Rafinament – Test Renault Talisman dC1 160

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 09-07-2018

Renault nu s-a lasat intimidat de concurenta acerba din segmentul mediu european – VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508 sau Mazda6 – si a lansat Talisman la Salonul Auto de la Frankfurt, in toamna lui 2015. Urmasul Lagunei are o prezenta scenica foarte bine definita si nu trece neobservat in trafic. In ultima vreme vedem tot mai multe Talisman-uri in Bucuresti, asa ca am efectut un test cu versiunea Intens, motorizarea Energy dCi de 160 CP si cutie automata cu 6 trepte, pentru a ne convinge “first hand” de argumentele modelului.

Text: Teodor Stefan

Cat de important este designul in decizia de achizitionare a unui nou automobil? Foarte important, vor raspunde multi clienti. Indiferent ca vorbim despre un model de clasa mica sau compacta sau unul din clasa medie, mare ori SUV, liniile exterioare sunt extrem de importante cand vine vorba despre achizitie. Din acest punct de vedere, Talisman se prezinta foarte bine si poate fi numit un “eye-catcher”, noua identitate de design Renault fiind vizibila in fiecare parte a caroseriei. Sub formele interesante, Talisman adopta aceeasi platforma “Common Module Family” regasita la noul Espace, Kadjar, dar si la Nissan Qashqai.

Ambianta interioara

Interiorul aduce o nota de eleganta si mai accentuata decat cea comunicata de exterior. Impresia de ambianta premium oferita de habitaclul lui Talisman este mai puternica decat la alti rivali din segment, lucru care merita laudat. Francezii, dar si italienii sau spaniolii, au stiut dintotdeauna sa vina cu linii atragatoare si forme seducatoare in domeniul auto. Revenind la modelul testat, materialele moi, placute la atingere, dau nastere unui spatiu relaxant in care poti parcurge sute de km fara a simti oboseala. La aceste elemente se adauga pielea cusuta pe bord si pe panourile usilor, dar si iluminarea ambientala care se schimba in functie de modul de rulare ales de catre sofer (ajungem imediat si la acest capitol!).

La minusuri notam marginile ecranului central – margini care includ unele comenzi precum volum sau butonul de pornire/oprire al sistemului multimedia – unde amprentele degetelor utilizatorilor sunt vizibile si suparatoare. De asemenea, in conditii de soare puternic, reflexiile ce “ricoseaza” din ecran pot distrage atentia celui aflat la volan. Un alt minus: spatiile pentru pahare dintre scaunele fata ar fi putut fi mai adanci, in timp ce accesul la telefon (acesta poate fi asezat la baza consolei centrale) este obstructionat de pozitia schimbatorului. Pentru locurile din spate, ampatamentul de 2,8 metri garanteaza suficient spatiu la picioare si genunchi pentru trei adulti, spatiul fiind bun si la nivelul umerilor, respectiv la nivelul capului.

Confort si ergonomie

Modelul testat dispunea de scaune fata cu functia “Masaj”, evident incalzite si ventilate. Soferul si pasagerul din dreapta au la dispozitie numeroase reglaje pentru cele 3 tipuri de masaj (intensitate, viteza, tip), doar ca alegerea unei functii necesita timp. De ce? Tableta incastrata in consola centrala (diagonala ecranului: 8,7 inch) – interfata sistemului multimedia conectat R-LINK2 – are un meniu stufos care necesita timp de acomodare si nu este usor de folosit in timpul mersului de cineva care nu s-a familiarizat cu noul Talisman. In afara butoanelor fizice regasite pe consola centrala, pentru activarea altor functii trebuie sa navighezi prin meniu. Si, cand nu nimeresti la submeniul dorit, esti nevoit sa te intorci la pagina anterioara pentru a incerca din nou. In ceea ce priveste raspunsul la atingere, touchscreen-ul ofera un feedback corect. Talisman-ul testat, nivel de echipare Intens, dispunea si de un performant sistem audio BOSE pe care l-am bifa, in lista de optionale, in fiecare zi a saptamanii si de doua ori duminica. Pentru cateva zile ne-am simtit intr-o sala de concerte pe 4 roti. Head-Up Display-ul ce apare din bord in spatele volanului poate fi un gadget interesant pentru unii, insa nu l-am folosit pe perioada testului.

Motorizare si dinamica 

1,6 litri, 160 CP si 380 Nm. Iata primele cifre pe care trebuie sa le retineti cand vine vorba despre Talisman dCi 160 EDC. In ciuda masei proprii de 1,5 tone, modelul nu se simte submotorizat la apasarea puternica a pedalei de acceleratie. Dupa 2500-3000 rpm, sunetul motorizarii se aude mai gutural in interior decat la alte modele concurente, detaliu care poate fi deranjant pentru cei care cauta un habitaclu “zen”. Modelul testat dispunea de cutia EDC cu 6 trepte si dublu ambreiaj, cea mai buna testata pana acum pe un sedan Renault. Gratie Multi-Sense, soferul poate selecta unul dintre cele 4 moduri presetate (Sport, Neutral, Comfort, Eco) fiecare avand functii diferite care afecteaza duritatea servodirectiei, modul in care cutia de viteze schimba si raspunsul motorului in acceleratie. Al 5-lea mod, Perso, poate fi configurat dupa mai multi parametri in functie de preferintele celui de la volan. De notat ca alegerea unui anumit mod de condus duce si la schimbarea iluminarii ambientale din habitaclu, respectiv a graficii cadranelor de bord (rosu pentru Sport, verde pentru Eco etc).

Talisman nu este cel mai sportiv model din segment, insa nici nu a fost conceput pentru asta. Cu siguranta insa este mai sportiv decat Laguna si Latitude, ansamblul motor dCi – transmisie automata – tren de rulare functionand inchegat. Practic, vorbim despre un model care isi schimba rapid si foarte bine caracterul, trecand de la un cruiser gata sa “inghita” sute de km intr-o maniera relaxata la un sedan cu accente dinamice care nu se sperie de primele viraje aparute in cale. Si pentru ca tot am ajuns aici, amintim de sistemul 4Control (patru roti viratoare) regasit la modelul testat. La viteze mici, rotile din spate vireaza cu pana la 3,5 grade in sens opus celor din fata marind manevrabilitatea, in timp ce la viteze ridicate cele din spate vireaza cu pana la 1,9 grade in acelasi sens cu cele din fata pentru “ascutirea” dinamicii. Confortul defineste cel mai bine tinuta de drum, suspensia filtrand bine portiunile denivelate.

Pret de achizitie

Daca teutonii Passat si Insignia nu va spun mare lucru, iar Mondeo, 508 si Mazda6 nu se numara printre celelalte optiuni, Talisman poate fi alegerea corecta in segmentul mediu. In Romania, nivelul de echipare “Intens” pleaca de la 30.400 EURO (cu TVA inclus), iar modelul testat – echipat cu cateva optionale – avea un pret de 34.400 EURO (cu TVA inclus). Dintre optionale amintim: vopsea metalizata (420 euro), trapa panoramica (840 euro), sistem audio BOSE (420 euro), pack Securitate – franare activa de urgenta, alerta pentru pastrarea distantei de siguranta si cruise control adaptiv (336 euro), pack Easy Parking – sistem de asistenta la parcare “maini libere”, camera video pentru marsarier si sistem automat de deschidere al portbagajului, cu senzor (504 euro), pack Asistenta la conducere (420 euro) si pack 4Control – sistem 4Control si amortizoare variabile (1261 euro).

Share