Opel GT celebreaza 50 de ani

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 18-04-2018

Moment de reper: autovehiculul sport a iesit prima data de pe linia de asamblare in 1968

 Modelul sport Opel GT a iesit prima data de pe linia de asamblare acum 50 de ani. Aniversarea modelului incepe in mai, la targul pentru autovehicule clasice „Bodensee-Klassik”. Fanii pot admira emblema stilului in multe alte evenimente pe parcursul anului.

Experimental GT

Cariera modelului Opel GT a inceput acum 53 de ani – cu rasunet, la Salonul Auto International de la Frankfurt din 1965, unde compania a prezentat autovehiculul sport cu doua locuri. Cu o caroserie eleganta, cu faruri escamotabile si pasaje ale rotilor evazate, autovehiculul avea un design nemaiintalnit pana atunci la un producator european. Designul exterior a fost denumit curand „forma sticlei de Cola”. Initial, Opel a descris „Experimental GT” – primul concept al unui producator german – drept un prototip de performanta. A fost proiectat de Erhard Schnell si echipa sa in “Studioul de design” din Rüsselsheim – primul centru de design al producatorului de autovehicule european.

Erhard Schnell isi aduce aminte ca dezvoltarea modelului GT a fost un mare secret: „La inceput era doar un proiect de design. Seful meu nu spusese conducerii. Dar cand prototipul era aproape gata nu mai putea sa nu ii informeze. Eram foarte ingrijorati cand Experimental GT a fost prezentat prima data. Si apoi am fost atat de usurati cand echipa de conducere a aplaudat spontan, erau extrem de entuziasmati!”

Curajul lor a fost rasplatit la Salonul Auto International de la Frankfurt, unde presa si publicul au primit modelul GT cu mare entuziasm. Nimeni nu se astepta la un autovehicul sport atat de radical de la Opel. Drept urmare, la sase ani de la prima schita de design si la doar trei ani dupa ce proiectul a primit unda verde, prototipul GT a devenit un model de serie.

Cooperare transfrontaliera

Primul Opel GT a iesit de pe linia de asamblare in 1968, un exemplu timpuriu al cooperarii franco-germane. Datorita proiectelor comune anterioare, producatorul de caroserii Chausson si Brissoneau & Lotz era un partener de incredere pentru Opel si compania franceza facea lucrarile de presare, sudura, vopsire si montare interioara pentru GT, inainte de a-l trimite in Germania pentru asamblarea finala a sasiului si trenului de rulare.

Cumparatorii modelului GT puteau alege dintre doua motoare cu patru cilindri – unul cu o cilindree de 1,1 l si 60 cp de la modelul Kadett si celalalt cu o cilindree de 1,9 l si 90 cp de la modelul Rekord. GT 1900 a fost foarte popular, chiar de la inceput. Viteza maxima de 185 km/h si accelerarea de la zero la 100 km/h in 11,5 secunde erau intocmai ceea ce doreau cumparatorii. Rotile din spate erau actionate de o cutie de viteze manuala cu patru trepte. Clientii europeni comandau foarte rar transmisia automata optionala cu trei trepte, dar de partea cealalta a Atlanticului aceasta era foarte populara.

Revolutionar

Caroseria modelului GT de serie era destul de diferita de autovehiculul original, cu un aspect si mai atletic. Partea frontala era mai mare, consola fata mai scurta. Prizele de admisie proeminente permiteau o capota mai coborata, farurile escamotabile dreptunghiulare ale modelului Experimental GT au fost inlocuite cu unele care confereau autovehiculului un aspect inconfundabil. Liniile puternice, dar elegante coborau rezistenta la inaintare fara a mari forta de portanta, pentru stabilitate la viteze inalte pe autostrada. Aceasta a cauzat, totusi, o problema neasteptata: conform comunicatului de presa din septembrie 1968, prototipurile pentru GT nu puteau fi conduse nicaieri fara a fi reperate de presa, deoarece forma „impiedica orice camuflaj”.

Succese in sporturile cu motor si noi recorduri

Cu centrul sau de greutate scazut, caroseria stabila si sasiul dinamic, GT era ideal pentru sporturile cu motor. De exemplu, modelele Conrero GT au repurtat numeroase succese in cursele pe distante lungi de la inceputul anilor 70. Apoi in 1971, Dr. Georg von Opel, nepotul fondatorului companiei, a transformat modelul GT intr-un autovehicul electric, care a atins o viteza maxima de circa 189 km/h si a stabilit mai multe recorduri mondiale. Iar in iunie 1972 Opel a construit un model GT cu motor diesel care a stabilit doua recorduri mondiale si 18 recorduri internationale pe terenul de testare de la Dudenhofen. Atingerea unei viteze maxime de 197 km/h pe o distanta de peste 1000 de metri era ceva senzational pentru autovehiculele diesel de la acea vreme.

In 1969 parea ca visul va deveni realitate pentru fanii decapotabilelor cand Opel a prezentat modelul Aero GT decapotabil cu geamuri spate si acoperis cu actionare electrica la IAA. Din pacate, autovehiculul a ramas in faza de prototip.

Modelul GT de serie si-a incantat clientii pana la incetarea productiei in 1973. Datorita performantelor sale, designului unic si pretului atractiv, popularitatea modelului GT a depasit toate asteptarile. In total au fost produse 103.463 de unitati in doar cinci ani.

 

Share