Nava amiral – Test cu noul Opel Insignia Grand Sport

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 22-06-2017

Opel lansează şi pe piaţa din România noul Insignia Grand Tourer, o navă amiral menită să ghideze marca germană către o nouă pagină glorioasă a istoriei automobilelor germane. Amintind de tripleta KAD – Kapitän, Admiral și Diplomat – noul Insignia se aşterne peste succesul primei generaţii, câştigătoarea COTY 2009. Opel s-a uitat în trecut său german, s-a întors în anii ‘60-‘70 când modelul Diplomat stabilea standardele tehnologice şi deborda prin eleganța sa şi a creat o maşină, din start fie vorba, mai bună şi mai atrăgătoare decât primul Insignia.

Am testat noul Insignia Grand Sport odată cu lansarea noului model pe piaţa din România, pe un traseu care a început pe strada bucureşteană Parcului, de la numărul 2, unde s-a deschis un showroom Opel, până la Poiana Braşov, dar şi înapoi.

Vechiul Insignia apune încet-încet în faţa noului Grand Sport; aşa cum îi spune şi titulatura, o maşină impunătoare care va lupta în segmentul business cu şanse reale de a surclasa modele, să zicem, mai titrate. De ce? Vom vedea în rândurile de mai jos!

Design

Primul impact cu noua flotă Insignia este puternic. Estetica lui Grand Sport desprinsă din Monza Concept aduce nava amiral de la Opel la zi cu moda sedanurilor marcate de supleţe, de un design în care liniile stilistice creează forme ascuţite fără ca eleganța să se piardă. Prin acest joc estetic se păstrează tenta sportivă şi nu se pierde stâlpul suprem al clasei, eleganța. Nu e un demers uşor, dar e unul câştigător. Faţă de silueta bombată, fluidă şi rotundă a vechiului Insignia, noul Insignia Grand Sport aduce mai multă prospeţime decât ar fi sperat şi cei mai înfocaţi fani ai mărcii germane.

Liniile modelului sunt definite parcă de curgerea aerului şi confirmă că aerodinamica dictează tonul estetic în lumea auto. Plusul designului noului Insignia vine de la alura de coupe, o găselniţă nu atât de originală în clasa sedanurilor mari, dar una decisivă când vine vorba despre reinventarea unui model. Opel tocmai asta a dorit să facă din Insignia, să redefinească vizual o maşină câştigătoare, un risc enorm, care a avut însă câştig de cauză. Şi ce a reuşit să facă cu asta? Să creeze o maşină care, spre exemplu, dă clasă mai titratului VW Passat la nivel estetic dar şi altor competitori din segment.

Interior

Noul Insignia  aduce mai mult, mult mai mult spaţiu la interior. Asta pentru că ampatamentul a fost mărit cu 92 mm până la 2 829 mm, consolele față și spate ale modelului Insignia Grand Sport au fost reduse semnificativ, iar ecartamentul a fost mărit cu 11 mm  în timp ce linia plafonului e coborâtă cu 29 mm. Ergonomia modelului este una corectă, fără să iasă din tiparele clasei de volume, dar simplitatea elegantă a desenului planșei de bord, integrarea display-ului central şi calitatea materialelor, cel puţin a celor din partea superioară, evidenţiază plusurile sedanului. Spaţiul interior este un plus evident mai ales pentru ocupanţii locurilor din spate, unde pot încăpea în mod real trei persoane adulte. Scaunele faţă au o susţinere laterală foarte bună la drum lung şi s-au dovedit a fi confortabile chiar şi pe zonele cu serpentine. Noul Insignia vine cu o poziţie mai joasă la volan, un lucru care apropie şoferul de senzaţia sportivă pe care Opel a dorit să o ofere noii generaţii. Dincolo de accesoriile plăcute la vedere de la interior, spaţiile de depozitare păcătuiesc, mai ales în zona buzunarelor laterale de pe portiere. Chiar şi acest aspect dovedeşte că Opel s-a gândit la un anumit tip de clientelă, una orientată în mod special către eleganță şi nu către utilitate. Volanul şi schimbătorul sunt frumos desenate şi plăcute la utilizare. Dacă designul exterior a reprezentat un risc, unul dovedit  câştigător, designul interior reprezintă o carte jucată la sigur de către Opel. Aici, schimbarea nu mai este doar majoră, este decisivă. Pentru că Insignia Grand Sport devine o altă maşină, una care creşte calitativ cu cel puţin o clasă. Că bate sau că nu bate la uşa premium, e altă discuţie.

Tehnologii

Fiind echipat cu o multitudine de sisteme de asistență de ultimă generații, noul Insignia, pe lângă faptul că are grijă de siguranța ocupanților săi, este primul autovehicul Opel cu o capotă activă din aluminiu care, în cazul unui impact cu un pieton, se ridică în câteva milisecunde pentru a crește distanța față de componentele dure ale motorului, sporind astfel considerabil nivelul de protecție.

O altă noutate absolută este camera video de 360°, urmată de noul serviciu OnStar Asistent Personal, care permite abonaților să rezerve o cameră la hotel prin simplă apăsare a butonului albastru OnStar. În plus, căutarea frustrantă a unui loc de parcare poate fi rezolvată solicitând consultantului OnStar să găsească cea mai apropiată parcare disponibilă, urmând ca acesta să trimită locația respectivă către sistemul de navigație. Aceste două servicii noi completează oferta deja impresionantă propusă de Opel OnStar, care include un hotspot Wi-Fi 4G/LTE puternic, opțiunea de descărcare a destinațiilor, asistenţă rutieră și răspunsul automat la impact pentru a numi doar câteva dintre acestea.

Motor

Am testat propulsorul 2.0  litri motorina şi cel de 1.5 litri benzina. N-am ales întâmplător deşi aveam de unde. Diesel-ul pare că va fi favoritul publicului roman iar benzina turbo e un fel de jocker în mânecă.

Să-ţi închipui un sedan de mari dimensiuni, însă unul şi atenţie – cu 150 kg mai uşor decât vechiul Insignia -, cu motor de 1.5 litri, e adevărat unul turbo, cutie automată în 6 trepte ca o soluţie de compromis, nu e ici de colo. Motorul dezvolta 165 cai putere şi prezintă un consum mixt de 9,2 litri la 100 km. La rândul său, soluţia teoretic mai apropiată de spiritul românilor prezintă un motor diesel de 2.0 litri cu 170 cai putere şi un consum mixt de 6,8 litri cât am obţinut noi pe traseul amintit în introducere, şi asta cu o cutie manuală etajata corect în 6 trepte, cu primele trei trepte mai compacte şi ultimele trei mai lungi, aşa cum era şi normal până la urmă.

Opel Insignia Grand Sport oferă o gamă mai largă de motorizări care includ propulsorele diesel de 1.6 litri, o alternativă de compromis cu ghilimelele de riguare pentru fanii dieselului sau cel pe benzină de 2.0 litri turbo şi 260 cai putere, vârful de gama, de care nu discutăm, pentru că nu l-am testat.

Dinamica & Comportament

Noul Opel Insignia Grand Sport are multe atuuri. Personal, maşina nu m-a impresionat prin designul său să zicem reuşit, dar totuşi prea în ton cu moda actuală, nici cu interiorul ei care reprezintă, e clar, cel puţin o treaptă calitativă superioară, nici motorizările, nici cutiile, nici măcar cea de 8 trepte automată, care va costa ceva în plus pentru noi, nici deschiderea din emblema Opel a portbagajului, lucru care ne-a dat bătăi de cap, nici. Ceea ce m-a impresionat a fost dinamica maşinii. Ţinuta de drum elegantă atât pentru dieselul 2.0 testat cât mai ales pentru benzină turbo de 1.5 litri pe care o aşteptam mult mai moale. Răspunsul corect al acceleraţiei în ambele cazuri, fără să impresioneze, n-a avut însă un răspuns la fel de plăcut al direcţiei asistată electric. Lipsa unei precizii superioare poate fi resimţită chiar acolo unde ai mare nevoie, pe drumurile şerpuite ale munţilor, iar feedback-ul fals oferit poate deranja la drum lung.  Suspensia, în schimb, aşază maşina pe şosea într-un mod pe care ţi-l doreşti de la orice automobil, fie că sprintezi pe autostradă, fie că descrii traiectorii pe serpentine. Acolo unde curbura drumului pune probleme serioase, Insignia nu scapă de ruliu, însă e unul acceptabil.  În plus, suspensia absoarbe foarte bine dâmburile sau adânciturile din asfalturile de pe la noi, semn că setările făcute în favoarea confortului n-au fost uitate de inginerii germani.

Preţ

Noul Opel Insignia poate fi comandat în varianta Grand Sport începând de la prețul de 20.400 € și în varianta Sports Tourer începând de la 21.500 € (preţuri  în România, inclusiv TVA).

În echiparea de top, versiunile testate de noi – 2.0 diesel şi 1.5 turbo benzina –   pleacă de la peste 30 000 euro cu TVA.

Share