Practicitate nativa – Test Skoda Karoq

Share
| Scris de: Daniel Costea | 24-05-2020

Producatorul ceh si-au marit intr-un ritm constant gama de modele, iar evolutia segmentelor crossover si SUV le-a venit ca o manusa. Aceste caroserii sunt prin definitie mai polivalente, iar Skoda a iesit intotdeauna in evidenta in fata competitorilor prin spatiul interior excelent, portbagaj imens si o robustete peste medie in exploatarea pe orice tip de drum. Karoq poate fi catalogat un SUV, desi trebuie stiut ca doar motorizarile diesel ofera si tractiune 4×4. Asa ca nu ar fi gresit daca versiunile ce au motoare cu aprindere prin scanteie – ca si cea de fata, 1.5 TSI / 150 CP si transmisie manuala – ar fi denumite crossovere. In fine, nu apelativul conteaza pana la urma.

Nu stiu cat de util este pentru un potential client sa stie ca vechiul Yeti a fost inlocuit de fapt de Kamiq si Karoq, ori ca asemanarea frontala intre Karoq si Kodiaq te face uneori sa le confunzi. Din fericire, la spate sunt complet diferite, cu stopuri care nu se pot confunda. In schimb este util de stiut ca lungimea unui Karoq, de 4.382 mm, este cu 4 cm mai mare decat a lui Kamiq si cu 2 cm peste Scala. Asa ca inaltimea caroseriei, de 1,6 metri nu trebuie sa induca in eroare cu privire la valentele urbane ale masinii. Karoq este ideala in oras din punct de vedere dimensional. Ganditi-va ca este mai scurta cu 30 cm decat Octavia

Polivalenta peste medie

Avand in vedere facilitatile de calatorie pe care le ofera, este clar ca Skoda Karoq a fost dezvoltata de la interior la exterior. Are o forma clasica a caroseriei, nu propune un design futurist al farurilor sau stopurilor, nu are linii uimitoare, intr-un cuvant nu intoarce capete pe strada. Are insa o paleta de culori exterioare formata din 14 nuante (fara cost este doar cea bleumarin) si posibilitati de echipare cu jante de pana la 18 inci pentru configuratia testata (standard sunt de 16 inci).

In schimb, habitaclul poate fi configurat intocmai ca un monovolum. Pentru 372 euro, sistemul VarioFlex aduce scaune spate individuale (cel din mijloc de dimensiuni mai mici), care culiseaza logitudinal individual, au spatar reglabil la mai multe unghiuri de inclinare si pot fi scoase complet din masina. Mai mult, se poate crea un interior cu tenta business, cu patru locuri, cele doua scaune posterioare din extreme putand fi translatate catre centru, astfel ca in jurul lor stanga-dreapta va fi mai mult loc.

Modelul testat este in configuratia de bancheta clasica, dar tot trebuie mentionat portbagajul de 521 de litri, cu forma regulata si diverse detalii interesante: un fel de bara cu mai multe carlige de care se pot agata pungile de la cumparaturi, lanterna portabila sau covoras de protectie cu fata dubla (42 euro), util cand trebuie incarcate obiecte murdare, cizme de pescuit sau un caine care a alergat prin baltoace.

Tot in domeniul utilitatii, Skoda aduce cateva mici detalii particulare, precum racleta pentru gheata montata in capacul rezervorului de combustibil sau deja uzualul suport pentru tichete de parcare din parbriz. In usi au loc sticle de 1,5 litri sau chiar si de 2 litri in functie de forma, cotiera centrala se numeste Jumbo Box, datorita volumului mare de depozitare si, doua detalii tipice pentru Skoda, pe plansa de bord, la partea superioara exista binecunoscutul spatiu de depozitare cu capac, iar in zona inferioara, in stanga volanului, un alt compartiment cu capac batant.

Interior familiar Skoda

Pentru cine a condus in ultimii ani un model popular din grupul Volkswagen si, mai ales, o Skoda, va avea un feeling foarte familiar. Numerotarea vitezometrului si turometrului, ba chiar si textura spumei poliuretanice a plansei de bord sunt similare cu a intregii game Skoda. Karoq nu are nici optional instrumentar de bord virtual – poate la facelift -, asa ca singurul display de mari dimensiuni este cel al sistemului de navigatie (8 inci pentru cel Amundsen – 720 euro si 9,2 inci pentru Columbus – 1.507 euro). Aici sunt reunite aproape toate functiile, actionarea fiind tactila (pe extreme sunt si butoane capacitive).

A fost pastrat un buton fizic pentru volum, dar si interfata clasica a sistemului de climatizare. Karoq are guri de ventilatie pentru pasagerii din spate, iar optional scaune fata/spate incalzite (328 euro), priza de 230V si USB (182 euro), ori masute rabatabile (86 euro).

Cromatic, interiorul nu este foarte vesel, dar are o ergonomia buna a comenzilor. La volan mi-am gasit usor o pozitie de condus corecta, desi mi-as fi dorit ca sezutul sa coboare inca si mai mult pentru un confort sporit la drumurile lungi. Altfel, scaunele ofera un suport lateral neasteptat de bun, chiar in versiunea standard, pentru ca pe lista de optionale se regasesc si unele sport (296 euro).

TSI cu tehnologie ACT

ACT, adica Active Cylinder Technology, permite dezactivarea a doi din cei patru cilindri la sarcini mici si medii, cand soferul este “bland” cu acceleratia. Nu este perceptibil, dar pe computerul de bord apare informatia, chiar in limba romana, “Regim 2 cilindri”. Dincolo de faptul ca nu te ajuta cu nimic pe tine ca sofer, mi se pare totusi un mesaj motivational si parca vrei sa il mai revezi. Ceea ce, implicit, inseamna ca vei conduce mai relaxat si mai economicos. Acest 1.5 TSI dezvolta 150 CP intre 5.000 – 6.000 rpm si 250 Nm intre 1.500 – 3.500 rpm. 

Cel putin in cazul cuplului, plaja de turatie pentru valoarea maxima este specifica mai degraba unui diesel. Iar cifrele se oglindesc in capacitatea foarte buna de raspuns in zona joasa a turometrului, specifica rularii in oras. Este un motor elastic, silentios in cea mai mare parte a timpului si placut in exploatare.

Surprinzator, nu am descoperit un boom aparte al sistemului turbo, iar aici as putea sa iau in calcul si etajarea transmisiei manuale cu sase trepte, ale carei rapoarte, cel putin ultimele trei, sunt relativ lungi. Karoq ofera patru moduri de condus, Eco, Normal, Sport si Individual, dintre care Normal este de preferat in majoritatea cazurilorl, iar Eco si Sport exact in cazurile in care te simti Captain Planet, respectiv Usain Bolt. Diferentele sunt destul de vizibile intre programe, asa ca doar persoanele mai meticuloase vor aborda probabil si stilul Individual.

In treapta a sasea, la 120 km/h, turometrul arata 2.450 rpm, ceea ce inseamna un nivel sonor scazut pe autostrada. De fapt, la viteze mari, zgomotul aerodinamic devine mai poregnant decat al motorului. Cat priveste consumul, pe un traseu de 143 km, rulati aproximtiv 80 de km urban si restul pe drum national, am inregistrat o medie de 7,9 l/100 km.

Daca pe un model compact acest 1.5 TSI poate ar trezi ecouri sportive, Karoq are aproape 1,4 tone si nu poate fi catalogat un SUV sportiv. Poate Ateca, colegul sau similar de la SEAT ar putea aduce o nuanta mai puternica de dinamica, data de suspensia mai rigida si directia mai agila. Mai important pentru utilizatorii lui Karoq este mai degraba faptul ca nu am simtit torque steer, directia are un feedback sincer, iar suspensia se descurca fara probleme si cu drumurile mai proaste, chiar cu jantele de 17 inci. Modelele 4×2 fata vin cu punte spate cu bara de torsiune (cele 4×4 au suspensie multibrat), o solutie fiabila si care nici nu va fi perceputa cotidian de sofer sau pasageri.

Achizitie si dotari

Din punct de vedere al sistemelor de asistenta, Skoda Karoq poate primi cruise control adaptiv, Lane Assistant, Parking Assistant, Side Assist si Lane Assist. Lista de optionale nu este foarte lunga, dar indeajuns de bogata pentru a configura un Karoq fie cu orientare mai luxoasa, fie mai sportiva. Pretul de pornire al acestei motorizari, disponibila doar in echiparea Ambition, este de 23.181 euro, TVA inclus, iar in acesti bani sunt incluse 9 airbaguri, Front Assistant, Hill Hold Control, senzori de ploaie si lumina, climatronic cu doua zone, geamuri electrice fata/spate, retrovizoare exterioare reglabile si pliabile electric, sistem audio cu display color de 6,5 inci, senzori parcare spate, cruise control si limitator de viteza, volan multifunctional imbracat in piele, jante de aliaj de 16 inci. Skoda ofera in standard si garantia extinsa de 4 ani si 120.000 km.

Pentru ca recent am testat si modelul Kamiq, despre care puteti citi aici si pentru ca diferentele de gabarit comparativ cu Karoq nu sunt semnificative, trebuie sa punctez ca cine are nevoie de un portbagaj mai mare, un interior mai modulabil (vezi VarioFlex) si un confort ceva mai bun la drumurile lungi, ar trebui sa se orienteze catre Karoq. Pentru restul situatiilor, Kamiq reprezinta o oferta excelenta si are multe calitati care atrag clienti neaccesati de Karoq.

Share