Lectia 500 !

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 08-09-2009

Momentul aparitiei legendarului 500 “Bambino” a marcat istoria automobilului prin lansarea conceptului de masina de oras. La 50 de ani dupa, noul 500 revolutioneaza segmentul inventat de Fiat ! Am aruncat timp de 4 zile masina in lupta cu aglomeratia, infrastructura defectuoasa si parerile acide ale participantilor la trafic.

Atributele unui model de succes pentru industria auto variaza in functie de clasa. Reteta dupa care reusesti sa creezi aceste atribute este una singura si rar folosita cu succes. De ce? Pentru ca atunci cand revitalizezi un model legendar, rezultatul va fi supus unor exigente greu de satisfacut in conditiile in care vrei sa scrii iarasi istorie. Dar Fiat a reusit, iar sutele de mii de comenzi inregistrate, si zecile de premii internationale obtinute sunt doar cateva dintre atributele unui nou model de succes: pe care l-am testat timp de 4 zile. O perioada indeajuns de lunga incat sa poti admira reteta dupa care Fiat a mai dat o lectie industriei auto. Lectia 500 ! 

Cine e noul Fiat 500?

E modelul care a revitalizat marca Fiat dupa o perioada foarte grea pentru companie. E predecesorul lui 500 “ Bambino” si preferatul reprezentantelor sexului frumos. E un vector de imagine pentru Italia, si un model care atrage pe strada cam tot atatea priviri cat un Ferrari. Este cu siguranta unul dintre modelele de referinta ale lumii auto, si un motiv de barfa pentru colegele de serviciu cand apare in parcare. Se incadreaza in peisajul unei parcari de mall, cladiri de birouri, cazinou, restaurant, sali de fitness, hotel de 5 stele sau ateneu. E printre putinii din categoria sa care are printre posesori actori celebri, personalitati, miliardari, dar si tineri cu buget limitat. Pe scurt, e un accesoriu foarte stilat, pe care trebuie sa il intelegi inainte de a te indragosti de el. 

Cum te simti la volan?

Incursiunea in traficul bucurestean te face sa observi foarte bine anumite particularitati ale masinii. Cum e ca barbat intr-un Fiat 500 verde intr-o zi aglomerata? E ca o picatura de culoare intr-un vas cu noroi. Foarte multe priviri atrase, si tot atatea impresii create, de cele mai multe ori acide. De la grimase, zambete admirative si pana la hohote de ras, Fiat-ul 500 are un efect asupra oricui il priveste. Grimase din partea posesorilor de SUV-uri si alte navete spatiale, zambete din partea celor ce inteleg cu adevarat spiritul masinii, si hohote de ras din partea celor care considera Fiat-ul 500 o masina EXCLUSIV pentru femei. Cum e o femeie la volanul unui Fiat 500? In acest caz se vor primi numai grimase sau zambete admirative. Grimase din partea celor care ar vrea sa fie in locul tau, si zambete din partea acelorasi constienti de atributele masinii. N-as vrea sa pun accent pe confortul interior sau modularitate. S-a tot vorbit peste tot de plusurile masinii. E mult mai interesant sa observi reactia orasului la trecerea pe strada a primei “ masini de oras “.

Ce motorizare am testat?

Modelul de test este propulsat de un motor pe benzina de 1.4 litri, 16 V si 100 CP. O valoare rezonabila pentru lupta cu traficul. Pentru lupta cu asfaltul liber, exista modul Sport. Si diferenta e notabila, avand in vedere greutatea de doar 973 kg a masinii. E o experienta placuta slalomul printre masini in modul Sport. Incerci sa demonstrezi ca ti-ai luat un Fiat 500 nu numai pentru felul cum arata. Nu doar pentru a iesi in evidenta. Ci si pentru senzatia de putere din pacate doar aparenta, comparata cu viteza melcului atinsa pe principalele artere rutiere urbane. Cutia scurta cu 6 rapoarte faciliteaza schimbarea vitezelor cu usurinta, iar pozitionarea schimbatorului pe consola va multumi soferitele pentru care zilnic cutia manuala da mari batai de cap. Nu ne-am putut bucura de avantajele trapei disponbile optional din cauza vremii nefavorabile. Lipsa senzorilor de parcare din dotarile standard nu se face simtita, parcarea dovedindu-se o sarcina usoara in majoritatea situatiilor. Vizibilitate buna, si o servodirectie permisiva pentru manevrele de garare. 

Cat costa? Cat consuma?

In echiparea Lounge, modelul costa 13,505 euro cu TVA in versiunea de baza. RCA-ul pentru un an variaza in jurul valorii de 357 RON. Asigurarea CASCO ajunge la aproximativ 820 de euro pentru aceeasi perioada. Consumul inregistrat in testul nostru de 4 zile si 300 de km, a fost de 9,6 litri/100 km. Producatorul anunta un consum de 8,2 litri/100 km. O abatere de doar 17%, acceptabila pentru conditiile in care s-a desfasurat testul nostru. 

Cum arata clientul de Fiat 500?

Clientul de Fiat 500 nu e clientul tipic pentru o masina de 15 000 de euro. Posesorul de Fiat 500 nu are DOAR 15 000 de euro pentru o masina. Are aceasta suma special pentru Fiat 500. Rar cumperi din intamplare un 500. Fiat-ul 500 e un model pe care ti-l doresti, pentru care astepti, pe care ti-l personalizezi cum vrei. E o masina care spune foarte multe despre posesorul sau. Sunt clienti de 500 care au in garaj un Ferrari sau un Bentley. Sunt clienti care vin cu 500-ele direct de pe yacht. In acelasi timp sunt si studentii care il parcheaza pe stradutele inghesuite din jurul facultatilor. E o incantare sa ai un 500 si drept dovada treci rapid peste toate neajunsurile unui model de mici dimensiuni. La 3,5 metri lungime nu exista criterii de clasificare precum volumul portbagajului, spatiul de la picioare sau locurile din spate. 500-ele il ai doar pentru tine, asa cum ai un telefon personalizat, un laptop unic sau o pereche de incaltari la comanda. Si respectul pentru alegerea facuta il simti cel mai bine la finetea cu care sunt realizate detaliile masinii. Pentru aceasta valoare cumperi mai mult decat un automobil, cumperi o stare de spirit, si un exponent al personalitatii tale. 

Verdict: Ca fata, vei fi foarte apreciata pentru alegere si te vei putea bucura de un accesoriu de inalta clasa. In plus, vei avea sansa sa iti cunosti adevaratele prietene. Ca baiat, ia-ti un 500 doar daca ai multa incredere in tine, intelegi masina, si nu iti pasa de parerile celor din jur. O masina perfecta pentru pasionatii de moda, arta, si tot ce tine de frumusete. Daca la capitolele design si moda sunt lideri mondiali, italienii au reusit cu acest model sa depaseasca americanii si in domeniul marketing-ului. Fiat a stiut sa ambaleze ideal elementele definitorii pentru Italia intr-un model reprezentativ. Un exercitiu reusit si un succes extraordinar. Iar pentru noi toti cei “muscati de automobil”, o adevarata lectie predata de Fiat. Lectia 500 ! 

Share