Sincronizare cu trendul – Test Skoda Kamiq

Share
| Scris de: Daniel Costea | 08-02-2020

Mezinul familiei de SUV-uri Skoda este un model mult mai practic decat ma asteptam. Cuvantul Kamiq provine din limba inuitilor, un popor autohton din regiunile arctice si descrie ceva care se potriveste la perfectie. Folosind platforma MQB-A0 a grupului VW inseamna, de fapt, ca are doar tractiune fata si suspensie posterioara cu bara de torsiune.

Desi nu pare logic, Kamiq are un ampatament mai mare decat Karoq, pozitionata la randul ei cu o clasa mai sus. Sunt multe detalii care fac din acest crossover o oferta extrem de tentanta pentru o gama larga de clienti. In fapt, Skoda Kamiq este o versiune ceva mai inaltata a lui Scala, cu ampatament aproape identic, dar cu 12 cm mai scurta. Garda la sol majorata ii aduce de fapt plusul de fashion in actualul trend, care patrunde cu repeziciune catre clasele inferioare. Kamiq se diferentiaza de verisoarele de platforma, Seat Arona si VW T-Cross prin ampatamantul marit cu 10 cm, dar si lungimea superioara cu 12 cm, cu un total de 4,24 m.

Exterior tineresc

Kamiq este curajoasa si propune DRL-uri montate deasupra farurilor, solutie care nu este complet noua in segment. Citroen C3 Aircross si Hyundai Kona – si cumva mult mai inainte Nissan Juke – au fost primele care au promovat aceasta configuratie. Blocurile optice fata si spate sunt standard de tip LED (BASIC in fata si TOP in spate), iar pentru 775 euro se pot alege faruri TOP LED cu functie cornering. Alura masinii nu este una sportiva sau nonconformista, ci se inscrie in ADN-ul ultimelor modele lansate de Skoda, cu nervuri angulare si stopuri care se prelungesc pe aripile spate. Ba chiar sunt disimulate si doua evacuari in bara posterioara, desi cea mai puternica motorizare are 150 CP. 

antele de 17 inci, cu anvelope 205/55, prezente pe modelul testat sunt optionale si costa 260 euro. Ca si proportii, consolele sunt relativ scurte, iar daca ar fi avut tractiune 4×4, Kamiq era sigur un model cu abilitati foarte interesante. Oricum, chiar si asa, scopul de a oferi o libertate mai mare de miscare a fost atins, pentru ca diferenta fata de un hatchback este evidenta cand vine vorba despre urcarea unei borduri mai inalte sau mersul pe drumuri desfundate. 

Mult mai spatioasa decat pare

Kamiq impresioneaza prin spatiul interior neasteptat de mare. Si nu ma refer la locurile din fata, ci la bancheta (fixa si nu culisabila precum la Karoq), acolo unde locul pentru genunchi este de-a dreptul imens, aproape ca intr-o Octavia, cu mentiunea ca deasupra capului sunt si mai multi centimetri disponibili, iar pe latime spatiul este ceva mai ingust. Ca intr-o masina de clasa mai mare, Kamiq are in standard guri de ventilatie pentru pasagerii din spate (Climatronic-ul este tot standard la echiparea testata, “Style”), iar pentru 141 de euro se pot avea scaune fata/spate si duze stropitoare parbriz incalzit. Pozitia de condus se configureaza extrem de bine, iar volanul sport tesit la partea de jos arata foarte bine (optional pentru 101 euro).

In buna traditie Skoda, sunt multe spatii de depozitare in habitaclu, incarcare wireless pentru telefonul mobil, porturi USB-C (doua pe consola centrala si doua pentru pasagerii din spate), obisnuita umbrela inserata in compartimentul special din portiera soferului, lanterna portabila in portbagaj si, in fine 400 de litri volum util pentru bagaje. Avand in vedere cojnfiguratia si marimea caroseriei, portbagajul este desfasurat mai mult pe inaltime, decat pe lungime, ceea ce trebuie luat in calcul cand se organizeaza pozitionarea gentilor la plecarea in vacanta.

Interior corect, ADN Skoda

Dupa ce ma asez la volan (cotiera centrala cred ca putea sa fie pozitionata mai bine pentru odihna mainii in timpul condusului), fac turul de orizont pe plansa de bord: materiale bune cu textura moale, fara reflexii deranjante si asamblari atente. Este o senzatie de calitate, de lucru trainic, ca in orice Skoda. In echiparea de serie, display-ul de pe consola centrala are 8 inci si reuneste aproape toate comenzile disponibile.

Doar climatizarea mai are butoane fizice, dar si in acest caz trebuie sa ajungi pe touchscreen pentru a alege modul de difuzare a fluxului de aer sau functia AC. Pe scurt, intai apesi pe un buton la baza consolei si apoi treci in ecran pentru configuratie, ceea ce nu mi se pare a fi ergonomic. Altfel, grafica ecranului este foarte buna, iar optional se poate comanda o dimensiune superioara, de 9,2 inci, plus indicatoare de bord virtuale, cu un ecran imens, de 10,2 inci. 

In cazul masinii testate sunt indicatoarele clasice. Am apreciat la touchscreen-ul central ca am buton fizic rotativ pentru volum (la cel de 9,2” este comanda tactila), foarte rapid de utilizat in viata reala. Si, legat de volum, mi s-a intamplat ca pe timp de noapte la actionarea de pe volan a volumului, in loc sa scrolez rotita apasam din greseala pe tastele destinate schimbarii posturilor… pictograma fiind pusa oarecum neinspirat. Insa nu este o problema reala, pentru ca un posesor al masinii se va obisnui si totul va deveni un gest reflex.

De apreciat pozitionarea martorului luminos al sistemmului de monitorizare a traficului din unghiul mort. Daca la aproape toate modelele de pe piata, acest martor este integrat in sticla oglinzii retrovizoare exterioare (uneori mic si prea in colt, aproape insesizabil), la Kamiq se regaseste pe carcasa, orientat inspre interior. Este si bine dimensionat si mult mai vizibil de catre sofer, ceea ce este chiar de folos in viata reala si nu doar inca un element de siguranta care sa dea bine la schema de testare Euro NCAP.

Un diesel de referinta

Motorul 1.6 TDI poate fi considerat fara nici o indoiala unul dintre cele mai reusite dieseluri de aceasta cilindree, aflate in vanzare pe piata. Iar Kamiq are in oferta diesel doar acest 1.6 TDI de 115 CP/3.250 – 4.000 rpm si 250 Nm/1.750 – 3.200 rpm, cuplat pe modelul testat la transmisia automata cu doua ambreiaje DSG, cu sapte trepte.

In aceasta configuratie, computerul de bord afiseaza cu usurinta autonomii de peste 1.000 de km in afara orasului, in vreme ce in traficul bucurestean la ore de varf nu am inregistrat consumuri mai mari de 8 l/100 km. Dincolo de faptul ca nu este gurmanda, Skoda Kamiq aduce un confort foarte bun la rulare, indiferent pe unde mergi cu ea. 

Cu jantele de 17 inci nu se simte deranjata deloc de portiuni mai stricate, nu se aud zgomote de sfarsit de cursa ale amortizoarelor si nici nu sunt transmise socuri in scaune. In plus, cei aproape 4 cm (3,7 mai precis) adaugati la garda la sol comparativ cu Scala, aduc un plus de incredere la urcardea pe borduri mai inalte, ori pe drumurile de macadam. Suspensia nu este nici prea dura si nici excesiv de moale incat sa induca vreun balans ciudat. Pe autostrada, la imbinarile podurilor, unde se produc de obicei tasari ale asfaltului, cursa amortizoarelor este suficienta incat sa pastreze o filtrare eleganta. 

Mi-ar fi placut ceva mai mult feedback in volan, insa daca judecam dupa lungimea de 4,24 metri a masinii, aceasta setare mai “light” a fost facuta cu gandul ca va fi folosita mai mult in oras, unde trebuie sa o parchezi usor. Desi, asa cum am vazut, Kamiq poate juca cu succes rolul masinii unice pentru o familie tanara. Skoda ofera optional si un sasiu sport, cu garda redusa cu 10 mm, care aduce o setare Sport mai ferma pentru amortizoare. In pachetul de 370 euro este inclusa si functia Driving Mode Selection, cu patru setari: Normal, Sport, Eco si Individual.

La 1.364 kg, Kamiq 1.6 TDI este o masina rezonabila ca si perfoamnte dinamice, cu 10,4 secunde pana la prima suta de km/h si reprize interesante pana in jur de 110 km/h. Cu cei 250 Nm disponibili deja de la 1.750 rpm pare mai viguroasa decat o comunica cifrele. Si datorita cutiei, care schimba in cea mai mare parte asa cum trebuie (nu are padele, dar in modul Sport “impinge” turatia de schimbare a treptelor destul de sus), Kamiq este vioaie la ruperile de ritm. Cu mentiunea ca “suflul” reprizelor se diminueaza dupa 100 – 110 km/h, cand motorul lucreaza progresiv si nu exploziv. De altfel, intrarea in functiune a turbinei nu aduce un boom sesizabiul, setarea generala fiind facuta in ideea de confort. 

Impresia cu care raman dupa acest test, este ca Skoda a facut inca o masina buna, foarte potrivita drumurilor noastre si cerintelor publicului in materie de spatiu interior, calitate si dotari. Este ceea ce se cere la momentul de fata in toata Europa, Kamiq aflandu-se in trend si oferind foarte multe motive clientilor de a o lua in considerare ca o alternativa la un hatchback compact. 

 

Share