Prințișorul – Test BMW 320d

Share
| Scris de: Bogdan Pispiris | 27-11-2017

Nu cred că există automobilist convins care să nu știe că 320d este modelul pe ai cărui umeri stă tot concernul BMW. Cu o legătură mai slabă cu performanțele sau confortul și mai degrabă apreciat pentru preţ, accesibil pentru un BMW, 320d este modelul cu care, în România, începe orice pasiune pentru automobilele bavarezilor.

Modelele din vârful ierarhiei sunt suficient de rafinate pentru a-i satisface și pe cei mai pretențioși clienți, dar dacă prețul este prea mare pentru buzunarul tău, cobori o treaptă, apoi încă una și tot așa până când apare ceva și pentru bugetul tău. Seria 3 este punctul de plecare pentru oricine își dorește o berlină BMW și, de obicei, aceasta nu este un M3, ci un „banal” 320d. Fără să sperăm la prea mult, am pornit la drum cu un astfel de model de culoare negră, în echiparea Luxury, un fel de momeală pentru „oportuniștii” care abia aşteaptă să-l cumpere de la tine, second-hand.

Design şi Confort

Noua linia de design a gamei BMW pune accentul pe eleganță, iar acest lucru se simte în special la modelele de la baza gamei, deoarece la Seria 7, sau ceva asemănător, s-au găsit întotdeauna soluții care să compenseze un design prea „plat”, dar cu un preț destul de mare. Echiparea Luxury accentuează această latură, fără să scape din vedere că ADN-ul BMW este unul sportiv.

Cu alte cuvinte, te vei simți mai bine ca până acum la bordul unui 320d. Chiar dacă mașina stă pe loc, nu te vei plictisi. Masivitatea planșei de bord este ascunsă de combinația de culori, iar privirea ajunge, inevitabil, pe ecranul color cu diagonală generoasă, ce pare că iese din bord și care acceptă și comenzi tactile. Aranjarea ceasurilor de bord este clasică, nu apare nimic nou nici în aranjarea butoanelor pe consola centrală, într-un cuvânt, o atmosferă familiară pentru cei care au mai condus așa ceva. Dacă vrei să-ți odihnești mâna dreaptă, palma va ajunge direct pe butonul rotativ care gestionează sistemul iDrive, aflat la doar câțiva centimetri de manetă schimbătorului de viteze, ce se comporta mai mult ca un joystick. Singurul lucru care ne-a trezit din acest vis frumos a fost mânerul frânei de mână, parcă prea rudimentar pe lângă celelalte comenzi.

Motor şi Cutie de viteze

După părerea noastră, 320d oferă cel mai bun raport performanțe preț. Substanțial mai rapid decât un 316d, față de care costă cu doar câteva mii de euro în plus, de la 35.819 euro la 38,675 euro. Sigur că puteți opta pentru un Seria 3 mai performant și mai bine echipat, dar prețul începe să fie un subiect mai delicat.

Cei 190 CP sunt foarte dornici să alerge și sunt bine coordonați de cutia de viteze automată care înțelege când te grăbești și când nu. În cea de-a doua variantă, când te grăbești, vei fi acompaniat permanent de zgomotul motorului, pe care nu am reușit să-l ignorăm. Poate BMW și-a dat prea mult silința să nu ofere același nivel de confort ca pe seriile superioare, sau poate avem noi urechile prea sensibile, cert este că ne-am pus întrebarea dacă nu cumva modelul echivalent cu motor pe benzină este mai potrivit.

Dinamică și comportament

Mare parte din efortul aferent achiziționării unui automobil nou este absorbit de design şi plăcerea de a conduce, componente care ocupă un procent din ce în ce mai mare, pe măsură ce prețul crește. Am stabilit deja că 320d Luxury arată de nota 10, iar acum a venit momentul să vă confirmăm că acest model se comportă pe drum exact așa cum te aștepți să o facă un BMW. Suspensia nu se lasă impresionată de un stil de conducere mai agresiv și va accepta chiar și unele greșeli din partea șoferului, iar dacă ESP-ul nu este dezactivat se acceptă și erori mai mari.

Modul sport, pe care îl puteți activa cu ajutorul butoanelor din partea stângă a schimbătorului de viteze, vor face ca răspunsul motorului la apăsarea pedalei de accelerație să fie și mai prompt, iar cutia de viteze poate fi controlată cu ajutorul padelelor din spatele volanului, dar numai dacă vreți neapărat acest lucru, pentru că modul automat se va descurca surprinzător de bine în majoritatea situațiilor. La capătul celălalt al grilei găsim un mod care ar trebui să scadă consumul de combustibil, dar care a redus în același timp și plăcerea de a conduce.

Concluzie

Dacă Seria 3 este pe lista de preferințe, atunci 320d este o opțiune echilibrată, ce oferă performanțe bune, fără să coste o avere. Sigur că lista dotărilor opționale oferă destule ispite care vor strica acest echilibru, dar unui BMW îi stă bine echipat cum trebuie, recunoaștem asta.

Pentru 38.675 euro, BMW oferă versiunea echipată cu transmisie manuală, dar pentru cutia de viteze automată nu trebuie mai mult de 40.879 euro, dacă nu vreţi versiunea Steptronic Sport, care costă simţitor mai mult, adică 44.594 euro. Chiar dacă valorile de consum oferite de constructor sunt cam optimiste, motorul turbo-diesel de 190 CP nu este deloc gurmand, în schimb este gălăgios. Mai multă liniște vom găsi în modelul 320i, care este mai ieftin cu aproximativ două mii de euro.

Share