Teste

Performanta si stil – Test cu Citroen DS3 1.6 THP

De 24 iulie 2013No Comments

Gama DS de la Citroen a aparut din dorinta de a oferi publicului ceva deosebit, atat din punct de vedere tehnic cat si estetic. Cele trei modele care poarta acest nume ne-au convins deja ca francezii se pricep foarte bine sa impresioneze prin stil, dar cum ramane cu partea tehnica?

Daca te uiti cu atentie la combinatia de culori aleasa de Citroen pentru acest model, in primul rand iti vei face griji ca nu esti asortat cu masina si poti sa-ti imaginezi un milion de scenarii posibile, dar suntem convinsi ca nici unul nu are legatura cu raliurile si cu faptul ca DS3 a obtinut doua titluri de campion mondial in WRC.

Constructorul francez pune accentul mai mult pe stil, insa AND-ul de curse este prezent si se face simtit din prima clipa, trebuie doar sa te asezi pe scaunul soferului.

Design / Confort

Designul este arma principala a gamei DS iar confortul a fost printre atuurile marci inca de la inceput. Asadar e normal ca DS3 sa nu fie perceput ca un hatchbak in trei usi, iar designul original al montantului central si vopseaua in doua culori sa dea o senzatie de sportivitate. Sunt foarte multe elemente care fac din DS3 o aparitie deosebita si o sa amintesc aici doar luminile de zi LED asezate vertical si carcasa cromata a oblinzilor retrovizoare.

Culoarea stridenta a plafonului si a plansei de bord tine de gust si nu e neaparat nevoie ca acesta sa fie magenta, insa trebuie sa recunosc ca in acest fel impactul vizual este si mai mare iar potentialul masini este folosit 100%, dupa conceptul “daca e bal, bal sa fie”.

Citroen a reusit sa abordeze diferit orice detaliu, iar rezultatul este o masina cu multa personalitate si aspect unic care iti va rasplati investitia si cand merge si cand sta pe loc.

Aceeasi tema se regaseste si in habitaclu unde culoarea exteriorului este folosita si pentru plansa de bord. Materialele utilizate sunt placute la atingere iar designul este original, cu exceptia instalatiei audio care pare preluata de o generatie anterioara.

Chiar daca DS3 este o masina “de raliu” in viziunea celor de la Citroen Racing, nu inseamna ca dotarile “sic” trebuie eliminate de pe versiunea de serie, marturie stand odorizantul pentru habitaclu integrat in sistemul de ventilatie al masinii.

Locurile din spate nu ar trebui folosite prea des deoarece nu ofera extrem de mult loc iar accesul se face cam greu.

Dinamica / Performante

Sub capota lui DS3 se afla un motor turbo de 1,6 litri in patru cilindri care poate furniza o putere maxima de 150 CP. Pe hartie nu par multi, in realitate masina este insa foarte sprintena si dornica sa alerge din ce in ce mai tare. De indata ce acul turometrului trece de 3.000 rmp vei fi asistat si de sunetul motorului care incepe din ce in ce mai tare sa-si faca simtita prezenta in habitaclu.

Insa nu raspunsul prompt al motorului este elementul principal care ma face sa abordez virajele cu incredere ci suspensia care comunica prompt starea trenului de rulare. Citroen a optat pentru o setare sportiva care isi arata limitele cand starea drumului se degradeaza, insa antifonarea buna pastreaza zgomotele articulatiiilor la distata de urechile pasagerilor.

Daca motorul si suspenia sunt cu adevarat sportive, nu putem spune acelasi lucru si despre directie si timonerie. Prima este prea asistata pentru cei cu gusturi sportive, dar va fi cu siguranta apreciata de domnisoarele care au ales masina pentru colarea plafonului si parfumul din bord. Situatia este asemanatoare si pentru pedalier care opune o rezistenta minima la apasare.

Cu o lungime totala de numai 3.948 mm, DS3 1.6 THP se prezinta cu o masa proprie de 1,165 kg, ceea ce face ca demarajul pana la 100 km/h sa se realizeze in 8,1 secunde iar acul vitezometrului se va opri la 214 km/h.

Un parcurs extraurban in general “linistit” va face ca valoarea consumului sa nu sara de 7 l/100 km, in schimb un trafic urban ca cel din Bucuresti iti poate da socotelile peste cap.

Motor / Cutie de viteze

Cei 150 CP ai motorului de 1.6 litri sunt obtinuti la o turatie de 6.000 rpm insa turbocompresorul ajuta la obtinerea unui cuplu motor de 240 Nm incepand de la 1.400 rpm. Nu este aceeasi senzatie de forta ca in cazul unui diesel cu cilindree similara, dar este suficient pentru a circula fara emotii si fara sa turezi excesiv motorul. Cutia de viteze se manevreaza precis fara a avea insa o cursa foarte scurta a menetei. Etajarea este optimizata pentru performante, mai putin prima treapta care este mult prea scurta. O data plecat de pe loc insa, experienta este foarte placuta iar schimbarea treptelor se va face fara efort.

La adoptarea unui stil normal de condus, atat zgomotul motorului cat si consumul de combustibil se vor pastra in limite normale pentru acest tip de masina, insa  nu vei rezista prea multtentatiei de a apasa acceleratia.

Concluzie

Ctroen DS3 este o masina cu multa personalitate care genereaza o unicitate greu de comparat direct cu alte modele. O reteta similara adopta Mini insa sarmul si originalitatea frantuzoaicei sunt inlocuite cu eleganta britanica, drept pentru care masina are un alt aer.

Pretul pentru un DS3 1.6 THP este de 18.480 euro daca luam in calcul si reducerea oferita de 2.480 de euro. Daca nu performantele te intereseaza, atunci poti avea aceeasi masina cu motorul de 1,2 l si 85 CP sub capota, caz in care pretul incepe de la 13.631 de euro cu tot cu oferta. [widgetkit id=40]

Share

Leave a Reply

9 + 1 =