Polivalent și discret – Test Hyundai i40 Wagon

Share
| Scris de: Bogdan Pispiris | 21-08-2017

Funcţionalitatea şi spaţiul interior specifice modelelor break fac din acest segment un contracandidat serios pentru un SUV, dacă lipsa tracțiunii integrale nu este un impediment. Din această perspectivă, Hyundai i40 s-a descurcat bine pana acum, iar restilizarea de la jumatatea carierei a avut efectul de  revigorare scontat. Am testat singura motorizare disponibila, 1.7 CRDI, pentru a vedea dacă și-a păstrat farmecul.

Poate că SUV-urile se descurcă cel mai bine la acoperirea tuturor cerinţelor unui client cu pretenţii, dar dacă viitorul acesta îşi doreşte în mare măsură cât mai mult spaţiu, un preţ cât mai mic şi cam atât, atunci un break este răspunsul corect.

Design şi Confort

Hyundai nu se dă în vânt după acest tip de automobil, poate din cauza succesului foarte mare pe care îl au modelele Tuncson şi Santa Fe, sau poate că publicul ţintă nu prea îşi doreşte un break. Cert este că acum în gama constructorului coreean găsim doar unul, i40 Wagon. Şi poate pentru că nu au avut alt model pe care să-şi desfăşoare „forţele”, l-au burduşit pe acesta cu toit ce aveau mai bun.

Gama i40 şi-a rezervat mereu un segment aparte din clientela destinată segmentului mare, printr-un design mai special şi printr-un confort care te convinge că ai tot ce-ţi doreşti. Este greau să prezici ce tendinţe va alea designul în următorii ani, aşadar Hyundai nu se bazează foarte mult pe acesta, chiar dacă îşi dă interesul să ţină pasul, în schimb ne pune la dispoziţie un model foarte bine echipat pentru acest segment. Designul acestui model a fost elaborat în Europa, dar păstrează destul de mult parfum oriental, ce-i atribuie un aer special. Dar, cum spuneam, designul nu este piesa de rezistență aici ci spaţiul interior, alături de consumul de combustibil şi preţul de exploatare.

Cu o lungime totală de 4775 mm, i40 Wagon este mare, fără îndoială, dar această dimensiune a permis construirea unui habitaclu ce oferă, pur și simplu, mult mai mult loc decât era nevoie, atât pasagerilor din față cât și celor de pe banchetă. Scaunele moi şi poziţia relaxată la volan fac din i40 un companion excelent pentru călătoriile lungi. Spaţiul de încărcare vă face față chiar și celei mai lungi și mai interesante vacanțe, iar reglarea automată a gărzii la sol pentru puntea din spate va păstra aerul elegant al mașinii, chiar dacă în portbagaj ai înghesuit toată casa.

În principiu, versiunea break a unui model ar trebui să fie practică şi nimic mai mult, dar designerii Hyundai au reuşit să vină cu o formă pe care trebuie să o studiezi puţin, pentru că linia hayonului nu pare să vină chiar pe unde trebuie. Și chiar așa și este. Montanul D are o curbură inversă față de cum ar fi normal, adică primeşte încă un punct pentru originalitate.

Motor și cutie de viteze

Clientului modern îi place să aibă de unde alege. Indiferent despre ce mașină este vorba, cu cât lista dotărilor opționale este mai lungă și include cele mai extravagante lucruri, cu atât mai bine. Hyundai i40 Wagon stă bine la capitolul dotări, însă pentru motorizare se prezintă cu o singură acţiune. Destul de riscant, mai ales că propulsorul 1,7 CDTI nu pare să facă față situației, cu cei 140 CP ai săi.

Dar asta este pură teorie, pentru că în realitate lucrurile stau aproape invers. Adică mașina se descurcă foarte bine și la sprinturile scurte din traficul urban şi la viteză de croazieră pe autostradă. Într-adevăr, motorul ar putea părea mic pentru această mașină, dar câtă vreme aşi face treaba și nu simțim nevoia de mai mult, pe noi nu ne deranjează. Cum nu ne deranjează nici cutia de viteze cu şapte trepte şi dublu ambreiaj. Așa cum îi stă bine unui model care vrea să impresioneze prin confort, schimbarea treptelor de viteză ar trebui trecută în sarcina mașinii. Ca și în cazul motorului, dacă mașina răspunde la comenzi așa cum ne dorim noi, vom trece pe locul doi viteza de reacție și timpii de schimbare a treptelor, pentru că nu este vorba de un model sport.

Tot ce trebuie să ții minte este să ajuți cutia să retrogradeze atunci când ai nevoie ca mașina să reacționeze exact când trebuie. Asta înseamnă să folosești padelele din spatele volanului, care ne reamintesc într-un mod destul de neplăcut că i40 nu este o sportivă. Designul volanului te va induce în eroare cu privire la padelele, care la prima vedere par destul de lungi și ușor de accesat pentru că le poți vedea, dar este doar o iluzie pentru că adevăratele padele sunt niște butoane poziționate prea în interior pentru a fi acţionate confortabil cu niște degete de dimensiuni normale.

Dinamică și comportament

I40 Wagon se apropie de nota maximă în materie de confort, ajutat de suspensia setată să filtreze cât mai mute denivelări, de insonorizarea foarte bună a habitaclului şi de confortul oferit celor cinci pasageri. Indiferent dacă stai pe locurile din față sau pe banchetă, nu vei simți aproape deloc că drumul nu este de cea mai bună calitate. Din această cauză direcția nu este foarte intuitivă, dar, cum am mai spus, nici o părticică din această mașină nu îți va inspira sportivitate, așadar nu vedem de ce direcția ar face-o.

Într-un final, a venit rândul ansamblului motor/cutie de viteze să-și prezinte avantajele. După un drum extraurban mai lung în care nu am menajat pedala de accelerație, consumul mediu de combustibil s-a păstrat în zona de 5l/100 km. Un rezultat foarte bun, pentru care au pus umărul cele şapte trepte ale cutiei de viteze şi cilindreea de (doar) 1,7 litri a motorului.

Concluzie

Hyundai i40 Wagon are un public tintă foarte precis şi foarte stabil, pentru care SUV-ul este doar o mașină mai scumpă. Dacă te numeri printre cei care realizează că gardă la sol mai mare și tracțiunea integrală se pot dovedi utile de câteva ori pe an, atunci i40 este exact ce cauți. Cu un design original și o eficiență de apreciat a propulsorului turbo-diesel, modelul coreean are mari șanse în fața concurenței formată în special din constructorii europeni.

Share