La capăt de lume – Test Mazda CX-5 Takumi

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 12-01-2017

DSC_1467

Privită de aici, Țara Soarelui Răsare este la un capăt de lume. Într-o lume a globalizării, nimic nu mai pare, însă, atât de departe, nimic nu mai este atât de inaccesibil. Vedem astfel cum turiştii japonezi, cei care au împânzit cu simpaticile lor aparate foto întreaga Planetă turistică, ne străbat din când în când şi în grupuri organizate graniţele patriei în căutarea diafanului carpatian. Vedem, şi nu e treaba recentă, cum maşinile lor japoneze, chiar dinaintea turiştilor Ţării Soarelui Răsare, ne acoperă străzile lăsând în urma lor imaginile invizibile ale fiabilităţii. Vedem, chiar şi maşini Mazda în intimitatea ţării noastre, din ce în ce mai multe, şi nu era demult când Mazda, BMW-ul japonez cum îi spuneau unii pe la noi, nu era mai mult decât o marcă pentru un cerc restrâns de oameni. Mazda a coborât însă în mainstream-ul românesc, orice ar putea însemna asta, şi a făcut-o în mod surprinzător în momentul când a înălţat caroseria şi a dat drumul la popularele SUV-uri. Iar în toată afacerea asta, CX-5 de acum 6 ani a jucat rolul de înaintaş. Ajuns către finele carierei sub actuala generaţie, ajuns la pragul dintre un facelift târziu şi o nouă generaţie, crossover-ul Mazda CX-5 în echiparea Takumi şi albul de la exterior a trecut prin mâinile noastre pentru un ultim drive-test. Să vedem ce-a ieşit!

Motor

Mazda CX-5 cu motor diesel de 2.2 litri şi 150 cai putere nu pare cea mai populară alegere dacă privim înspre grila de impozitare din mainstream-ul românesc. Lăsând la o parte aceste chestiuni, motorul cu care producătorul nipon tot insista are farmecul său dat în mod special de cei 150 cai putere pe care îi are la dispoziţie dar şi datorită celor 380 Nm disponibili de la 1 800 rpm. Când acceleraţia urcă turometrul către 3-4 000 rpm, motorul începe să-şi arate limitele iar zgomotul din habitaclu creşte nivelul disconfortului fonic, lucru absolut normal.

Motorul lucrează în tandem cu o manuală etajata în 6 trepte, o cutie de viteze cu timonerie scurtă şi precisă, aşa cum ne-a obişnuit Mazda, fapt care încurajează agilitatea vehiculului. Cutia SUV-ul este etajată scurt pe primele patru trepte lucru care nu deranjează consumul mediu oficial, poziţionat la valoarea de 5,2 litri la 100 km. În mediul urban, modelul Mazda creşte nivelul consumului real până spre 9-10 litri la 100 km iar în afară urbei se poate spera, fără a exagera cu pedala din dreapta, la o medie de 5-6 la sută.

DSC_1483

Dinamica & Comportament

Cu 9,4 secunde timp de acceleraţie pe intervalul 0-100 km/h şi o viteză maximă care trece puţin de 200 km/h, Mazda CX-5 dovedeşte că este un SUV construit pentru persoanele cu responsabilităţi familiale. Motorul potent şi agil îşi dovedeşte de multe ori utilitatea în mediul urban, însă mai utilă este aici garda la sol, care depăşeşte 20 cm şi care ne lasă să facem un pic de off-road urban printre gropi şi borduri. Aceasta gardă la sol este, totodată, şi o invitaţie la o călătorie decentă în afară asfaltului.

Cu o suspensie care n-a fost tranşata măcelăreşte pentru a oferi doar confort, Mazda CX-5 se impune în segmentul sau prin ţinuta de drum cu uşoare tendinţe sportive, cu ruliul aproape insesizabil şi cu sistemul 4×4 care ajuta în mod special pe drumurile virajate. Direcţia a fost gândită în acelaşi spirit, dând dovadă de o precizie în plus faţă de ceea ce ne puteam aştepta de la un crossover din acest segment. Comportamentul urban al vehiculului este unul bun, decent, graţie manevrabilităţii maşinii, dar dimensiunile generoase creează o stare neprietenoasă în relaţia dintre om, maşină şi traficul urban. Ţinuta de drum îl recomandă pe CX-5 ca un companion perfect pentru drumurile lungi.

Design

DSC_1458

Filosofia de design Kodo stă la baza tuturor modelelor Mazda din prezent. Până la venirea lui CX-3, CX-5 era fără îndoială modelul care integra cel mai bine liniile stilistice ale limbajului de design Mazda, însă proporţiile de SUV au de suferit dacă privim prin comparaţie. Cu toate acestea, Mâzda CX-5 rămâne unul dintre cele mai frumoase SUV-uri de pe piaţă, fiind bine proporţionat vizual între fluiditate şi agresivitate. Pachetul Takumi nu aduce briz-brizuri la exterior, de fapt, nu aduce nimic, asta şi pentru că Mazda nu şi-a dorit să schimbe ceea ce era deja reuşit. Ajunsă spre capătul existenţei sale sub actuala formă, Mazda CX-5 exprimă ceea ce puţine maşini pot face la vârsta ei, prospeţime estetică. Deşi a devenit o prezenţă obişnuită pe străzi, CX-5 mai răsuceşte şi acum capetele călătorilor din jur.

Interior

DSC_1489

Dacă designul exterior exprima o prospeţime rar întâlnită pentru o generaţie de model ajunsă la 6 ani, interiorul începe să scârţie prin designul său conservator. Calitatea materialelor n-a ţinut pasul cu vremurile automobilistice, însă execuţia finisajelor a rămas una de lăudat. Sunt puţine modele care bat la uşa segmentului premium care se pot lăuda cu finisaje mai bune ca cele de la Mazda CX-5. Deşi pare mai degrabă o maşină frumoasă, Mazda CX-5 este şi una utilitară, cu spaţii de depozitare generoase la interior, cotiera mare şi alte spaţii mai mici pe consola dedicate paharelor şi altor mărunţişuri. Chiar dacă estetica interiorului rămâne o problemă la Mazda sunt elemente precum ergonomia şi spaţiul dedicat pasagerilor, nu şi al bagajelor, care fac uitate micile neajunsuri. Planşa de bord masivă cu display-ul central integrat pe ea şi volanul frumos desenat al modelului completează acest peisaj tipic japonez. Cât despre Takumi, indicatorul unei ediţii speciale, acesta poate fi tradus prin tehnologii care asigură siguranţa şi funcţiile multimedia.

Concluzie

Mazda CX-5 rămâne şi la finalul primului său drum prin lumea automobilistică o maşină în banca ei, care-şi vede de ale sale indiferent de mersul lumii. Este ceva specific maşinilor japoneze. Important este că îşi face treaba bine din banca în care se află, din capătul său de lume. Ediţia specială Takumi vine cu 4×4, diesel de 150 cai putere şi un nivel de echipare superior la un preţ de 31.200 euro cu taxele incluse.

Share