Meşteşug artizanal – Test Mazda CX-3 Takumi

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 20-07-2017

Takumi reprezintă în cultura japoneză meşteşugul artizanal, o practică străveche pe care niponii au reuşit să o cultive ca parte a moştenirii lor culturale până în zilele noastre. Mazda este în cultura japoneză industrială cam ce reprezintă Takumi în cultura japoneză în general.

Şi cu asta am explicat motivul pentru care linia de echipare specială Takumi a fost implementată în gama Mazda. Printre modelele producătorului din Hiroshima care au beneficiat de meşteşugul acesta se numără şi crossover-ul CX-3. Părăsim Orientul Îndepărtat şi revenim în Europa, locul în care SUV-urile mici fac legea tot mai mult. Desigur, Mazda nu vrea decât o mică felie de pe această piaţă aflată într-o expansiune continuă, dar asta ne interesează pe noi mai puţin, mai mult ne interesează ce oferă Mazda pentru clientela formată în jurul segmentului de SUV-uri de clasa mică. Şi Mazda oferă, ştim deja asta.

Motor

În viaţa reală conduc un diesel. Tocmai de aceea, când testez o maşină pe benzină, dau drumul la motor, aşa cum e şi normal, şi ascult încântat zgomotul acela și o fac doar pentru frumuseţea gestului. Nici mirosul de benzină nu mă deranjează deloc. Deschid geamul să ascult şi mai bine motorul şi să inspir profund mirosul de benzină arsă, cum ar veni.

E una dintre micile plăceri ale vieţii. Altfel, Mazda CX-3 Takumi, căci despre el este vorba, dispune de un motor SKYACTIV-G de 2.0 litri cu 120 cai putere, disponibil în totalitate la 6 000 rpm. Cuplul benzinei stă şi el la un nivel cumsecade, de 204 Nm, realizabil la 2 800 rpm. Se poate observa din start că avem pe mână un motor japonez de turaţie, care mai precis iubeşte turaţiile înalte, are reprize bune, un sistem start-stop integrat excelent şi o cutie cum nu se poate mai bună la acest nivel. Timoneria exemplară, cursa scurtă şi etajarea perfectă te introduc în micul univers Mazda.  Chiar dacă în esenţă nu este un motor performant, ci unul normal, senzaţia pe care o oferă la plecarea de pe loc este satisfăcătoare, dar asta doar dacă acceleratorul va fi operat cu îndrăzneală.

La nivel de consum, Mazda susţine că în regim combinat, maşina consuma fix 9 litri la 100 km. În cadrul testului nostru am reuşit, ce-i drept cu ceva eforturi, să reuşim o medie urban-extraurban de 8,5 litri la 100 km.

Dinamica & Comportament

Spuneam că motorul nu este închinat performanţei, deşi oferă senzaţia de agilitate în anumite limite. Tocmai de aceea, timpul de acceleraţie de la 0 la 100 km/h este de 8,7 secunde iar viteza maximă ajunge la 192 km/h. Nu sunt valori impresionante, dar sunt valori bune, chiar foarte bune pentru SUV-urile de clasa mică.

Dimensiunile lui CX-3 vin manuşă unui şofer care vrea să se strecoare prin aglomeraţiile urbane, oferind în acelaşi timp şi un plus de stabilitate la drum lung. Suspensia fermă va fi uşor enervantă în oraş, unde asfaltul nu e tocmai cel mai fin covor, însă îşi va arăta colţii în drumurile desenate de viraje. Ruliul nu este deloc răutăcios cu nivelul de confort al pasagerilor, însă e drept că pe virajele grele se simte. Direcţia este responsabilă pentru unul dintre plusurile dinamice ale lui Mazda CX-3, iar feedback-ul ei se situează la un nivel decent.  Bomboana de pe tort  al noului Mazda CX-3 Takumi devine însă sistemul unic Mazda G-Vectoring Control, care îmbunătățește și mai mult comportamentul rutier al autoturismului în viraje și reduce oboseala șoferului și a pasagerilor.

Design

Sunt multe clişee de genul nu vorbim despre estetica unei maşini pentru că e o chestiune de gusturi. Desigur că nu e nicio chestiune de gusturi, e o chestiune de ştiinţă, pricepere, inspiraţie şi aşa mai departe. E ca şi cum n-ai  putea vorbi despre artele plastice pentru că e vorba despre gustul fiecăruia în parte, nu e aşa, e vorba despre cunoaştere. Aşadar, Mazda CX-3 este, fără îndoială, cea mai frumoasă maşină a segmentului său. Desenul formelor componente este la un nivel extraordinar, însă nu asta o face câştigătoarea concursului de frumuseţe, ci integrarea formelor componente în peisajul general. Rezultatul este încântător, fără nicun fel de briz-brizuri, fără adăugiri inutile, fără kitsch. Totul este curat, bine integrat, fluid. Pe CX-3, dacă te uiţi dincolo de aparenţe, poţi vedea aerul cum modelează formele maşinii, ceea ce nu e deloc puţin lucru. În ceea ce priveşte linia Takumi, bazată pe nivelul de echipare Revolution, aceasta are o gamă largă de dotări care includ luminile cu LED-uri.

Interior

Dacă tot vorbim despre dotările Takumi, mai pot fi adăugate pilotul automat, climatizare automată, Head-Up Display color, scaune față încălzite, cameră video pentru marșarier și senzori de parcare spate, conectivitate Bluetooth, ecran tactil de 7” cu centru comandă HMI, oglinzi electrice, încălzite și rabatabile automat, acces fără cheie și sistemele de securitate activă SCBS (asistent inteligent avansat de frânare în oraș), BSM (sistem de monitorizare a lateralului și părții din spate a mașinii) și RCTA (sistem de avertizare la deplasarea în marșarier), precum și LDWS (avertizarea la depășirea benzii de rulare). Pe lângă aceste lucruri care uşurează viaţa şoferilor cu 1000%, designul frumos al habitaclului nu atinge totuşi nivelul existent la exterior. E adevărat că sunt finisaje excelent executate şi materiale de o calitate bună, fără însă să exceleze. Volanul şi schimbătorul sunt plusurile evidente ale acestui model şi în general pentru Mazda, însă poziţionarea Head-Up Display-ului şi vizibilitatea sunt păguboase. Spaţiul interior merita îmbunătăţiri pentru ocupanţii locurilor din spate dar spaţiile de depozitare sunt suficiente şi generoase pentru acest segment. Comenzile sunt poziţionate corect pentru şofer, intuitive, şi asta ajută şoferul în contextul în care vizbilitatea slabă pe care maşina o oferă îl obligă să fie mai atent decât de obicei.

Concluzie

La sfârşitul zilei, Mazda CX-3 Takumi rămâne o Mazda şi mai puţin un Takumi. În sensul că meşteşugul artizanal a fost să facă maşina, nu să burduşească maşina cu tot felul de bazaconii. Pentru mine asta e un lucru bun, faptul că au rămas stricţi în zona automobilului şi n-au adus picturi de flori pe ceşti japoneze integrate, să zicem, în consola centrală sau cine știe unde. Desigur, exagerăm, dar aţi prins ideea. Şi ideea e că dacă ai banii, Mazda CX-3 chiar e o partidă.  Mazda CX-3 G120 Takumi are un preţ, în România, de 21 190 euro cu TVA.

Share