Soluția finală – Toyota Auris Black Edition

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 21-09-2017

Toată lumea bună visează la maşină electrică. A devenit aşa un trend, cum era telefonul mobil inteligent la începuturile drumurilor sale.

Treaba asta cu maşina electrică a depăşit faza prefecătoriei că ne preocupă Planeta sau că măcar ar trebui să ne preocupe starea ei şi să facem, vezi Doamne, tot ce ţine de noi ca să o protejăm.  E de ajuns să privim cifrele cu ochii larg deschişi şi să recunoaştem că producţia unei maşini electrice poluează grupa mare, că producţia energiei electrice necesare acestor maşini este încă departe de a fi sustenabilă, că dacă vrem cu adevărat să protejăm Planeta să mai lăsăm maşinile acasă şi să ne apucăm de pedalat. Şi e cumva bine că maşina electrică iese din această ipocrizie şi devine un produs comercial care funcţionează după eternele principii capitaliste ale modei.  Într-un asemenea context nu mai rămâne mult maşinii hibride, acel liant între ceea ce a fost odată şi ceea ce va fi să fie într-un viitor apropiat.

Dar maşina hibridă îşi vede cumva de treaba ei, de drumul pornit de Toyota acum două decenii. Chiar dacă pare un compromis, este încă o soluţie la zi pentru cei care cred cât de cât în mediul înconjurător dar nu sunt încă convinşi de soluţia sută la sută electric.  Coincidenţă sau nu, modelul Auris se regăseşte cam în acelaşi punct al vieţii sale de model auto. E de ceva timp pe piaţă, a trecut deja printr-un facelift şi îşi aşteaptă cursul către final. Pentru a revigora cumva treaba, Toyota a lansat un Auris Black Edition, un Auris cu elemente estetice noi şi un sistem hibrid la fel de vechi.

Motor

Sistemul hibrid de la Toyota este deja un clasic în viaţă. Trenul de rulare cuprinde un motor termic de 1.8 litri VVT-i cu 99 cai putere, disponibili la 5 200 rpm, şi un cuplu maxim de 142 Nm, realizabil la 4 000 rpm. Partea bună e că nu aici se termină totul. Aportul unui motor/generator electric creşte nivelul cailor putere la 136 şi cuplul la 207 Nm.  Motorul lucrează după propriul altgoritm alternând ciclul de rulare combinat cu cel pur electric, valabil doar la plecarea de pe loc, pe o distanţă de maxim 2 km dacă nu se exagerează cu pedala de acceleraţie. Ca orice hibrid, nu mai e vorba de performanţă, ci de performanţa de a nu te duce cu maşina în zona de performanţă. Mai precis, şoferul devine un fel de pilot de avion al vremurilor noastre care trebuie să monitorizeze funcţiile trenului de rulare și să ajusteze când e de ajustat. Dacă vrei să conduci un hibrid că pe orice maşină, consumul şi implicit emisiile nu vor fi departe de cele ale maşinilor tradiţionale. Dacă vrei să consumi cât mai puţin îţi trebuie, mai ales într-un oraş aglomerat, ceva mai multă răbdare şi chibzuinţa cât cuprinde.

Toyota a scos un consum mixt cu acest model de 3,5 litri la 100 km. În viaţa reală, în mediul urban, nu te poţi apropia de 3,5 litri la 100 km decât dacă adopţi un stil de condus specific pensionarilor, dacă respecţi cu sfinţenie indicatorii de pilotaj eco din bord, dacă ai parte de un trafic inexistent. În realitate, consumul va fi undeva la 5 litri la 100 km dacă mergi cu adevărat în spiritul etern al reîncărcării bateriei şi mai mare dacă vrei să conduci maşina ca pe oricare alta. La drum lung, autostrada scade mult potenţialul unui consum bun, dar drumurile normale, unde se rulează cu o medie de 90-100 km/h readuc cifrele la un nivel cumsecade.

Dinamica & Comportament

Subliniam că Auris Hybrid trebuie să fie condus într-un anumit fel pentru a simţi că este un model prietenos cu mediul. Dincolo de asta, maşina are valori normale de performanţă, cu un timp de acceleraţie de la 0 la 100 km/h de 10,9 secunde şi o viteză maximă de 180 km/h.

Hatchback-ul japonez îmbină perfect necesităţile condusului urban cu cel extraurban.  Dacă modul de rulare în mediul urban poate deveni o povară pentru şoferul responsabil, comportamentul maşinii, modul în care cutia automată schimba vitezele, direcţia uşoară şi suspensia setată înspre confort sunt plăcerile de zi cu zi pentru care conduci o Toyota. La drum întins maşina are un comportament ireproşabil, cu o stabilitate peste media segmentului şi o dinamică bună în viraje. Ruliul intervine doar când se exagerează pe virajele mai complicate însă feedback-ul direcţiei şi precizia ei punctează decisiv. Auris Black Edition cu tren de rulare hibrid devine o maşină sigură, corectă, fără pretenţii în zona de performanţă,  dar cu un consum bun.

Design

Auris a ieşit odată cu facelift-ul din zona de confort a mărcii Toyota mizând pe un public  tânăr iar maşina expune forme antrenante, marcate de elementele specifice lumii auto contemporane. Blocurile optice subţiri, prevăzute cu LED-uri, grila îngustă dar agresivă cu sigla mărita în centru şi bara față impunătoare susţinută de un spoiler masiv, capota coborâtă într-un unghi agresiv sunt elementele care definesc estetic Auris. Cât despre Auris Black Edition, această ediţie specială aduce în plus jante de 17 inch din aliaj, plafon vopsit în negru cu oglinzi laterale pe aceeaşi nuanţă, spoilerul în aceeaşi nuanţă negru glossy, antena în formă de aripioară.

Designul exterior marcat de liniile agresive cunoaşte o temporizare în partea posterioară, unde forma hayonului pare mai puţin reuşită în comparaţie cu restul iar stopurile de lumini masive se îndepărtează de mersul actual din industrie. Jocul de culori de la nivelul caroseriei pare punctul forte al ediţiei speciale, în timp ce formele ateletice ale modelului păstrează Auris în topul maşinilor din segment. Fără să fie cel mai reuşit hatchback, designul lui Auris demonstrează că marca Toyota a făcut progrese mari la acest capitol. Ceea ce este şi mai important este nivelul mare de originalitate pe care îl aduce modelul.

Interior

Toyota a pus la dispoziţia clienţilor odată cu Black Edition o tapiţerie superioară din punct de vedere calitativ, inserţii din Alcantara, dar a păstrat linia clasică şi uşor robustă a bordului, care poate fi placul unora sau detestabilă în cazul altora.

După o scurtă acomodare, veţi observa că planşa de bord respectă principiile ergonomiei, fiecare element este la modul în care vei intui instinctual că trebuie să fie, că volanul este o adevărată plăcere pentru palmele şoferului, că display-ul are o grafică îmbătrânită şi touchscreen-ul nu este tocmai prietenos cu utilizatorul, că scaunele vor oferi la drum lung o susţinere laterală bună, că cel mai mişto lucru este micuţul şi cochetul comutator de viteze. Cu spaţii de depozitare suficiente, atât prin numărul lor, cât şi prin capacitatea de stocare, şi un spaţiu interior mai mult decât decent, Toyota Auris devine o maşină cu o cabină de care te vei despărţi cu greu. Toyota reuşeşte să ofere acest efect bizar. Deşi nu este totul super calitativ, totul este corect. Deşi nu vine cu formele pe care le visai, vine cu formele care îţi trebuiesc. Deşi există minusuri, chiar la display mai ales, există plusuri care contează mai mult, dacă ne gândim la volan şi scaune. Şi tot aşa.

Concluzie

Toyota face maşini de care chiar dacă nu te îndrăgosteşti pasional, vei ajunge să le iubeşti şi să le preţuieşti. Şi asta pentru că sunt maşini care îţi oferă, care nu-ţi iau ochii, dar te conving că sunt cu adevărat ceea ce trebuie. Cam asta ar fi definiţia unei maşini corecte. Cam asta înseamnă şi Auris Hybrid, fie că este condimentată estetic ca un Black Edition, fie că nu e. Iar dacă tot suntem la capitolul Auris Black Edition, merită să spunem că vine standard cu o serie de sisteme active de siguranţă , precum cel de Pre-coliziune, cel de fază lungă sau cel de monitorizare al semnelor de circulaţie.  Toyota Auris are un preţ de plecare de 15 984 euro cu TVA în România, pentru versiunea normală, şi ajunge în varianta hibrid şi Black Edition la 23 643 euro cu TVA.

Share