Risipă de spaţiu – Test Opel Zafira 2.0 CDTI

Share
| Scris de: Bogdan Pispiris | 10-04-2017

Sunt mulţi cei care îşi doresc o maşină cât mai mare, în care să încapă cu tot cu bagaje şi familie, pe care să o folosească cu plăcere şi în vacanţe, dar şi atunci când sunt singuri la volan.

Nu ştiu de ce, aproape de fiecare dată răspunsul pentru o astfel de cerere este un SUV, deşi pe piaţă există destule alternative, unele chiar mai bine „pregătite” pentru astfel de sarcini, cum ar fi noul Opel Zafira.

Design şi Confort

În acesta situaţie este Opel Zafira, nume cu care am făcut cunoştinţă încă din 1997 când se lansa sub formă de concept la Salonul Auto de la Frankfurt, producţia de serie demarând doi ani mai târziu.

Multe lucruri s-au schimbat de atunci, Zafira evoluând constant ca design şi performanţe, însă conceptul de bază a rămas neatins şi anume crearea funcţiilor şi spaţiului necesar unei familii. Adică exact calităţile pe care le putem găsi şi la un SUV, „deghizate” într-un monovolum elegant cu care puteţi face şi o mică economie de bani.

Partea frontală foloseşte aceleaşi elemente de design ca şi celelalte modele Opel, adică este foarte uşor de recunoscut şi, în plus, dă un aer elegant unei forme care nu se prea poate lăuda cu acest lucru. Capota scurtă a motorului se continuă cu un parbriz generos care crează o senzaţie de spaţiu în habitaclu, iar montantul A dublu face că vizibilitatea în lateral să fie foarte bună, în comparaţie cu alte modele similare. Portierele largi înlesnesc accesul în habitaclu atât pentru locurile din faţă cât şi pentru cele din spate, deşi ne-ar fi plăcut să vedem nişte portiere culisante sau, de ce nu, cu deschidere în oglindă. Dacă tot am pomenit de pasagerii de pe banchetă, mai adăugăm că aici avem de fapt trei scaune ce pot fi reglate individual, longitudinal şi pentru înclinaţia spătarului. Astfel, spaţiul destinat bagajelor poate fi extins, în cazul în care cei 710 litri nu vor fi de ajuns, sau 678 în cazul configuraţiei cu şapte locuri.

Chiar dacă nu este un SUV, Zafira îţi va oferi o poziţie de condus înaltă şi confortabilă. Pentru că este o maşină de familie/vacanţă, spaţiile de depozitate sunt prezente peste tot şi nu vei rămâne niciodată cu obiecte care nu-şi găsesc locul.

Aşa cum ne-am obişnuit deja de la alte modele Opel, comenzile plasate pe consola centrală sunt grupate intuitiv, cele pentru sistemul multimedia fiind în jurul ecranului tactil, în partea de sus a consolei, dedesubt aflându-se climatizarea automată cu butoanele aferente. Înclinarea accentuată a consolei centrale a permis poziţionarea mai sus a schimbătorului de viteze, făcând ca experienţa din spatele volanului să fie similară cu cea dintr-o berlină.

Partea aflată între scaunele din faţă a consolei centrale oferă la propriu mai multe straturi de depozitare. Eliminarea manetei frânei de mână, ce a fost înlocuită cu un buton plasat la baza schimbătorului de viteze, a dat posibilitatea exploatării la maximum a acestui spaţiu. Aici găsim, în partea de jos, un spaţiu clasic de depozitare ce poate fi închis, peste care poate culisa suportul de pahare, iar deasupra tuturor vine cotiera care deasemenea poate depozita câteva obiecte.

Motor şi Cutie de Viteze

Capitolul la care monovolumele nu stau prea bine, capitol care are şi efectul de a îndepărta o parte din clientelă, este motorizarea. Un motor „suficient” de puternic pentru orice situaţie poate nu este exact de-ţi doreşti. Dacă vrei mai mult, ofertă din acest segment se reduce drastic, însă Opel a înţeles ce vrei şi-ţi oferă un propulsor turbo-diesel de doi litri care furnizează 170 CP. Puterea este clar mai mare decât vei avea nevoie în mod normal pe o astfel de maşină, dar nu vrei regreta banii daţi în plus.

Nu putem pomeni de sportivitate când vine vorba de performanţe sau comportament, dar cei 400 Nm din fişa tehnică a motorului ne promit reprize spectaculoase. Şi aşa şi este. Indiferent de treapta de viteză în care te vei afla, o turaţie de cel puţin 1750 rpm garantează o depăşire fără emoţii.

Dinamică şi Comportament

Cu o masă proprie de 1620 kg, Opel Zafira nu se poziţionează în categoria maşinilor grele, în ciuda celor 4666 mm lungime şi a staturii impunătoare. Comportamentul pe viraje se va păstra neutru şi controlabil dacă limita aderenţei pneurilor nu este atinsă, adică exact ce trebuie pentru un monovolum de familie.

Filtrarea denivelărilor se face face foarte bine, o mână de ajutor venind şi din partea ampatamentului de 2760 mm, iar zgomotele provenite de la trenul de rulare ajung cu greu în habitaclu. Motorul îşi va face simţită prezenţa dacă turometrul se apropie de zona roşie, în majoritatea timpului însă zgomotul produs de acesta va fi între valorile normale pentru un turbo-diesel.

Cu o viteză maximă de 205 km/h şi un demaraj de 10,1 secunde până la 100 km/h, Zafira este un monovolum rapid, iar consumul de combustibil este cât se poate de atractiv. Valorile declarate de constructor indică 8,2 l/100 km în ciclul urban şi 4,5 l/100 km/h în afara localităţilor.

Concluzie:

Opel Zafira cu motorul CDTI de 170 CP oferă aceleaşi avantaje de spaţiu şi performanţe ca un SUV, reuşind să păstreze preţul la un nivel foarte bun, de 27.490 de euro. Pentru aceşti bani nu vei primi o transmisie integrală şi aspectul de off-roader, dar dacă acestea nu sunt oricum printre priorităţi, vei avea parte de un monovolum pe care îl va aprecia toată familia.

Share