Revolutia de catifea – Test Mazda6 2.5 litri Revolution Top

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 10-02-2017

DSC_1541

E greu sa gasesti masina perfecta. Pentru muritorii de rand ea nici nu exista. Sa zicem ca ai nevoie de o masina spatioasa pentru membrii familiei, de un portbagaj decent pentru acareturile lor, de un motor agil pentru tine, de o dinamica buna pentru toata lumea, de siguranta activa dar si pasiva, dar si de o masina care-ti permite sa te strecori prin furnicarul urban. Si lista poate continua.

Oricat de mult am trai in epoca SUV-urilor, sedanul ramane ultima baricada a automobilului bun la toate. Cu toate acestea, sedanul isi traieste ultimii ani in lumea automobilelor, ultimii de glorie cel putin. Tot mai putini producatori auto continua sa faca sedanuri extraordinare iar unul dintre cei care fac este Mazda cu al sau model Mazda6. Cu o echipare de top si un motor deloc la moda pe la noi – un 2.5 litri – Mazda6 are mari sanse sa fie acel sedan al sedanurilor, acea masina care combina utilul cu placutul intr-un mod in care granitele dintre confortul interior, agilitatea dinamica, potenta motorului si designul exterior se intrepatrund in scopul infaptuirii binelui suprem. Mazda6 sedan nu este, astfel, nici mai mult, nici mai putin decat acel sedan (aproape) perfect.

Motor

Bun venit in lumea benzinelor corecte si adio downsizing-ului. O cilindree de 2.5 litri cu 192 cai putere, disponibili in totalitate la 5 700 rpm, plus un cuplu de 256 Nm, realizabil la 3 250 rpm, este cam tot de ceea ce are nevoie un sedan de clasa medie. Motorul are darul acela de pe vremuri sa te tina blocat in tensiune odata cu apasarea progresiva a pedalei de acceleratie pana cand turatia ajunge la nivelul potrivit si se da drumul la herghelia de cai. Acel moment va fi intotdeauna descoperit dupa ce acul turometrului depaseste 3 000 rpm.

DSC_1556

Avem de a face cu un motor clasic pe benzina, burdusit de toate tehnologiile moderne grupate in pachetul SKYACTIV. Mazda ofera posibilitatea soferului sa decida cum vrea sa-si conduca masina. Pe turatiile joase e lesne de inteles ca vom avea o masina confortabila si cam atat, care lucreaza in sprijinul consumului redus. Odata ce pedala din dreapta este apasata, iar modul Sport activat, motorul lucreaza mai mult in sprijinul  unei performante superioare. Din pacate, cutia automata etajata in 6 trepte a modelului Mazda6 testat nu s-a ridicat la inaltimea propulsorului de 2,5 litri, un aspect la care inginerii japonezi mai au de lucrat.

Un usor delay al cutiei mai ales pe tranzitia pozitiva trage in jos condusul cu caracter sportiv. Pana la urma, Mazda a mizat pe confortul unei cutii destinate in mod special utilizatorilor urbani si clientilor familisti. Cutia are rolul precis de a negocia viteza cu care se consuma carburantul din rezervor. Mazda6 2.5 litri Revolution Top se lauda cu un consum urban de 8,5 litri si unul extraurban de 5 litri la 100 km. Sunt valori de laborator, teoretice, pentru ca in practica, daca nu conduci in spiritul pensionarilor, vei inregistra un consum urban de 10 litri la 100 km si unul extraurban de circa 7 litri la 100 km.

Dinamica & Comportament

FullSizeRender

Mazda6 in echipare testata de noi are capacitatea sa sprinteze pe prima suta in 7,8 secunde si sa atinga viteza maxima de 223 km/h. Valorile sunt mult mai bune decat ne-am fi asteptat de la o masina usor cam mare pentru spiritele competitive. Insa Mazda6 sedan pluseaza mai ales prin confortul dinamic pe care il ofera in orice situatie, fie ca mergi pe drumurile urbane, fie ca te intinzi la un drum lung de autostrada, fie ca ataci viraje pe serpentine.

Activarea modului Sport face masina usor imprevizibila si ofera soferilor dispusi sa se distreze putin posibilitatea de a se exprima la volan. Comportamentul masinii nu devine insa unul sportiv, asa cum am fi putut spera, desi motorul ofera tot necesarul pentru acest lucru. Suspensia si directia raman unele orientate catre confortul dinamic chiar si pentru modul de rulare Sport. Dinamica pe virajele complicate se inscrie in limitele normalului la un sedan de asemenea dimensiuni iar ruliul nu va trage in jos masina la capitolul tinuta de drum. O directie cu un feedback mai bun macar pentru modul Sport n-ar fi stricat deloc avand in vedere ca cei 192 cai putere pun destula presiune pe puntea fata.

Design

DSC_1516

Nu mai e un secret pentru nimeni ca designerii Mazda sunt printre cei mai talentati cand vine vorba despre producatorii de volume. Mazda6, prin operatiunea de facelift, a reusit sa se transforme dintr-o masina reusita, intr-o masina si mai reusita. Liniile stilistice scrise in codul aerodinamicii curg precum aerul asupra modelului si ofera o placere vizuala pentru orice privitor.

Grila masiva cu bare orizontale si rame cromate leaga armonios cele doua blocuri optice prevazute cu LED-uri si transpun o imagine aerodinamica. In acest joc se inscrie si forma speciala a capotei care ridica estetica masinii in topul segmentului. Posteriorul pastreaza aceeasi tenta de cumintenie si agresivitate amestecate si este pus cu adevarat in lumina de stopurile masive care domina peisajul. Atat forma portbagajului cat si profilul masinii sunt responsabile cu asigurarea nivelului de eleganta care nu poate lipsi din ADN-ul unui sedan.

Interior

DSC_1565

 

Discretia acestui facelift care in curand implineste doi ani se poate vedea si la interior, unde finisajele de buna calitate se impletesc cu materialele care bat la usa segmentului premium. Tapiteria din piele alb perlat de pe modelul testat poate fi considerata fara cusur. In schimb, simplitatea interiorului si obsesia pentru ergonomie fac din cabina lui Mazda6 un sedan care se pozitioneaza in aceeasi paradigma a combinatiei dintre util si placut.

Volanul inconfundabil este intotdeauna o placere, cu forma lui compacta, cu cele trei spite si butoanele pe care le poti apasa intuitiv chiar si prin somn. Display-ul central pacatuieste din cauza dimensiunilor sale, insa acest aspect ramane un detaliu nesemnificativ. Pe langa spatiul interior generos si confortul scaunelor cu o sustinere laterala excelenta, spatiile de depozitare par venite din alta masina, chiar daca sunt dispuse exact unde trebuie si chiar daca avem pe consola un spatiu cu material gumat numai bun pentru telefonul mobil.

Mazda a renuntat la frana de mana clasica si bine a facut, integrand butonul in consola exact in spatele celui pe care scrie Sport. Panoul de comanda al display-ului este pus, de asemenea, intuitiv exact inainte suportilor de pahare, aflati la randul lor in prelungirea cotierei. Totul este bine organizat, bine finisat si placut la atingere. Portbagajul ajunge la un volum de 480 litri.

Concluzie

Mazda a aplicat sedanului sau numarul unu un facelift discret, rafinat, corect. A retusat pe unde era de retusat si cam atat. Nici nu era nevoie de mai mult, totul facandu-se cu o atentie si o precizie desavarsite. A rezultat unul dintre cele mai frumoase, daca nu chiar cel mai, sedanuri de pe piata. Mazda6 facelift cu motor de 2.5 litri, cutie automata si echiparea de top are un pret de 32. 190 euro cu TVA, cu peste 10 000 euro mai mult decat versiunea standard.

Share