rezolve orice problema a ambreiajului, care va fi suprasolicitat pe timp de iarna;
  • Sa se asigure ca au un kit complet cu lanturi antiderapante, racleta, lichid de parbriz si solutii pentru dezghetarea parbrizului si a sistemului de inchidere al masinii, stergatoare adecvate;
  • Sa evite folosirea simultana a mai multor consumatori, pentru a menaja bateria.

Potrivit specialistilor in piese auto AutoEco.ro, bugetul mediu alocat de soferi in vederea pregatirii autovehiculului pentru iarna este de 1.000 de lei.

 

Share