Maşina unică – Test Toyota Corolla

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 12-10-2017

Unii dintre noi s-au născut într-o lume bizară în care toate maşinile, aproape toate, erau la fel. Găseai chiar şi acolo, chiar şi atunci, mici diferenţe confecţionate mai mult în imaginar. Nota de originalitate era dată de culoare, cu cât era mai rară, cu atât mai bine, de anul de fabricaţie eventual, deşi el nu conta prea mult, şi mai ales de micile abţibilduri pe care fiecare le lipea, cum putea, pe bord, pe bara din spate şi tot aşa. Lucrurile păreau mai simple şi totodată profund greşite.

În diversitatea de astăzi, pare o utopie că maşinile să mai tinda la acelaşi tipar şi să difere, câte puţin, prin lucrurile mărunte care le-ar condimenta estetic. Dacă ar fi să reducem la absurd, prin puterea imaginaţiei, maşina la un singur model unic, am ajunge, astăzi, în lumea aceasta, la Toyota Corolla.  Asta explică de ce Toyota Corolla este cea mai vândută maşina din lume.

Motor

Japonezii nu se dezmint şi ţin în viaţa motorul natural aspirat. Cu un propulsor 1.6 Valvematic în 4 cilindri, Toyota Corolla pare cel mai simplu şi corect lucru de pe lume. Cei 132 de cai putere, disponibili la 6 400 rpm, compensează lipsa unui cuplu consistent, doar 160 Nm, realizabil la 4 400 rpm. Toyota a reuşit să facă totuşi un motor care se descurcă la micile sprinturi din mediul urban, chiar dacă momentul maxim nu pare cel mai satisfăcător pe hârtie. În realitate descoperi că motorul se poate dovedi fâşneţ. Caii putere sunt decenţi la număr, tot ceea ce trebuie să faci este să nu tratezi cu milă acceleratorul.

La drum întins, cuplul mic îşi spune cuvântul în depăşiri şi Corolla îşi trădează caracterul de maşină liniştită, pentru familie. Cuplat la o cutie CVT, Corolla pe benzină devine şi mai evidentă cu publicul ţintă pe care şi l-a ales, sau mai bine zis de care a fost aleasă. Deşi există un buton Sport, care schimbă modul de rulare, şi cutia răspunde mult mai atent unui condus orientat către sportivitate. În rest, cutia răspunde cerinţelor unui şofer liniştit, care nu caută performanţă, ci mai degrabă siguranţa şi consumul. Şi pentru că tot vorbim despre consum, Toyota anunţă un consum urban de 7,8 litri la 100 km şi unul extraurban de 5,2 litri la 100 km. În mediul urban aglomerat, Corolla pe benzină poate înghiţi până la 9 litri la 100 km, iar în afara oraşului, consumul se poate stabiliza undeva la 6 litri la 100 km.

Dinamica & Comportament

La capitolul performanţe, Toyota Corolla testată de noi prezintă valori normale. Vorbim de un timp de acceleraţie de la 0 la 100 km/h de 11,1 secunde şi de o viteză maximă de 190 km/h. Dar nu aici am vrut să ajungem. Ceea ce impresionează la Toyota Corolla este capacitatea de a se adapta traseului, fie că este vorba despre condusul în mediul urban, fie că vorbim de autostradă, drum întins sau drum virajat. Felul în care volanul se lipeşte de mâini şi roţile de asfalt reprezintă laitmotivul acestui model care an de an câştiga cei mai mulţi clienţi de pe piaţa auto mondială.

Dacă manevrabilitatea este punctul forte în oraş, în afara urbei stabilitatea vehiculului impresionează cel mai mult. În plus, confortul este la el acasă în Corolla, iar antifonarea exemplară sporeşte senzaţia de bine a ocupanţilor. Suspensia a fost gândită în direcţia confortului desăvârşit, lucru pe care îl poţi aprecia din plin pe drumurile româneşti, însă exista un preţ de plătit, pe viraje, unde ruliul se simte din plin. Chiar şi aşa, maşina nu rupe aderenţa şi dă dovadă de o stabilitate bună, chiar şi când şoferul exagerează abordarea curbelor. Direcţia asistată, fără un feedback exemplar, înclină maşină către o manevrabilitate excelentă în oraş, dar e mai puţin utilă la viteze mari.

Design

Corolla este o berlină şi rămâne o berlină clasică, deocamdată. Fără să impresioneze estetic, maşina îşi conturează liniile estetice cât să mulţumească publicul ţintă. Toyota nu a riscat cu nimic la această generaţie a modelului Corolla, făcând practic acelaşi lucru pe care VW Golf, liderul european al vânzărilor,  îl face de atâţia ani. Principiul stilistic al echilibrului total, faţă-profil-spate, denotă lipsa oricărui risc în procesul de design. Cu această formulă, Corolla îşi câştigă clienţii fideli caroseriei sedan. Facelift-ul modelului a imbunătăţit ţinuta grilei cu trei bare cromate şi a adus o linie ascuţită pentru blocurile optice. Spatele rămâne în ton cu nasul maşinii, chiar dacă marginea rotunjită a portbagajului pare să ne privească din trecutul recent al limbajului de design Toyota. Cu toate acestea, designul stopurilor de lumini este reuşit şi dă o notă de eleganţă pe care orice berlină merită să o aibă.

Interior

Toyota Corolla merge pe aceeaşi planşa de bord în gama să de modele compacte. Cu un design robust, simplu, cu materiale plăcute la atingere, designul ei caută principiul utilităţii şi ale ergonomiei. Trebuie să existe, însă, o uşoară acomodare pentru că legătura dintre şofer şi comenzi să meargă de la sine. Volanul este o adevărată plăcere pentru şofer, dar display-ul are o grafică îmbătrânită şi touchscreen-ul nu este tocmai prietenos cu utilizatorul. Cu spaţii de depozitare suficiente, atât prin numărul lor, cât şi prin capacitatea de stocare, şi un spaţiu interior mai mult decât decent, Toyota Auris devine o maşină cu o cabină de care te vei despărţi cu greu. Spaţiul interior al berlinei este mai mult decât generos, chiar şi pentru pasagerii din spate, unde încap trei pasageri adulţi. Volumul portbagajului de 452 litri nu este nici cel mai mare, nici cel mai mic din segment, însă este suficient pentru necesarul unei familii plecate la drum.

Concluzie

Pe o piaţă în care diversitatea face legea, Toyota Corolla vine să întruchipeze modelul unic de automobil modern. Într-un fel este acea maşină unică descrisă în introducerea acestui test, doar că în direcţia bună şi nu în cea greşită. Întruchipează cât mai multe dintre cerinţele pieţii, sau măcar a unor pieţe, şi a câştigat statutul de maşină normală ideală pentru şoferul şi familiile normale. Preţul modelului Toyota Corolla în România începe de la 16 185 euro cu TVA iar versiunea testată de noi, 1.6 litri în echiparea Sol cu transmisie automată ajunge la 24 440 euro cu TVA.

Share