Plăcere pură – Test Mazda MX-5 RF

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 03-04-2017

Cu noua generație MX-5, Mazda demonstrează, încă o dată, că “mai puțin înseamnă mai mult”. Am condus noua variantă RF (Retractable Fastback) și am văzut cum “Jinba ittai”, expresia folosită de producător pentru a ilustra legătura strânsă dintre șofer și mașină, i se potrivește perfect.

Text și foto: Teodor Ștefan

Când ați condus ultima dată și ați simțit din plin plăcerea pură a senzațiilor oferite în spatele volanului de mașina respectivă? Și nu ne referim aici la sute de cai putere, la reprize 0-100 km/h fulminante ori la viteze maxime la care unii producători pot doar să viseze. Vorbim despre zâmbetul larg cât Casa Poporului provocat de mix-ul perfect între ținuta de drum, ansamblul motor – direcție – cutie de viteze – frâne, poziția joasă de condus și sunetul evacuării. De îndată ce ne-am urcat – de fapt, am coborât – la bordul noului MX-5 RF (centrul de greutate este puțin mai jos decât la modelul anterior), ne-am dat seama că vom avea parte din plin de o asemenea experiență. Și de ceva în plus. Dacă ar trebui să descriem, în câteva cuvinte, esența MX-5 RF am spune, fără ezitare, “un kart ceva mai mare cu două locuri și hard-top retractabil.” Să detaliem.

Design

Mai scurtă, mai lată, mai joasă și – cel mai important – mai ușoară cu 100 kg decât modelul pe care îl înlocuiește (grație componentelor din aluminiu, suspensia este cu 12 kg mai ușoară), noua Mazda MX-5 a ajuns la a 4-a generație și vine cu un design care ar putea să nu placă tuturor la prima vedere. Și spunem asta pentru că ne-am numărat și noi printre cei care nu au fost convinși, la vederea primelor fotografii de presă, de partea frontală. De îndată însă ce vezi mașina în realitate, percepția se schimbă radical. Remarci farurile “încruntate”, parașocul agresiv cu luminile de rulare pe timp de zi integrate (oblice), grila frontală de dimensiuni apreciabile, capota lungă, umerii acesteia profilați și bine vizibili din habitaclu, respectiv “aripioarele” laterale (când plafonul este coborât) care te duc cu gândul la Porsche 911 Targa și spatele scurt, respectiv liniile simple – less is more, remember? – ale posteriorului. Cu tentă fumurie, jantele de 17 inci arată bine, potrivindu-se cu culoarea modelului testat. Și pentru că tot am amintit de plafonul retractabil la apăsarea unui buton (operațiune complet automată), amintim că acesta nu poate fi acționat la viteze mai mari de 10 km/h ca la alte roadstere / cabriolete.

Interior

De îndată ce ajungi în habitaclu, acesta se mulează în jurul tău asemeni unui costum de scafandru. Lucru valabil mai ales dacă hard-top-ul este ridicat și nu vezi cerul deasupra ta. Pentru a vă face o idee despre cât de jos stai în MX-5 RF, privirea ocupanților este sub linia porbagajului unui Logan aflat în față, la semafor. Scaunele RECARO regăsite la modelul testat oferă o susținere laterală și lombară excelente (tetierele perforate ascund câte două boxe din cele 9 ale sistemului audio BOSE), parbrizul este atât de aproape încât ai impresia că-l poți atinge dacă te apleci înainte (de altfel, ni s-a întamplat ca la unele manevre de parcare mâna aflată în partea de sus a volanului să atingă parbrizul), iar genunchiul stâng al celor mai înalți poate atinge partea inferioară a bordului, mai ales la intrarea / ieșirea din habitaclu. Nivelul de echipare testat, Revolution Top, aduce în dotarea standard și sistem de avertizare la depășirea benzii de rulare (LDWS), respectiv sistem monitorizare unghi mort – detalii prea sofisticate și deloc necesare unei asemenea jucării axate pe senzații pure. Sistemul i-Stop este oferit standard și poate fi dezactivat printr-un buton.

Ergonomie

Calitatea materialelor folosite la interior este superioară generației precedente, ergonomia fiind fix ce trebuie pentru un roadster. Totul este acolo unde te aștepți, meniurile sunt clare și intuitive, fără complicații care nu sunt necesare. Totuși, criticăm amplasarea butonului de volum pentru sistemul audio: pe consola centrală, în spatele levierului cutiei de viteze. Dacă ești pasager și vrei să reglezi volumul în timp ce șoferul ține mâna pe schimbător sau schimbă vitezele, cu greu poți face acest lucru, brațul celui de la volan venind fix peste butonul respectiv. Torpedoul tradițional pe care îl știm nu există în bord, fiind înlocuit de un spațiu de depozitare între spătarele scaunelor, la baza acestuia aflându-se două suporturi pentru sticle sau pahare. Per ansamblu, habitaclul noului MX-5 RF este închegat, cu o tentă germană la finisaje.

Motor

Noua generație MX-5 este “all-new”, șasiul, suspensia, motorul, interiorul și alte părți esențiale fiind dezvoltate de inginerii japonezi cu un singur scop: să ofere senzații de neuitat în spatele volanului în fiecare zi a săptămânii și de două ori duminica. Pentru atingerea acestui deziderat, MX-5 oferă doar motoare aspirate cu 4 cilindri – 1,5 litri / 130 CP și 2 litri / 160 CP – fără turbo sau sisteme hibride, agregate cuplate la o cutie de viteze manuală cu 6 trepte. Și mai important este raportul 50/50, adica distribuția greutății pe puntea față/spate, raport obținut prin amplasarea longitudinală a motorului în față și tracțiunea posterioară. Muzică pentru urechile pasionaților de condus! Motorizarea 2 litri SKYACTIV-G testată (Euro 6) oferă 160 CP / 6000 rpm (zona roșie este la 6500 rpm), cuplul maxim fiind de 200 Nm / 4600 rpm. Conform Mazda, prima 100 km/h este atinsă în 7,4 secunde, viteza maximă fiind de 216 km/h.

Dinamică și comportament

Cu cât mai puține sisteme de asistare și tehnologii sofisticate, cu atât mai mare plăcerea condusului. Iar MX-5 RF respectă cu sfințenie această regulă. Experiența MX-5 RF începe de la pornirea motorului, când o notă sportivă a eșapamentului se aude imediat după apăsarea butonului Start / Stop Engine. Evident, înainte ai coborât plafonul pentru a te bucura așa cum trebuie de condusul sub cerul liber. Apeși scurt, de câteva ori, accelerația și știi deja că va fi o plimbare frumoasă. Apuci schimbătorul îmbrăcat în piele, selectezi treapta întâi cu un sunet ce sugerează o mișcare mecanică, tipică unui model sportiv, și demarezi. Treptele următoare sunt schimbate rapid, sunetul motorului crește în intensitate pe măsură ce turometrul se apropie de zona roșie – fiind un motor aspirat, se simte cel mai bine la turații ridicate, iar zâmbetul celui de la volan devine din ce în ce mai vizibil. Totul decurge natural ca și cum MX-5 RF ar fi o extensie a corpului, o experiență auditivă și senzorială cu care te obișnuiești rapid și care provoacă dependență. Manevrabilitea modelului iese și mai bine în evidență pe virajele abordate cu aplomb, unde MX-5 RF se simte în elementul său, mai ales dacă decuplezi ESP-ul. Bine dozate și oferind un feedback corect la apăsarea pedalei, frânele reprezintă un alt element care ne-a plăcut la modelul cu o masă proprie de numai 1075 kg.

Concluzie 

Indiferent dacă rulezi cu viteză redusă prin traficul aglomerat, la oră de vârf, sau acumulezi rapid kilometri după kilometri pe un drum șerpuit din afara orașului, MX-5 RF îți trezește simțurile cum puține modele – chiar și cu sute de CP în plus – o pot face. Este dovada perfectă a faptului că nu ai nevoie de sisteme sofisticate, motoare puternice, cutii secvențiale sau 7-8-9 trepte pentru a te bucura din plin de condus. Cu fiecare nou drum parcurs la volanul unui MX-5 te îndrăgostești și mai mult de el, de senzațiile oferite, de felul în care te aduce “back to basics”. Și după ce te-ai îndrăgostit iremediabil, va trebui să scoți din buzunar 30.890 Euro (cu TVA inclus), cât costă versiunea testată de noi (MX-5 RF G160 Revolution Top).

Share