Paradoxul intoxicarii cu…Criza

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 27-06-2010

Ultimii trei ani au fost cu adevarat critici pentru industria auto. S-a vorbit extrem de mult despre falimente, ajutoare de stat, sustinere artificiala a industriei auto, si manevre politice bine sustinute pentru a salva producatorii auto. A apus era expresiei “too big to fail” (prea mare pentru a se putea prabusi). Acum suntem in era “too important to be left unhelped” (prea important pentru a nu fi ajutat).

Criticati pentru greselile facute in continuu de unii analisti cu viziuni keynesiste, producatorii auto, in special cei americani, au iesit din criza cu forte proaspete. Solutia era una singura: sustinerea din partea guvernelor. Revenind la criticii economici de carton care sustineau sus si tare sub un impuls de moment pe care mintea lor limitata se bazeaza,  ca marii producatori trebuiau sa isi primeasca lectia si sa isi declare falimentul daca nu au fost in stare sa isi gestioneze bine afacerea, ne permitem sa emitem urmatoarele afirmatii.

1.    Industria auto reprezinta, alaturi de ramurile orizontale, CEA MAI MARE INDUSTRIE din lume.

2.    Sumele enorme garantate de state pentru a sustine o industrie VITALA pentru orice economie, reprezinta pe termen scurt o CHELTUIALA, insa pe termen mediu si lung sunt o adevarata INVESTITIE in sustinerea unui circuit economic vital pentru supravietuirea oricarui stat. Destabilizarea unui asemenea segment ar fi avut un pret infinit mai mare decat sumele investite pentru salvarea rapida a marilor producatori.

3.    E drept ca s-au facut anumite greseli de management, insa din moment ce timpul nu mai poate fi dat inapoi, ce facem in situatia actuala? Plangem ca majoritatea romanilor mortii de pe front in timp ce “masina de tocat” numita economia de piata ne distruge incet si sigur? Nu, actiunea imediata a fost absolut  necesara, si avand in vedere aflarea intr-o situatie fara intoarcere, solutiile vizau obtinerea pe termen scurt a “celei mai mici pierderi” pentru ca pe termen lung sa se ajunga aici.

4.    E clar ca nivelul la care se ajunsese cu cifrele de vanzari reflecta o situatie artificiala a pietei, insa dupa prabusire ce se mai putea face? S-a produs acest fenomen inlantuit pornit de la institutiile de creditare, ce au “dopat” consumatorii pana la nivelul in care s-a pierdut controlul. Iar lectia a fost data, primita si invatata de producatori. Si ca sa nu mai vorbim la nivel macro, incercati maine urmatorul experiment: Mergeti in showroom-urile din Romania, ale oricarei marci, si cereti sa aflati stocul de automobile, deoarece ati fi interesat sa achizitionati un automobil nou. Stoc? Un termen greu de perceput in zilele noastre, astfel ajungi sa astepti pentru o Kia Sportage la fel de mult ca pentru un Bentley, respectiv aproximativ 4 luni. Lucru valabil si pentru automobilele de clasa mica. Asa ca lectia a fost predata, cu tot cu practica si studii de caz. Iar dealerii si importatorii au umblat imediat la cotele de productie pentru ca…. alta solutie nu aveau.

Si dupa toate aceste framantari aparent fara o rezolvare palpabila pe termen scurt, dupa mai putin de 3 ani de la declansarea isteriei, astazi, pe 31 ianuarie 2011 publicam pe Voom.ro urmatoarele stiri:

Ford a inregistrat cel mai mare profit din ultimii 11 ani

Al doilea producator auto din SUA, Ford Motor, a inregistrat in anul 2010 un profit net de 6,6 miliarde de dolari, reprezentand cel mai mare castig din ultimii 11 ani de activitate.

Vanzari record pentru alianta Renaulta-Nissan in 2010

Alianta Renault-Nissan a raportat vanzari de peste 7,2 milioane de masini in anul 2010, in crestere cu aproape 20 de procente fata de anul 2009.

Nissan depaseste Honda

Nissan a reusit un an 2010 excelent, reusind sa-si depaseasca la nivel global marele rival Honda.

Nu militam neaparat pentru o politica interventionista a statului in economie cu orice pret, insa in situatiile exceptionale, in care trebuie intervenit in forta, in conformitate cu legislatia in vigoare bineinteles, pentru salvarea efectiva a unor segmente vitale, politicile guvernamentale isi fac bine treaba. Numai in Romania, aproape 2% din PIB-ul tarii este produs de afacerea Dacia. Extrem de relevant pentru o economie emergenta, axata in principal pe consum.

Concluzia? Industria auto isi revine, dovada vor sta zecile de materiale pe care le vom realiza in urmatoarea perioada despre come-back-uri puternice in statistici. O veste foarte buna pentru toti pasionatii lumii auto, ce vor avea ocazia sa se bucure in urmatorii ani de rezultatele “detensionarii” pietei auto. Hot-hatch-uri, supercar-uri, modele electrice, segmente noi, pe scurt, multa culoare si animatie. Si primul semn va fi dat de Salonul Auto de la Geneva din martie, de unde va vom prezenta LIVE lectia de pictura rezultata din noua atitudine a industriei auto. 

Share