Specialist in polivalenta – Test Nissan X-Trail

Share
| Scris de: Daniel Costea | 22-12-2019

X-Trail este un nume important pentru Nissan, modelul fiind de-a lungul timpului preferat pentru calitatile sale off-road, fiabilitate si spatiu interior. De altfel, pana la actuala generatie, X-Trail era considerat mai apropiat de lumea 4×4, decat de conceptul actual de SUV. Asa ca Nissan a schimbat putin abordarea, avand in vedere actuala evolutie a pietei si a nevoilor clientilor. Prezentul model inlocuieste nu numai predecesorul, ci si Qashqai+2, care oferea sapte locuri. X-Trail foloseste platforma CMF (Common Module Family) a aliantei, regasita la mai multe modele, inclusiv la Qashqai, dar este semnificativ mai mare decat acesta. Sunt 30 cm in plus la lungime si 6 cm adaugati la ampatament, care au fost folositi in mare parte pentru a face loc celui de-al treilea rand de scaune, oferit insa contra cost. In conditiile unui habitaclul cu sapte locuri, X-Trail intra in competitie cu modele precum Kia Sorento, Peugeot 5008 sau Skoda Kodiaq.

Exterior in ton cu ADN-ul marcii

Faceliftul a adus cu sine modificari domoale, dar cu efect vizual imediat. Partea frontala a primit ultima semnatura LED pe care o au cele mai noi modele ale marcii. Ansamblul a devenit mai dinamic, mai recognoscibil in trafic, X-Trail avand chiar o alura sportiva privit fiind din fata. Nu va grabiti sa descoperiti la fel de multe schmbari la partea posterioara. Aici nu s-a intamplat aproape nimic… cu exceptia catorva modificari la bara de protectie si la stopuri, a caror sticla a primit o tenta mai inchisa.

Influente interioare de la Qashqai

Interiorul este mai degraba un copy/paste de la Qashqai. Primul element care efectiv iti sare in ochi este volanul complet nou. Mai gros, tesit la partea inferioara, are un design superb, cu care multe masini sportive s-ar mandri. Impactul sau este atat de puternic si binevenit, incat nici nu sesizezi ca, de fapt, in ceea ce priveste plansa de bord, sistemul multimedia ori butoanele aferente sunt cu un pas in urma fata de modelele concurente, grafica display-ului de 7 inci fiind relativ invechita. Aici sunt proiectate si imaginile de la camerele  de asistenta la parcare si navigatie, fiind dupa parerea mea pozitionat cam jos fata de raza vizuala, in timpul condusului.

Altfel, ansamblul general arata bine, cu comenzi intuitive, plasate ergonomic. Doar butoanele de pe plansa de bord, in stanga volanului (printre care asistenta la parasirea benzii de rulare, functia ECO, inclazirea volanului, deschiderea electrica a portbagajului sau sistemul Stop/Start) sunt ascunse din raza vizuala a soferului. O nota buna pentru ledurile sistemului de monitorizare a traficului din unghiul mort, care sunt plasate in interior, langa montantul A si nu pe sticla oglinzii exterioare. Sunt mult mai vizibile si mai folositoare.

Sapte locuri si modularitate maxima

Interiorul este foarte incapator, in special pe randul doi de scaune. Bancheta culiseaza asimetric 1/3-2/3, inainte-inapoi si are mai multe grade de setare a inclinarii. Orice pasager, indiferent de inaltime va gasi aici suficient de mult loc. Cele doua scaune suplimentare de pe randul al treilea sunt potrivite doar pentru copii. Si oricum vin contra-cost, indiferent de versiunea de echipare: 1200 euro daca le adaugati la o versiune de echipare de la baza ofertei si 400 euro pentru cele de top.

Merita o nota buna scaunele frontale, proiectate cu tehnologia “Zero Gravity”. Au un sezut generos, sunt extrem de confortabile  la drumurile lungi si ofera chiar si o vaga sustinere laterala (desi nu asta cauti neaparat la un astfel de model).

X-Trail propune o echipare generoasa pentru toate cele cinci niveluri de echipare disponibile pentru combinatia motor diesel/tractiune 4×4/ transmisie automata. Inca de la versiunea de intrare ofera aer conditionat automat, asistent faza lunga,  volan multifunctional, cruise control/limitator de viteza, geamuri electrice fata/spate, computer de bord cu ecran de 5 inci, airbag-uri frontale, laterale si cortina, asistent pornire in rampa si Auto Hold, jante de aliaj de 17 inci. Insa de neinteles cum doar geamul soferului are functie Auto si in faza de urcare…

Pe masura ce se avanseaza in nivel de echipare, lista dotarilor standard se tot imbogatestecu  faruri LED adaptive, jante de aliaj de 19 inci, keyless, Nissan Connect, Intelligent Around View Monitor, plafon panoramic, sistem audio BOSE, scaune fata si bancheta cu incalzire, volan incalzit si multe altele.

O data cu faceliftul, finisajele sunt mai atente, cu materiale care arata mai bine, fara reflexii deranjante. In cazul versiunii testate, intreaga consola a schimbatorului de viteze este imbracata in piele, abatand atentia de la plasticele dure din partea inferioara a habitaclului.

Sunt destule spatii de depozitare, cu locasuri pentru pahare chiar si pentru randul al treilea (cele dintre scaunele frontale sunt incalzite/racite) si cu buzunare incapatoare in portierele anterioare. In cele din spate intra doar o sticla de 0,5 litri. Accesul este bun avand in vedere ca usile posterioare au un unghi de deschidere de aproximativ 80 de grade, iar bancheta culiseaza. Insa butoanele pentru deschiderea keyless sunt prezente numai pe portierele fata.

Cu toate cele sapte locuri in pozitie functionala, raman 135 de litri volum pentru bagaje, iar dupa plierea celor doua locuri suplimentare, se ajunge la 445 litri (acestea isi cer tributul pentru ca un X-Trail cu cinci locuri are un portbagaj de 565 litri).

Motor si transmisie

Modelul testat are sub capota turbodieselul de 1.7 litri, o evolutie a cunoscutului 1.6 dCi, care si-a marit cursa pistonului (acum are 1.749 cmc, comparativ cu 1.598 cmc) si aduce performante superioare: 150 CP/3.500 rpm si 340 Nm/1.750 – 2.750 rpm (comparativ cu 130 CP/4.000 rpm si 320 Nm/1750 rpm). Propulsorul este cuplat la un CVT, care, dupa cum vom vedea, a ramas cam in urma fata de transmisiile concurentei.

Motorul propune resurse mai mult decât interesante o dată ce ai trecut de 1.500 rpm. Per ansamblul este foarte silențios (si datorita unor imbunatatiri ale antifonarii aduse o data cu faceliftul), cu o dezvoltare robustă. Spuneam despre transmisia cu variatie continua ca nu aduce aceleasi performante in utilizare ca una conventionaala sau cu doua ambreiaje.

In oras sau la mers linistit, CVT-ul este foarte placut, motorul fiind mentinut intotdeauna intr-o zona de cuplu maxim, la un nivel sonor minim. In schimb, isi arata limitele in mersul sportiv sau in reprize, cand motorul se tureaza mai mult decat este nevoie si delay-ul in raspuns trebuie luat in calcul. Exista o poarta manuala (fara padele) ce simuleaza un numar finit de trepte, insa nu va ganditi ca face minuni.

On si off-road

Pornind chiar de la pozitia de condus, X-Trail aduce confort in conducere pe orice tip de drum. Directia se simte prea asistata uneori , ceea ce il face simplu de condus si manevrat in oras, insa feedback-ul pe drumurile sinuoase are de suferit, nu neaparat ca si precizie, cat mai ales ca reactivitate. Suspensia vine cu o setare la fel de “relaxata” ceea ce inseamna ca masina accepta cu mare dezinvoltura drumuri de calitate mai proasta, dar pe de alta parte aduce si ruliu cand incepi sa fortezi.

Tractiunea integrala All-Mode 4×4-i functioneaza impreuna cu alte sisteme de asistare ce folosesc, in principiu, sistemul de franare, pentru a imbunatati experienta de condus: Active Ride Control (reduce miscarea caroseriei la trecerea peste denivelari) si Active Trace Control (pentru o mentinere mai eficienta a traiectoriei si diminuarea subvirarii).

Dincolo de asfalt, Nissan X-Trail este mai capabil decat modelele concurente, care nu au un sistem 4×4 atat de eficient. Spre exemplu Skoda Kodiaq nu are functie de blocare a repartitiei cuplului pe punti, iar Peugeot 5008 nici macar nu are tractiune integrala. In plus, garda la sol de 210 mm ii confera o capabilitate suficienta pentru a merge pe portiuni foarte accidentate.

Un Nissan X-Trail 4×4 echipat cu acest motor si transmisia CVT porneste de la 30.050 euro si propune deja un standard bogat. La 35.700 euro nivelul Tekna aduce cam tot ce ai putea cere de la un asemenea model in acest segment.

 

Share