Intr-o era noua – Test BMW 225xe Active Tourer

Share
| Scris de: Daniel Costea | 30-03-2020

Orice regula care pare tabu se poate transforma peste noapte intr-o fosta abordare, devenita deja demodata si lipsita de sens. Ce parea a fi imposibil ieri, este perfect viabil azi si reprezinta solutia pentru un “maine” foarte promitator. Puristii au invatat si invata pe zi ce trece ca niciodata nu trebuie sa spui niciodata. Pentru ca nimeni nu anticipa sau indraznea sa creada ca va exista un Porsche diesel, un Mercedes-Benz cu motor folosit in comun cu o Dacia sau un SUV Rolls Royce ori Lamborghini.

Asa gandeam si despre BMW, pentru care propulsia spate – si, ma rog, cea integrala – era o chestiune de orgoliu, de contopire cu insasi esenta marcii. Iar acum am in fata mea un model care are de toate: este monovolum, este plug-in hibrid si are o platforma tehnica destinata modelelor cu tractiune fata. In acest caz vorbim despre un xDrive pentru ca avem un pachet motor termic/motor electric.

O caroserie mai altfel

Judecand la cald, dimensiunile si proportiile lui 225xe iPerformance Active Tourer (titulatura completa) se potrivesc cu ADN-ul bavarezilor, precum un calorifer montat intr-o casa de vacanta din Mauritius. Insa pana acum nici un BMW nu a mai fost proiectat plecand de la necesitatea obtinerii unui spatiu interior cat mai mare, asa cum spunea cu cativa ani in urma Dr. Frank Niederlander, Vice President Product Management Lower Series BMW.

Seria 2 Active Tourer are acelasi ampatament ca si Seria 1 (2.670 mm), dar este mai lung cu 3,5 cm (4.354 mm fata de 4.319 mm). Nici portbagajul nu este mult diferit, monovolumul avand 400 de litri, cu 20 l in plus fata de compacta. Insa cei 122 mm in plus adaugati la inaltime comparativ tot cu Seria 1 sunt magistrali in a face diferenta, transformand acest monovolumul in cel mai “aerisit” BMW din toate timpurile in opinia mea. Chiar si decat un SUV.  

Desi nu are o suprafata vitrata enorma, senzatia de spatiu este omniprezenta, proiectantii chiar exagerand cu dimensionarea locurilor de depozitare de pe panourile portierelor, care pot inghiti PET-uri mari, doze de bauturi si alte efecte personale. Nu ramai cu nimic in mana care sa-ti prisoseasca, iar asta, cel putin pentru mine, aduce o senzatie de confort si ordine care te binedispune in calatorie.

Si pentru ca am ales sa vorbesc prima data despre interior, sa pornim dinspre portbagaj spre postul de conducere. Cu 400 de litri disponibili pentru bagaje (bateria si sistemul xDrive au rapit 68 de litri comparativ cu versiunea cu tractiune fata), se poate spune ca sunt indeplinite la limita necesitatile de transport ale unei familii cu 2 copii, pentru ca o valoare de peste 450 de litri ar fi cu adevarat linistitoare. Ca si comparatie, un Seria 1 are 380 de litri, iar un Seria 3 Touring 500 de litri. In cazul de fata, inaltimea mare de deschidere a hayonului este un factor benefic pentru cine are de incarcat carucioare de copil, mobila de Ikea, ori pitici de gradina…

Spatiu pentru toti

Cu scaunele culisante longitudinal 150 mm se mai poate jongla cu valoarea de incarcare mai sus amintita a portbagajului, in sensul cresterii sale daca un loc nu este ocupat, ori daca este folosit de un copil, care nu are nevoie de atat mult loc pentru picioare. Ca si idee, spatiul la nivelul genunchilor, cu scaunele posterioare complet retrase este oarecum la fel ca intr-un X5. Iar observatia se mentine si la nivelul capului.

Daca mai sus faceam comparatii de gabarit, trebuie mentionat ca latimea, similara cu a lui Seria 1 si optiunea tractiunii integrale, nu au permis bifarea tuturor calitatilor specifice unui monovolum suprem: scaun central individual si dimensionat la fel ca cele de pe extreme, iar podeaua sa fie plata. Asa ca cine va sta pe mijloc isi va tabaci putin spatele pe perna mai tare, evitand in acelasi timp si tunelul central. Insa plierea spatarului aduce o suprafata aproape plata.

Cat despre mine, cel care stau la volan, ma regasesc cumva intr-o pozitie asemanatoare cu cea din X1, insa cu scaunul mai vertical pozitionat. Pentru inceput pare o senzatie asemanatoare cu a plonjarii intr-un fotoliu pe care il crezi moale si adanc, dar care nu are decat un sezut tare, pe care aterizezi cu o bufnitura surda si scurta. Chiar daca nu stau la fel de sus fata de sosea precum intr-un X5 sau X6, percep drumul dintr-o postura mai “utilitara” decat ceea ce ofera un SUV. Chiar si plansa de bord, cu un design cumva in trepte aduce o perceptie particulara celui de la volan. Frank Niederlander ne declara cu privire la acest detaliu, ca in alte modele din segment ai in jurul tau spatiu si inaltime, dar stai in fata unui perete. 

BMW a incercat sa diminueze aceasta impresie, alegand o consola centrala in trepte, special conceputa pentru Active Tourer, idee care nu se va mai regasi pe alte modele ale marcii. Per total, ergonomia este foarte buna, comenzile si meniul iDrive fiind fara repros, iar grafica display-ului central de inalta calitate. Mai putin inspirat este pusa interfata sistemului de climatizare,  jos pe consola, distragand privirea de la drum. Pe de alta parte, exista si head-up display, versiunea mai ieftina, cu proiectie pe lamela rabatabila de sticla. In ceea ce priveste materialele si ambianta generala, Seria 2 Active Tourer se regaseste cu un pas in fata monovolumelor mainstream, gen VW sau Ford.

Plug-in hibrid reusit

Acum vine vremea sa vedem cum se comporta sistemul plug-in hibrid. 225xe este pracxtic o tractiune integrala, dar care are multe momente in care merge fier pur “fata” (propulsat de motorul cu trei cilindri de 1.5 litri si 136 CP cuplat la o transmisie Steptronic cu 6 trepte), dar si doar “spate” (in modul full electric). Fiind arhitectura de asa natura, nu am mai simtit torq steer ca la celelealte Seria 2 Active Tourer cu tractiune fata. Ca si la BMW i8, sistemul hibrid creaza un xDrive “electrificat”, activarea motorului termic de catre generatorul-alternator facandu-se aproape imperceptibil si fara vreo intrerupere a fluxului de putere.

Masina este foarte reactiva, in sensul ca nu prea sta pe ganduri cand realizeaza ca vrei sa accelerezi. Iar motorul mi se pare cel mai reusit 3 cilindri de pe piata: fara vibratii, fara bolboroseli si anomalii de crestere/scadere a turatiei la rece, cu un sunet care nu te duce cu gandul la 3 cilindri. Plus ca cei 225 CP si 385 Nm oferiti de sistemul combinat hibrid misca pur si simplu masina de parca ar fi un fulg. Cel putin pana in viteze de 130 km/h este foarte rapida in reprize, iar cele 6,7 secunde pentru 0-100 km/h sunt identice, spre exemplu, cu ale unui VW Polo GTI. 

In afara de cele trei moduri SPORT, COMFORT si ECO SPORT, familiare de la alte modele ale marcii, modelul eDrive ofera inca trei scenarii. 225xe porneste direct in modul AUTO eDRIVE, masina stiind sa gestioneze singura combustia interna/electricitatea. In MAX eDRIVE merge exclusiv electric, BMW anuntand o autonomie maxima de 57 km, viteza maxima in mod electric fiind de 120 km/h. In conditiile unei temperaturi ambiante de 15 – 18 gradeCelsius, cu 4 persoane la bord, fara aer conditionat, rulaj 50:50 oras/DN si fara a merge neaparat economic, am parcurs full electric 42 km.

In fine, cea de-a treia posibilitate este modul SAVE BATTERY, in care bateria este doar incarcata, pentru a o putea folosi in oras, spre exemplu. In cazul meu, pornind din Ploiesti pe autostrada inspre Bucuresti, cu bateria aproape de nivelul zero, aceasta s-a incarcat pe autostrada pana la 95%, iar la intrarea in Bucuresti, am comutat in MAX eDRIVE pentru a merge full electric. Si, foarte interesant de stiut, in modul Sport de conducere atat pentru motor, cat  si pentru transmisie, motorul termic incarca bateria in cel mai eficient mod posibil. Spre exemplu, in 20 km rulati  starea de incarcare a evoluat de la 7% la 25%, ceea ce, intr-o deplasare mai lunga, inseamna ca se poate merge full electric chiar peste 100- 150 km, datorita regenerarii. Apropo, bateria are 10  kWh si se poate incarca de la priza casnica in aproximtiv 3 ore si 45 de miunute.

Comportament rutier

In Seria 2 Active Tourer stai mai cocotat decat in orice alt BMW (exceptie facand SUV-urile), dar mai destins si sporiv decat in orice alt monovolum. Volanul iti trimite tot ce trebuie sa afli atunci cand abuzezi de acceleratie in viraje, masina urmand trasa impusa mai cuminte si entuziasmant comparativ cu modelele omoloage ale altor marci. 225xe este pana la urma o masina foarte rapida de iesit la picnic. Si pentru a avea un termen de comparatie in materie de dinamism, Active Tourer 225i a realizat pe Nurburgring un timp egal cu al vechiului M3 E36…(adica sub 9 minute).

Desi motorul termic actioneaza puntea fata, sprijinul electric in viraje face ca subvirarea sa fie aproape inexistenta, ceea ce nu se intampla la un Seria 2 Active Tourer doar cu tractiune fata. Cu 225xe Active Tourer poti deranja o multime de oportunisti de semafor, care, aflati in paralel cu tine, vad doar o silueta blajina a unei masini de familie, purtand pe “umeri”si badge-ul eDrive. Din conceptul general al caroseriei, deriva totusi un ruliu superior comparativ cu un hatchback si forte de inertie pe care le simt mai bine in virajele stranse, in care intru rapid. Fenomenul are loc destul de tarziu insa, datorita unui grip bun, asa ca te poti juca oricum de-a sporty children carrier sau, de ce nu, de-a hot-hatch-ul familial. Pana la urma, suspensia are o rigiditate placuta daca ma pot exprima asa, in sensul unui mod de lucru confortabil pe autostrada ori pe drumurile nationale cu asfalt bun, percutanta pe portiunile stricate si destul de plina de feedback in rularea rapida. 

Achizitie

Cand vine vorba de buget, pentru un 225xe iPerformance ActiveTourer standard trebuie sa ne pregatim cu 37.247 euro, dupa care se mai pot adauga vreo 5.000 – 7.000 de euro doar ca sa ne simtim ceva mai bine. BMW vine cumva in intampinarea clientului, propunand patru tipuri de pachete (Advantage, Sport Line, Luxuty Line si M Sport) de la care poti sa continui configuratia cu alte dotari. Acestea ofera cumva directia in care vrei sa mergi, catre “necesar”, elegant, sport, sau M Sport, costand intre 1600 euro (Advantage) si 4600 euro (M Sport). Toate aceste pachete ofera cruise control adaptiv, senzori de parcare, pachetele sport aduand in plus scaune profilate, jante mai mari si pachetul M, in cazul ultimei. Bineinteles, ca lista de optiuni este mult mai lunga, putandu-se adauga atat elemente de confort, gen masute pliabile (256 euro), trapa panoramica (1.281 euro), volan incalzit (205 euro), fie de siguranta, precum faruri adaprice LED (513 euro), sistem de asistenta plus care include printre altele cruise controlcu functie Stop & Go, asistent faza lunga sau asistenta la mersul in ambuteiaje. Acest pachet variaza ca si cost in functie de pachetul initial de echipare ales. 

Oricum, depinde de fiecare client ce alege, iar aceasta motorizare ar trebui sa reprezinte o optiune foarte interesanta pentru client. Pe de o parte, sistemul plug-in hibrid functioneaza ireprosabil, iar 225xe este mai ieftin decat 225i xDrive si 220d xDrive, care au performante relativ asemanatoare. Insa cu ecobonusul de la stat, pretul mai scade cu 4.500 de euro, facandu-l optiunea numarul 1 comparativ cu motorizarile termice, din moment ce ofera performantele unei benzine si posibilitatea de a merge in oras practic full electric.

 

 

Share