Romeo. Alfa Romeo

Share
| Scris de: Adrian Paun | 08-04-2010

Alfa 159 impartaseste un caracter unic indiferent de ipostaza. Linia sa de design este de-a dreptul nemuritoare, 159 fiind una dintre cele mai frumoase modele din acest segment. Si asta cu toate ca nu a beneficiat de modificari estetice majore timp ce cinci ani. Alfa 159 se muleaza perfect dorintelor de moment ale soferului, fiind in acelasi timp eleganta, sobra si sportiva. Cat despre motorizarea 1.8 TBi, care dezvolta 200 CP, aceasta ofera satisfactie din toate punctele de vedere.

Poate cea mai frumoasa berlina de clasa medie, Alfa 159, a fost lansata pe piata in anul 2005. Startul productiei a coincis cu prezentarea modelului in cadrul editiei din acelasi an a salonului auto de la Geneva. Obiectivul modelului 159 a fost de a inlocui seria de succes 156. Misiune indeplinita, spunem noi. In prezent, platforma GM/Fiat, pe care este construit 159, este utilizata si pentru modelele Brera si Spider.

Atitudine

Poti sa ii spui Miss Alfa, poti sa ii spui Mister Romeo, realitatea este aceeasi: 159 este o masina superba! Iar acest aspect i se datoreaza lui Giorgetto Giugiaro, care a proiectat modelul impreuna cu specialistii Centrului de Stil Alfa Romeo. In ciuda faptului ca au trecut ani de zile de cand Alfa 159 incanta privirile pe soselele din intreaga lume, sa te afisezi la volanul unui astfel de model inca reprezinta ceva special.

Lumea nu se uita dupa 159 ca dupa o masina pusa in vanzare in urma cu cinci ani, ci o savureaza din priviri de parca ieri ar fi fost lansata in premiera. Iar aici nu ne referim doar la pietoni. Cu soferii parteneri in trafic lucrurile stau la fel, indiferent daca acestia sunt la volanul unui BMW Seria 3 sau al unui Audi A4. Toata lumea priveste cu jind berlina italiana.

159 este o masina aratoasa si, in acelasi timp, capabila de performante. Insa una dintre principalele calitati ale modelului sta ascunsa tocmai in caracterul sau. Alfa 159 are calitatea de a fi un automobil cu un caracter impunator si maleabil. Este masina al carei design si ale carei calitati dinamice sunt mereu pregatite sa te completeze. Daca intr-o dimineata iti doresti sa conduci o masina sport, Alfa 159 iti respecta dorinta. Iar daca in seara aceleiasi zile iti vei dori prestenta unei limuzine premium, tot Alfa 159 vei alege.

Habitaclu

Interiorul este bine profilat si destul de bine finisat. Nu este modelul cu cel mai spatios interior din segment, insa adevaratii fani Alfa vor trece cu vederea acest aspect. Cu toate ca materialele utilizate sunt bune, iar scaunele sunt confortabile chiar si la drum lung, calitatea generala este totusi inferioara principalelor modele rivale din curtea constructorilor germani. Este de apreciat insa bordul indreptat catre scaunul soferului, toate instrumentele fiind practic dedicate conducatorului.

Consola centrala include trei cadrane al caror aranjament este similar cu cel al farurilor. Cele trei indica nivelul de combustibil, temperatura motorului si presiunea turbinei. Acestea, cat si restul instrumentelor de bord, subliniaza sportivitatea si completeaza consola centrala finisata cu folie din aluminiu. Daca se poate reprosa ceva important referitor la interiorul modelului 159, atunci este vorba despre spatiile de depozitare. Acestea lipsesc, ori sunt prea mici, semn ca italienii nu prea umbla cu maruntisuri.

Locurile din spate sunt confortabile, insa spatiul la nivelul picioarelor nu reprezinta unul dintre punctele forte ale masinii. Portbagajul care aduna 405 litri, fara a fi rabatata bancheta, se dovedeste incapator, insa gura stramta de acces incomodeaza manevrarea bagajelor. In ceea ce priveste siguranta, Alfa 159 a obtinut cinci stele pentru adulti si patru pentru copii in cadrul simularilor de impact efectuate de Euro NCAP in anul 2006.

Impresii de condus

La volanul unei Alfa Romeo 159 te simti cu adevarat special, pentru ca pozitia de condus atinge valori foarte bune. Scaunul ofera o buna sustinere laterala fara a fi incomod, bordul te inconjoara la propriu, iar vizibilitatea este penalizata doar in partea din spate, din cauza liniei inalte a portbagajului. Comenzile sunt pozitionate ideal, iar indicatoarele sunt lizibile, nu doar frumos ornamentate sportiv. Volanul cu trei spite si diametru mic este placut la atingere, aderent, iar directia dicteaza impetuos traiectoria masinii. Schimbatorul de viteze continua aceeasi idee. Pozitionat ergonomic in continuarea consolei centrale, acesta iese in evidenta prin sportivitate. Levierul scurt traseaza rapoarte de aceeasi natura si releva o timonerie exacta si deosebit de placuta la accesare.

Vorbim despre o Alfa, ceea ce inseamna ca suspensia este usor rigida. Insa denivelarile si gropile nu transmit in interior socuri deranjante. Dar atunci cand este testata stabilitatea, 159 nu dezamageste si ofera o tinuta de drum excelenta. Responsabila pentru manevrabilitate si pentru siguranta, rigiditatea torsionala are o valoare foarte buna pentru acest segment – 180.000 daNm/rad. Un aspect negativ care se face remarcat imediat este dozarea deloc progresiva a sistemului de franare. Initial poti crede ca franarea este inferioara celorlalte calitati dinamice, dar de fapt pedala de frana trebuie apasata cu incredere.

Motorul 1.8 TBi depaseste asteptarile. Desi este urmasul agregatului de 2,2 litri si 185 CP, noul motor reuseste, gratie tehnologiei TBi, sa ofere valori mai bune in ciuda reducerii capacitatii cilindrice. Propulsorul dezvolta 200 CP si un cuplu de 320 Nm disponibil, atentie, de la 1.400 rpm. La prima vedere pare greu de crezut insa, in practica, acest motor dezvaluie un potential ridicat. Chiar si la turatii mici, motorul demonstreaza ca este capabil si ofera accelerari liniare si progresive. Interesant este ca aceste atribute raman valabile pana in zona rosie a turometrului. Secretul sta ascuns intr-un sistem nou de injectie directa si intr-unul revizuit de distributie variabila a supapelor, atat pentru admisie, cat si pentru evacuare.

Achizitionare si intretinere

Alfa Romeo 159 echipata cu motorizarea 1.8 TBi este disponibila in doua niveluri de echipare: Progression si, varianta testata, Distinctive. Ambele sunt foarte bine dotate, principalele diferente adaugate de varianta de top fiind pachetul de vizibilitate, jantele de 17 toli, airbag de genunchi si pentru pasager, insertii de aluminiu pe bord si senzori de parcare.

In cazul versiunii Progression, pretul este de 24.118 euro (fara TVA)/28.700 euro (cu TVA). Echiparea Distinctive costa 25.420 euro (fara TVA)/30.250 euro (cu TVA). Pentru aceasta motorizare tarifele RCA, cu valabilitate de 12 luni, pornesc de la circa 530 lei, in timp ce asigurarea Casco, pentru varianta Distinctive, porneste de la aproximativ 1.400 euro/an.

Luand in considerare performantele dinamice si greutatea de circa o tona si jumatate a masinii, fara pasageri, consumul de carburant este acceptabil in oras si bun in regim extraurban. Am depasit valoarea consumului urban declarata de producator, de 11,8 l/100 km. Insa daca a circula prin Bucuresti coincide cu a circula in oras atunci, da, consumul urban este putin cam mare. In afara orasului insa valorile de consum sunt foarte bune.

Verdict

Daca exista cineva care nu gaseste modelul Alfa 159 drept atragator, sa ridice mana si sa stea cu ea ridicata pana la prezentarea viitoarei generatii. Cand se va intampla acest lucru, nu stim exact. Cert este ca Alfa Romeo 159 poate sa pastreze forma actuala pentru inca un deceniu. Chiar si asa, in anul 2020, 159 ar fi una dintre cele mai frumoase berline de clasa medie. Poate cea mai frumoasa. Cat despre interior, asteptam finisari imbunatatite in unele zone ascunse ochiului. In ceea ce priveste motorizarea 1.8 TBi, o recomandam cu incredere. Este un motor cu calitati dinamice excelente, care ofera o elasticitate caracteristica unui propulsor diesel. 

 

http://www.youtube.com/watch?v=HdMklwX8D1g

Share