La bulivar, Easy-R! – Test Dacia Logan 1.5 DCI Easy-R

| Scris de: Bogdan Pispiris | 18-04-2017

Maşinile construite de Dacia au multe calităţi ce au atras o clientelă numeroasă, cele mai importante fiind preţul atractiv, funcţionalitatea şi costurile mici de exploatare. Niciodată nu am auzit că un Logan să fie apreciat în special pentru elegantă sau confort, dar uite că surprizele continuă cu nou Logan Easy-R.

Sigur că nu o să comparăm de acum Dacia cu mărci care produc maşini mult mai scumpe sau diferit poziţionate în piaţă, dar constatăm cu plăcere că puţină „culoare” te poate face să priveşti cu alţi ochi o maşină care, până nu de mult, era doar un mijloc de transport.

Design şi Confort

Dacia Logan a primit recent câteva modificări menite să-i dea un aer proaspăt, iar designerii au umblat exact la elementele care au fost lăsate pe planul doi până acum. Designul şi nivelul de confort. Un design mai studiat este binevenit pentru orice maşină, însă efectul va fi mult mai pronunţat când reţeta se aplică unui model care până acum a fost „doar” funcţional.

Din exterior diferenţele nu sunt majore, dar sunt de efect. Ne referim aici în special la faruri, unde semnalizatoarele au fost mutate şi se aliniază acum cu linia mediană a grilei radiatorului, la noua formă a proiectoarelor pentru ceaţă, sau mutarea semnalizatoarelor de pe aripile faţă pe carcasele oglinzilor laterale. Schimbări importante au avut loc şi în la nivelul stopurilor, la realizarea cărora a fost folosită tehnologia LED. În ansamblu, exteriorul are un aer mai elegant şi mai ordonat, ce ne pregăteşte pentru primul contact cu habitaclul.

Atmosfera din habitaclu s-a schimbat destul de mult după montarea noului volan cu butoanele pilotului automat redesenate şi „cromate”, dar partea cea mai interesantă este că de acum claxonul se află acolo unde trebuie, adică pe centru. Satelitul de comandă al instalaţiei audio, montat în spatele volanului în partea dreaptă, este tot acolo, singurul element care lipseşte din această zonă este chiar butonul de activare al pilotului automat, care poate funcţiona şi ca limitator de viteză, pe care îl găsim destul de greu în partea de jos a consolei centrale.

Noul Logan vine cu schimbări majore de tehnologie şi dotări, schimbări „trădate” de schimbările apărute pe consola centrală. În primul rând, maneta schimbătorului de viteze nu mai are inscripţia clasică cu poziţia treptelor de la unu la cinci, ci are doar trei litere, R, N şi D. Este vorba de noua cutie de viteze robotizată construită la Piteşti, ce îmbină avantajele unei cutii manuale, cu confortul celor automate. Vom reveni asupra transmisiei ceva mai târziu şi continuăm cu noutăţile de pe consola centrală, unde este montată, pentru prima oară, o instalaţie de climatizare automată. Zona de la baza consolei este mai puţin aglomerată ca până acum şi asta se datorează lipsei butoanelor de comandă a geamurilor electrice din faţă, butoane ce se găsesc de acum pe portiere.

Ambianţa din habitaclu va fi familiară celor care a mai condus Logan până acum, iar noile dotări cu siguranţă le vor face mai plăcută viaţa la bord, fără a mai pune la socoteală că au fost „corectate” două dintre scăpările de ergonomie ale Loganului, adică butonul claxonului montat în capătul manetei de semnalizare şi comenzile pentru geamurile electrice greu de găsit la baza consolei centrale.

Sigur că nu au fost revizuite toate problemele, printre cele pe care încă ne dorim să le vedem rezolvate fiind antifonarea motorului şi ergonomia scaunelor.

Motor şi Cutie de Viteze.

Sub capota modelului testat de noi se află „clasicul” turbo-diesel de 1,5 litri şi 90 CP, cuplat, aşa cum spuneam, la o cutie de viteze robotizată cu 6+1 trepte. Acesta soluţie tehnică este destul de rar întâlnită, fapt care ne-a stârnit interesul, iar adoptarea ei de Dacia pare nejustificată la prima vedere, dar există un motiv foarte bun, şi anume preţul. Cutia de viteze Easy-R poate fi comandată pentru 500 de euro în plus faţă de cea manuală, care are doar 5+1 trepte, fiind disponibilă doar pentru echiparea Laureate.

Este nevoie de o perioadă de acomodare dacă nu ai mai condus o maşină cu cutie automată până acum, dar şi dacă ai mai făcut-o este posibil ca la început să fie ceva mai dificil, pentru că există mici diferenţe. În primul rând să clarificăm ce însemna o cutie de viteze robotizată. Este o cutie de viteze manuală cu 6+1 trepte, ale cărei comenzi sunt preluate de un „robot” electrohidraulic care va schimba vitezele în locul tău, urmând instrucţiunile unei unităţi de comandă. Asta însemna că tu îi vei spune maşinii dacă vrei să mergi înainte sau înapoi, de acţionarea ambreiajului şi manevrarea levierului ocupându-se singură. Aici apare prima diferenţă notabilă faţă de cutiile automate, timpii necesari schimbării treptelor fiind simţitor mai lungi.

Maşina nu are pedală de ambreiaj, deci se conduce ca o automată, doar că maneta schimbătorului nu are poziţiile clasice P, R, N şi D, ci doar R, N şi D. Dacă în prima variantă maşina staţionează în modul P, la Easy-R staţionare se face în N, diferenţă care poate genera câteva încurcături, în special atunci când pleci de pe loc. Nu insistăm pe treaba asta, dacă ai o automată vei sesiza unde se face încurcătură, este doar o chestiune ce necesită puţin timp de acomodare.

Alt aspect care merită menţionat este că maşina va pleca uşor de pe loc dacă eliberezi frâna, exact ca la automate, iar treptele de viteză pot fi schimbate şi manual, prin mutarea manetei spre stânga. Retrogradările se obţin prin împingerea manetei şi urcarea treptelor prin tragerea acesteia, similar cu soluţia adoptată de BMW, dar invers faţă de toţi ceilalţi constructori „de volum”.

Dinamică şi Comportament

Suspensiile Logan-ului nu mai au nevoie de nici o prezentare. Fiind din start concepute pentru drumurile noastre, denivelările şi gropile sunt amortizate cât se poate de bine şi fără că zgomotele produse de articulaţii să fie transmise în habitaclu. Sigur că un stil de condus mai sportiv va „dezorienta” nu numai suspensia dar şi cutia de viteze, însă nu ne imaginăm că vrei un logan Easy-R ca să alergi pe serpentine.

Ca şi versiunile precedente, noul Logan se va sânţi în largul lui când este condus într-un stil mai „economic”, pentru că la asta s-au gândit cei de la Dacia când au creat-o şi ăsta este profilul clientului „model”.

Concluzie:

Dacia Logan 1.5 DCI Easy-R depăşeşte ca dotări clasa din care face parte, nu însă şi preţul acesteia, de 12.000 de euro, pentru care vei primi, pe lângă o cutie de viteze robotizată şi un habitaclu confortabil şi atractiv. Climatizarea automată, sistemul de navigaţie şi cameră pentru mersul cu spatele vor ridica preţul cu încă aproximativ o mie de euro, dar vei avea o maşină construită să facă faţă condiţiilor de trafic de la noi, fără a fi obligat să faci concesii în ceea ce priveşte nivelul de confort. Ne-am obişnuit deja să nu găsim pe piaţă un model care să ofere aceleaşi avantaje la un preţ similar, dar există câteva alternative atractive dacă vrei ceva mai neconvenţional.