Prima victima a masinii autonome. Cine e vinovat?

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 21-03-2018

Elaine Herzberg traversa neregulamentar o artiera rutiera cu 6 benzi cand un Volvo XC90 cu sistem autonom de condus, operat de Uber, a lovit-o din plin. Desi masina care mergea singura avea un operator uman la volan si numeroase tehnologii care ar fi trebuit sa actioneze oricum franele, femeia de 49 de ani nu a avut nicio sansa.  Soferul nu a franat. Volvo nu a franat. Sistemul de condus autonom nu a franat.

Elaine Herzberg intra in istorie drept prima victima a masinii autonome. Femeia traversa artera rutiera alaturi de bicicleta sa insa nu a fost, aparent, observata de soferul de asistenta aflat la volan. Conditiile meteorologice si vizibilitatea erau bune.  Masina circula cu 65 km/h, viteza era regulamentara. Accidentul a fost inregistrat la ora locala 22.00, conform raportului politiei din Arizona.

Cand Google si-a inceput testele cu masinile care merg singure, tehnologia autonoma a devenit un trend atat pentru gigantii IT cat si pentru producatorii auto. Toti voiau sa faca masini care merg singure iar unii spun ca aproape au reusit. Cu toate acestea, accidentul fatal in care a fost implicata Elaine Herzberg readuce in discutie ideea ca mai e mult pana cand masinile chiar pot merge singure.

Obiectivul omului de la Google care a dezvoltat tehnologia de condus autonom a fost de la inceput simplu: sa nu mai existe victime provenite din accidente rutiere. Omul isi pierduse un prieten drag intr-un accident de masina. Obiectivul declarat al Volvo este zero victime umane in accidentele in care sunt implicate masinile marcii. E drept ca din 2020 si-au impus acest lucru. Obiectivul Uber este sa opereze flote de car sharing fara ca masinile sa fie conduse de oameni. Toate acestea au fost puse la indoiala pe 19 martie, in statul american Arizona, raiul testelor cu masini autonome.  O dezbatere privind permisivitatea acestor teste a inceput deja in societatea civila a statului american. Cand a semnat ordinul executiv care permite testele cu masini autonome, guvernatorul statului Arizona, Doug Ducey, invoca: inovatia, cresterea economica si siguranta publica.

via Associated Press

Doug Ducey a semnat acel ordin la scurt timp dupa ce statul California interzicea Uber sa opereze vehicule autonome in San Francisco, din cauza faptului ca Uber nu avea expertiza necesara. Dar guvernatorul Arizonei a simtit oportunitatea si a chemat flota de modele Volvo XC90 operate autonom de Uber la el acasa.  Oricat ar fi gresit Elaine Herzberg, s-a dovedit ca guvernatorul Ducey a gresit cel putin fata de ea.

Cazul Herzberg va ajunge in justitie si va stabili un precedent. Toata lumea se intreaba cine este responsabilul intr-un asemenea caz: masina, soferul asistent, operatorul Uber, sistemul de condus autonom sau cei care au programat sistemul? Raspunsul este mai complicat decat intrebarea, chiar si daca Elaine Herzberg va fi numita singurul responsabil.

Share