Sfaturi pentru tinerii soferi privind condusul pe timp de iarna

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 17-12-2018

Ne asteapta cel mai provocator sezon in materie de sofat, iar sosirea iernii ne face sa fim putin mai ingrijorati atunci cand suntem la volan. Statistic, soferii neexperimentati au mai multe sanse sa fie implicati intr-un accident de circulatie. Insa chiar si nou-venitii se pot bucura de condus atunci cand masina si anvelopele lor sunt in stare buna.

„Iarna aduce variatii meteo mari, iar schimbarile de frictiune cauzate de zapada si gheata ii pot surprinde pe soferii neexperimentati. Vizibilitatea poate fi scazuta, iar mocirla si lapovita au un efect insemnat asupra directiei si distantelor de franare ale masinii”, spune soferul de testare Mika Kuusi de la Nokian Tyres.

Soferii tineri sunt considerati novici in trafic. Exista si multi care conduc rar. Drumurile scurte intre casa si magazine nu inseamna experienta de condus pe timp de iarna. „Oamenii care conduc mai putin au adesea probleme cu drumuri sau conditii meteo dificile. Sofatul in centrul orasului, blocarea in trafic, parcarea si condusul pe intuneric pot fi infricosatoare pentru noii soferi”, a explicat Kuusi.

Controlul masinii se imbunatateste odata cu experienta

Potrivit Comisiei Europene, soferii cu varste pana la  24 de ani sunt mult mai prezenti in statisticile privind accidentele si decesele. Ei se confrunta cu un risc de doua pana la trei ori mai mare de a avea un accident de masina decat conducatorii auto mai experimentati. Accidentele in care sunt implicati soferii tineri sunt adesea cauzate de pierderea controlului sau de viteze neregulamentare si au loc cel mai probabil pe timp de noapte.

Starea masinii si cunoasterea caracteristicilor acesteia sunt esentiale pentru siguranta. Soferii tineri conduc adesea masini mai vechi care nu dispun de sisteme de asistenta si de echipamente de siguranta de ultima generatie. In loc sa conduca a doua masina a familiei, tinerii soferi ar trebui sa conduca o masina cat mai sigura posibil.

Chiar si in cazul masinilor mai noi, trebuie sa fim constienti de modul in care se vor comporta in conditii extreme. Revenirea la banda proprie dupa depasirea unei masini pe timp de iarna este un scenariu tipic pentru pierderea controlului”, spune Martin Dražík, manager de produs la Nokian Tyres Europa.

Dražík ne reaminteste ca nici macar sistemele automate sau echipamentele de siguranta ale unui SUV de mari dimensiuni nu pot mentine greutatea pe sosea daca viteza este prea mare.

Cand conduceti rar, anvelopele bine intretinute sunt cea mai sigura alegere

Soferii neexperimentati ar trebui sa acorde o atentie speciala si anvelopelor. M. Dražík le recomanda celor care conduc mai rar sa aleaga cel mai bun model din cea mai noua linie de produse.

„Cele mai noi modele de anvelope vor oferi intotdeauna o mai buna aderenta, iar inovatiile la zi vor oferi un sentiment mai bun de control si siguranta pe drumurile foarte alunecoase. Noile anvelope sunt in stare buna, insa adancimea benzii de rulare trebuie verificata in mod regulat. De asemenea, este importanta mentinerea unei presiuni corecte a anvelopei”, ne aminteste Martin Dražík.

Martin Dražík si Mika Kuusi, care au avut o cariera indelungata in domeniul autoturismelor si anvelopelor, ii incurajeaza pe soferii timizi:

„Mai ales pe timp de iarna, puteti – si ar trebui – sa fiti extrem de atenti in trafic. Singura modalitate prin care invatati sa conduceti este sa conduceti.”

Conduceti fara frica! – Sfaturi pentru soferii neexperimentati:

  • Curajul se obtine numai prin practica. Locurile de parcare goale, de exemplu, va permit sa va testati vehiculul in diferite scenarii. De asemenea, va puteti inscrie la cursuri la o scoala pentru soferi, chiar daca aveti deja permis de conducere.
  • Ar trebui sa conduceti in mod regulat pe suprafete alunecoase, pentru a sti cum se va comporta masina. De exemplu, pistele realizate pe lacuri inghetate sunt optime pentru acest scop. Daca este necesar, puteti vizita si piste speciale de antrenament. Cu toate acestea, ele sunt adesea prea alunecoase si nu ofera aceeasi senzatie ca zapada si gheata din realitate.
  • Sofatul cu calm este esential. In loc sa intrati in panica, sa bruscati franele si sa incordati umerii, trebuie sa fiti foarte atenti la posibilele locuri spre care sa va indreptati si sa incercati sa mentineti controlul chiar si in cazul unor evenimente surpriza.
  • Verificarea presiunii in anvelope din cand in cand poate parea neimportanta, insa poate avea un impact major in timpul sofatului in conditii extreme. Autovehiculele cu presiune incorecta a anvelopelor se pot comporta ciudat in timpul depasirilor in mare viteza, de exemplu. Cum se verifica presiunea in anvelope.

Aceste sfaturi au fost furnizate de soferul de testare Mika Kuusi de la Nokian Tyres si de managerul de produs Martin Dražík de la Nokian Tyres.

Share