Mastodont – Test Mercedes-Benz GLS 350d 4MATIC

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 29-08-2017

Alb, lung de peste 5 metri, pachet exterior AMG si jante de 21 de inch. Intr-un cuvant: impunator. Pe durata testului, GLS-ul 350d oferit de Tiriac Auto a atras numeroase priviri, unele admirative, altele invidioase. Cum se conduce on-road urmasul GL-ului, cat de capabil este la rularea in off-road si cum se simt la bord cei 7 pasageri?

Text si foto: Teodor Stefan

Pe autostrada, la volanul unui GLS nu trebuie sa semnalizezi stanga atunci cand te grabesti. Nu ai nevoie nici de flash-uri sau de claxon. Este suficient sa te apropii de automobilul din fata si acesta se va da imediat la o parte, trecand pe banda intai. Nu multi se incumeta sa stea in calea unui mastodont de 2,4 tone atunci cand se apropie rapid si devine tot mai mare in oglinda retrovizoare. Noaptea, “efectul GLS” este si mai puternic datorita farurilor cu LED, regasite si la modelul testat (dotare optionala, 1 560 Euro). Pozitionate sus in raport cu un autoturism de familie si cu o lumina mai puternica decat cea produsa de becurile Xenon, LED-urile i-au facut pe cativa soferi sa aprinda avariile inainte de a ne lasa sa trecem, crezand ca rulam cu faza lunga.

S-Class-ul SUV-urilor premium

Denumit de Mercedes-Benz “S-Class-ul SUV-urilor de lux”, GLS preia stafeta de la GL-Class, model introdus in 2006, si rafineaza reteta, atat la exterior, cat si la interior. Cu o gama Mercedes in care regasim atat GLE, urmasul M-Class, cat si G-Class, emblematicul off-roader, mai este loc si pentru GLS? Afirmativ! Ajunge sa privim piata din Statele Unite, unde GL / GLS sunt cele mai bine vandute modele din segmentul SUV-urilor de lux in ultimii ani, depasind Range Rover si alte SUV-uri americane. De ce? Pentru ca vorbim despre un model Mercedes-Benz ce ofera 7 locuri – asa cum stiti, americanii iubesc masinile mari – rafinament si tehnologii dovedite. Plus o imagine cool pentru posesor. Spre deosebire de GLE, GLC si GLA, modele care folosesc platformele E, C si A-Class, GLS nu este construit pe platforma S-Class, ci ruleaza pe platforma imbunatatita a predecesorului sau, GL-Class.

Design

Dincolo de dimensiunile impunatoare, care atrag inevitabil atentia in trafic, GLS-ul 350d testat dispunea si de pachetul exterior AMG (4 200 Euro), un eye-catcher care aduce AMG Styling, evazare aripi pentru roti AMG si praguri din otel (aspect aluminiu) cu insertii din cauciuc, jantele de 21 inch de 800 Euro. Pachetul Night (490 Euro) vine cu geamuri fumurii laterale spate si luneta, iar pachetul Designo Exclusive (7 055 Euro) include scaune fata climatizate (1 100 Euro), parasolare duble, plafon imbracat in microfibra dinamica neagra si dezactivare automata a airbag-ului pasagerului fata. Din lista optionalelor regasite pe modelul testat mai amintim airbag-uri laterale pentru locurile spate (340 Euro), trapa panoramica glisanta, actionata electric (900 Euro), COMAND Online (2 450 Euro), sistem de climatizare automata THERMOTRONIC (670 Euro), sistem audio surround Harman/Kardon Logic 7 (840 Euro), al doilea rand de scaune rabatabil electric (400 Euro) – scaunele din randul al treilea se rabateaza electric in standard, iluminare ambientala in 3 nuante (350 Euro), inchidere asistata electric a portierelor Soft Close (550 Euro), KEYLESS-GO (890 Euro), ornamente lucioase Piano Black (160 Euro). Lista nu se opreste aici si chiar si cu atatea optionale regasite la modelul testat, tot mai pot fi adaugate cateva pentru obtinerea unui GLS burdusit cu tehnologie.

Interior si confort

Ramanem la considerentele estetice si remarcam ca exteriorul nu mai este la fel de angular ca in cazul GL-ului (model pe care l-am testat in urma cu cativa ani imediat dupa lansare), insa aceste lucru ne place. Astfel, GLS poate fi parcat fara complexe in fata Operei dupa o zi grea in off-road si vizita obligatorie la spalatorie. In habitaclu, evolutia fata de generatia anterioara este subtila, dar sesizabila. “If it ain’t broke, don’t fix it” spune o zicala binecunoscuta, reteta aplicata de Mercedes-Benz si in cazul GLS-ului. Remarcam volanul nou, cadranele de bord revizuite si consola centrala redesenata, dar si ecranul cu diagonala de 8 inch amplasat deasupra sistemului audio plus touchpad-ul dintre scaunele fata – un trademark Mercedes-Benz. Cei 7 ocupanti pot discuta fara a ridica vocea chiar si la viteze ridicate gratie izolarii fonice excelente a habitaclului. Scaunele – printre cele mai mari si mai confortabile incercate pana acum la un SUV de lux – ofera tot confortul necesar pe distante lungi (la modelul testat, scaunele fata erau ventilate si incalzite, iar scaunele din randul doi – incalzite).

Spatiul pentru picioare, genunchi si cap din primele doua randuri este generos, iar ocupantii adulti ai celor doua locuri din randul trei nu au multe motive sa se planga, spatiul oferit aici de GLS fiind superior unor rivali directi. In functie de nevoile de moment, volumul portbagajului variaza intre 680 de litri (cu toate scaunele ridicate) si 2 300 de litri, rabatarea electrica a locurilor din randul trei (dotare standard) si a celor din randul secund (dotare optionala) facilitand configurarea spatiului interior pentru transportarea obiectelor mari, dar si urcarea / coborarea pasagerilor din ultimul rand. Pentru amatorii cifrelor mentionam ca GLS poate tracta pana la 3,5 tone.

Motor si tinuta de drum on/off-road 

“Inima” GLS-ului 350d este un V6 de 3 litri care produce 258 CP / 3400 rpm si un cuplu maxim de 620 Nm apelabil intre 1600-2400 rpm. Puterea este trimisa celor 4 roti prin intermediul unei transmisii 9G-TRONIC, o evolutie fata de cutia de viteze 7G-TRONIC regasita la GL-Class si unul dintre highlight-urile noii generatii. Ajuns in spatele volanului remarci imediat capota lunga, cu striatiile creionate de designeri, iar pozitia de condus inalta iti confera un sentiment de siguranta si o imagine de ansamblu asupra traficului. Gratie cuplului disponibil de la 1 600 rpm, GLS 350d trage viguros la apasarea pedalei, asa cum te astepti. Evident, nu este un model care sa ceara un stil de condus sportiv. Chiar daca nu pare rapid, mai ales cu 7 persoane la bord si bagajele aferente, acceleratia 0-100 km/h in 7,8 secunde este onorabila avand in vedere dimensiunile si masa proprie de 2 455 kg. Greutatea masinii se rasfrange insa asupra consumului. Desi Mercedes-Benz comunica un consum extraurban de 6,7 l/100 km, noi nu am reusit sa scadem sub 12% intre Bucuresti-Mamaia. E drept, la bord s-au aflat 7 persoane plus bagajele adiacente, climatizarea a functionat din plin si nici vitezele cu care am rulat nu au fost tocmai mici.

Pe durata testului – care a inclus atat portiuni virajate, cat si autostrada si rularea in trafic urban aglomerat – nu am reusit sa surprindem in offside transmisia automata 9G-TRONIC. Cutia de viteze schimba bine, aproape imperceptibil, atat in modul automat, cat si in regim secvential, cand am profitat de padelele din spatele volanului. O evolutie a suspensiei pneumatice Airmatic confera GLS-ului o tinuta de drum mai buna, ca ruliu si confort, fata de vechiul GL. Modelul testat dispunea, ca dotare standard, si de programul Active Curve, un soft anti-ruliu menit sa asigure o dinamica sigura in virajele abordate mai rapid prin folosirea unor algoritmi dedicati si a unor bare stabilizatoare “destepte” preluate de la S-Class. Cu ajutorul controller-ului amplasat intre scaunele fata poti alege unul dintre cele 5 moduri de condus, moduri care ajusteaza taria suspensiei, a servodirectiei si raspunsul motorului / cutiei de viteze la apasarea pedalei. Daca in modurile Sport, Confort, conditii de aderenta scazuta (zapada, gheata, ploaie) si Off-road parametrii sunt setati implicit, modul Individual permite soferului sa regleze cele 3 coordonate – suspensie, servodirectie si motor – dupa cum doreste.

Am apreciat si feeling-ul pedalei de frana, bine dozata raportandu-ne la masa proprie a masinii. La schimbarile bruste de directie, cele 2,4 tone isi fac simtita prezenta, dar numeroasele sisteme electronice regasite in dotarea standard aduc rapid lucrurile sub control. Sunetul propulsorului V6 diesel este placut chiar si la accelerarile viguroase, cand tonalitatea altor motorizari rivale (diesel-ul V6 regasit la Audi Q7, de exemplu) nu este in acord cu latura si cu pretentiile premium. Desi arata bine si confera GLS-ului un aer de “bad boy”, jantele de 21 de inci penalizeaza confortul la trecerea peste suprafete denivelate (asfalt cariat, gropi sau sine de tramvai). Servodirectia este precisa, insa lipsita de feedback real, chiar si in modul “Sport”. Per ansamblu, tinuta de drum pe asfalt a intrecut asteptarile noastre cand vine vorba despre un vehicul de aproape 2,5 tone. In off-road, GLS nu dezamageste, o dovada clara ca face parte din aceeasi familie ca G-Class. Daca vreti sa mariti potentialul in teren accidentat, GLS poate fi echipat cu Off-road Package (optional): garda la sol marita cu 10 cm pana la 30,6 cm, un mod suplimentar de control al tractiunii “Off-road+”, diferential central si reductor. Totul este pentru tractiune maxima atunci cand civilizatia se termina, lasand loc drumurilor greu accesibile. De asemenea, Off-road Package aduce inca 3 niveluri de ridicare a suspensiei pneumatice, vadul maxim crescand astfel pana la 60 cm.

Concluzie 

Daca G-Class vi se pare prea dur pentru o seara fancy in oras, imbracat la 4 ace, iar GLE prea mic pentru un weekend la mare sau la munte cu inca 6 persoane si nu suficient de capabil in off-road, atunci GLS reprezinta alegerea perfecta. Desi vorbim practic despre acelasi model, sub caroserie, ca GL-ul pe care il inlocuieste, GLS marcheaza o evolutie la mai multe capitole: suspensia pneumatica rafinata, habitaclul redesenat, exteriorul “indulcit”, dar si posibilitati extinse de personalizare fara costuri suplimentare. In plus, GLS poate primi confortabil pana la 7 adulti si, gratie unei latimi relativ inguste raportata la celelalte dimensiuni, comportamentul on-road este mai dinamic decat te-ai astepta de la un asemenea mastodont.

Pretul modelului testat? 75 750 Euro cu TVA, pret de lista, dus la 105 750 Euro (cu TVA) prin adaugarea mai multor elemente din lista bogata de optionale.

Share