Micul familist – Test Renault Clio Estate dCi 110

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 14-06-2018

În vremurile trecute ale automobilismului autohton culoarea crem era comună printre Daciile 1310. Şi era cumva bine. Tradiţia aceasta a dispărut în favoarea unor nuanţe mult mai uşor de îngrijit, în favoarea unor nuanţe nou inventate de vopsitoriile producătorilor auto şi tot aşa. Renault readuce cremul în peisajul automobilistic şi bine face, chiar dacă poate a rămas o nuanţă pentru nostalgici. Aşa ne-am întâlnit şi noi cu un Clio Estate 110 dCi, pe un crem stânjenitor de curat care avea să-şi croiască drum printre o mare de insecte ce-şi vedeau de treaba lor.  A ieşit la suprafaţă astfel cât de nepractic poate fi acest crem în zilele noastre,  mai ales pentru cei care îşi doresc imaculat automobilul, lăsând în urma sa dacă nu chiar urmele unui masacru involuntar,  măcar o imagine care ne-a trimis cu gândul la Jackson Pollock. Dar de ce tot batem apa în piua pe acest crem? Pentru că tocmai am coborât dintr-un break ideal pentru o tânără familie tânără cu aspiraţii la clasa mijlocie. Cumva, cremul s-a aşezat frumos peste acest tablou banal decorat cu o sumedenie de insecte care s-au sacrificat fără voia lor în faţa unei maşini plecate în drumul către Mare.

Motor

Sub capota crem a acestui Clio Estate facelift am regăsit un motor 1.5 litri Energy dCi cu 110 cai putere. Un clasic în viaţa tocmai bun pentru drumurile interminabile de lungi. Motorul turbo dezvolta toţi caii din dotare la 4 000 rpm şi prezintă un cuplu maxim de 260 Nm, realizabil la 1 750 rpm. Nu are sens să ne lungim foarte mult asupra unui propulsor bine cunoscut, însă merita spus că este interesantă noutatea aceasta a alăturării dintre Estate şi dCi 110. Era musai ca un model dedicat în mod special familiştilor chitiţi pe călătorii să beneficieze de un motor construit parcă pentru anduranţa. Pe caroseria break, propulsorul nu se dovedeşte atât de agil pe cât ne-am dori, însă are reprize corecte şi o ţinută bună.

Plusează însă masiv când vine vorba de consum, cu o medie urbană oficială de 3,8 litri la 100 km şi un consum extraurban de 3,5 litri la 100 km.  La un drum lung care evita autostradă, Clio Estate îşi aleargă maratonul cu resurse minime iar cu o maşină plină, cu aerul condiţionat pornit, se poate înregistra o medie de 4 litri la 100 km. În oraşele aglomerate, consumul creşte în viaţa reală undeva la 6 litri la 100 km. Relaţia cu transmisia manuală este una bună, timoneria cutiei devine satisfăcătoare abia la drum întins dar etajarea ei scurtă pe primele trepte ajută şi în mediul urban.

Dinamica & Comportament

Renault Clio Estate nu este contruit pentru sprint. Cifrele performanţelor sunt chiar bune pentru segmentul său, vorbim despre o acceleraţie de la 0 la 100 km/h de 11,2 secunde şi o viteză maximă de 194 km/h. Nu am încercat viteză maximă şi nici nu vă recomandăm deloc, însă maşina stă bine pe autostrada la viteze mai mari. Fiind destinat celor care au copii, Clio Estate se evidenţiază prin alte calităţi şi mai puţin prin agilitatea sa.

Pe lângă spaţiul de bagaje şi spaţiul interior, lucruri asupra cărora vom reveni, Clio break are un comportament urban de invidiat, cu o direcţie setată parcă pentru un condus fără bătăi de cap în traficul urban aglomerat. Suspensia setată către confort atenuează din undele de şoc al drumurilor de pe la noi şi nu incomodează deloc şoferul şi ocupanţii când vine de zonele virajate, cu condiţia de a păstra limita decentei şi a legalităţii rutiere. Direcţia ar merita un pic mai multă precizie la drumurile lungi, însă nu le poţi avea pe toate de la un producător de volume.

Design

Din faţă Clio Estate nu prezintă nicio diferenţă cu hatchback-ul, impunându-se prin blocurile optice ochioase, în contra direcţiei la modă în zilele noastre, iar capota coboară armonios către linia arcuită şi îngustă a grilei, dominată de sigla supradimensionată a celebrului romb. Fluiditatea designului frontal aleasă de designerii Renault pentru facelift-ul lui Clio are însă şi un contrapunct interesant:  desenul uşor agresiv al barei frontale. Maşina devine cu adevărat frumoasă când lăsa tot acest crem să se asorteze cu elemente în culoare roşie ale bandourilor şi roşul stopurilor de lumini.

Din lateral şi spate, break-ul descrie o cu tu totul altă realitate, una în care Clio Estate pare că bate la uşa monovolumelor. Plafonul uşor arcuit,  cât să nu incomodeze ocupanţii mai înalţi ai locurilor din spate, şi stilistica curată, simplă şi eficientă a posteriorului sunt elementele care pun cu adevărat în valoare planşa aceasta cursivă şi elegantă de crem pe care Renault a creat-o. Desigur, modelul există şi pe alte nuanţe, la fel de bine asortate cromatic.

Interior

Între noi fie vorba, Clio Estate rămâne puţin în urmă cu designul habitaclului faţă de ceea ce se întâmplă pe segmentul său în acest moment. Dar această alegere a mărcii franceze nu este neapărat ceva rău. Minimalismul planşei de bord creează un efect contrastant când ne uităm la display-ul de tip tabletă care în echipările de top vine cu sistemul multimedia R-Link. Renault a reuşit să îmbine utilitarul cu plăcutul şi a creat o armonie între numeroasele spaţii de depozitare şi tapiţeria extrem de plăcută a scaunelor, ce prezintă inserţii laterale de piele ecologică prevăzută cu o serie de cusături duble.

Volanul frumos desenat face casă bună cu schimbătorul aproape la fel de reuşit din punct de vedere estetic. Din păcate, marele minus vine spaţiul interior dedicat pasagerilor din spate. Spre exemplu, dacă pui un scaun de copil cu isofix şi picior de susţinere în spatele şoferului, cel din urmă va trebui să adopte o poziţie mai apropiată de volan. Pentru persoanele longiline devine o problemă. Pentru confortul pasagerilor din spate este necesară restrângerea spaţiului dedicat ocupanţilor locurilor din faţă, un compromis specific break-urilor din clasa subcompactă. Clio Estate are un portbagaj de 445 litri, suficient pentru familiile tinere, cum ar veni aflate la început de drum.

Concluzie

Renault Clio Estate 110 dCi pare maşina ideală pentru drumurile lungi, pentru familiile formate din trei membri care iubesc călătoriile. Consumul mic, spaţiile de depozitare de la interior şi confortul general precum şi dinamica corectă a vehiculului, fără pretenţii care să meargă în zona de risc,  portbagajul suficient şi designul exterior tineresc sunt argumentele perfecte care susţin alegerea acestui model. Ca o notă personală, culoarea crem, fără legătură cu realitatea obiectivă,  îl trimite pe Clio Estate şi mai departe în această misiune, cea a celor care şi-au asumat o viaţă în care nu mai e vorba doar despre ei. Şi cam atât. Ar mai fi preţul, care incepe de la 10 950 euro cu TVA şi ajunge, pentru versiunea testată, la 16 700 euro cu TVA.

 

Share