Special

Stanga-dreapta: cine conduce pe partea gresita a drumului?

De 6 noiembrie 2012No Comments
; ; ; ; ; ;

Principul care sta la baza regulilor de circulatie a evoluat de-a lungul timpului in doua directii. De unde a pornit totul si care sunt motivele pentru care inca exista doua variante aflati in materialul Voom.ro care trateaza istoria si geografia condusului pe partea dreapta respectiv stanga a drumului.

La ora actuala in aproximativ trei sferturi dintre tarile lumii se conduce pe partea dreapta in timp ce restul au ales sa circule pe „partea gresita” a drumului. La prima vedere decizia de a circula pe o parte sau alta pare a fi doar o chestiune de gust, dar lucrurile nu stau chiar asa. Exista numeroase argumente care sustin ambele variante, in trecut acestea schimbandu-si importanta in functie de obiceiuri si situatia politica.

Cum a inceput

Motivul cel mai important pentru a circula pe partea stanga este ca cei mai multi oameni sunt dreptaci iar spadasinii societatii feudale preferau sa merga pe partea stanga a drumului pentru a avea mana dreapta pregatita daca intalneau vreun adversar, pastrand in acelasi timp sabia (care era purtata pe partea stanga) in siguranta. Un alt motiv la fel de logic este dat de faptul ca tot in acea vreme calaretii preferau sa se urce in sa de pe partea stanga a calului, tot din cauza sabiei purtate pe stanga, si era logic ca acest lucru sa se faca de pe marginea drumului si nu din mijlocul lui. Aproape de anul 1800 insa, in Europa si America fermierii incepeau sa transporte bunuri in carute trase de mai multe perechi de cai. Acestia conduceau atelajul de jos din dreptul ultimei perechi de cai si, cum acest lucru il faceau cu mana dreapta, era mai la indemana ca si atelajul sa circule pe dreapta pentru ca fermierul, care statea pe stanga, sa poata vedea traficul din sensul opus.

Revolutia din Franta (1789) a avut o contributie importanta la stabilirea condusului pe partea dreapta in Europa. Inainte de revolutie, taranii circulau pe partea dreapta a drumului iar nobilimea, care mergea cu trasura, pe stanga, obligandu-i pe acestia sa se dea la o parte. Dupa revolutie, pentru a nu mai iesi atat de mult in evidenta, acestia s-au alaturat taranilor pe partea dreapta, o lege care sa oblige acest lucru fiind emisa in 1794. Napoleon a extins acesta regula in Belgia, Olanda, Luxemburg, Germania, Polonia, Rusia si intr-o mare parte din Spania si Italia. Tarile care i s-au opus, Marea Britanie, Imperiul Austro-Ungar si Portugalia, au ramas fidele circulatiei pe partea stanga. In Spania si Portugalia obligativitatea circularii pe partea dreapta a fost impusa prin lege in 1930, schimbarea facandu-se intr-o singura zi in toata tara. Au fost afectate si coloniile insa cele care se invecinau cu tari unde circulatia se desfasura pe partea stanga au fost excluse. In Spania nu au existat reguli de circulatie pana in 1930.

In unele zone, cum ar fi Barcelona, se circula pe partea dreapta iar in zona Madridului pe partea stanga. In anii care au urmat, tendinta europeana s-a indreptat catre condusul pe dreapta , cu exceptia Marii Britanii unde circulatia s-a desfasurat in continuare pe partea stanga a drumului, acest lucru devenind obligatoriu din 1835. Coloniile britanice au intrat automat si ele sub incidenta aceleiasi legi, acesta fiind motivul pentru care astazi tari ca India sau Australia au traficul pe partea stanga. Dupa Al Doilea Razboi Mondial, Suedia era ultima tara de pe continetul european unde se circula inca pe partea stanga iar presiunea de a se conforma cu restul continentului era destul de mare, mai ales ca toate tarile vecine aveau circulatia pe partea dreapta, iar cum granitele nu erau foarte bine marcate era imposibil sa stii cu exactitate in ce tara te afli si in consecinta pe ce parte a drumului trebuie sa conduci. Guvernul suedez a organizat un referendum in 1955 prin care intreba populatia daca sa faca schimbarea sau nu. Desi 82,9% au raspuns „Nu”, parlamentul a aprobat o lege in acest sens in 1963. Schimbarea a avut loc pe data de 3 septembrie 1967 la ora cinci dimineata. Circulatia automobilelor a fost interzisa timp de cinci ore in acesta peroada pentru a permite schimbarea semnelor de circulatie. La acesta operatiune a participat chiar si armata iar pentru inceput limitele de viteza impuse au fost foate mici. Dupa „experimentul” reusit de suedezi a urmat aceeasi schimbare in Islanda un an mai tarziu.

Asia

Japonia nu are nici o legatura cu imperiul britanic, aici circulatia pe parte stanga fiind mai mult sau mai putin obligatorie de pe vremea cand tara era condusa de samurai. Aceasta regula a devenit oficiala abia in 1872 cand in Japonia se inaugura prima linie de cale ferata ce fusese construita cu ajutorul englezilor, si care, evident, folosea circulatia pe partea stanga. Pana la aparitia unei legi scrise in acest sens a mai fost nevoie sa treaca ceva timp, mai precis pana in 1924. Foste colonii, Indonezia si Suriname au preluat obiceiul de a circula pe partea stanga de la danezi. Cand Napoleon a cucerit Olanda a impus si aici circulatia pe dreapta insa coloniile au folosit in continuare vechiul sistem. China a adoptat condusul pe dreapta in 1946 iar Coreea dupa Al Doilea Razboi Mondial din cauza trercerii de sub in fluenta Japoniei sub cea a Rusie si a Statelor Unite. Pakistanul, unde se circula pe stanga, a intentionat sa schimbe circulatia pe partea dreapta in 1960 dar decizia a fost anulata din cauza caravanelor care erau obisnuite sa merga pe partea stanga a drumului. Dificultatea de a invata camilele peste noapte noile reguri de circulatie a fost argumentul decisiv pentru care in Pakistan se circula pe partea stanga si in prezent.

Romania – stanga la sate, dreapta la orase

Realitatea este ca in Romania circulatia pe drumurile existente in secolul XIX se facea la inceput fara nicio regula. In orase, cel mai adesea se circula pe mijlocul strazii, din cauza numarului mare de oameni si tarabe de pe marginile drumului. La sate a fost impamantenita circulatia pe stanga pentru ca taranii manuiau nuiaua cu care isi indemnau vitele sau caii cu mana dreapta. Cum influenta franceza crestea tot mai mult printre varfurile societatii romanesti, in mediul urban a fost implementat obiceiul de a circula pe partea dreapta a drumului. Satul romanesc, mult mai ancorat in mostenirea istorica, a continuat sa circule pe partea stanga a drumului, lucru care genera numeroase accidente de circulatie in epoca in care automobilul a patruns si in provinciile romanesti. Primul act normativ care reglementeaza circulatia din Bucuresti dateaza de la 1868 si prevede ca trasurile trebuie sa circule doar pe partea dreapta a drumului . Insa abia la 21 august 1921 intra in vigoare, prin publicarea in Monitorul Oficial nr. 117, „Legea privitoare la circulatia autovehiculelor” si Regulamentul de aplicare a acestei legi, care aduce noi precizari in legatura cu conditiile de baza ale circulatiei automobilelor. Acestea se refereau in special la regulile ce trebuie respectate pentru deplasarea in siguranta pe drumurile publice precum si la inmatricularea si controlul starii tehnice al autovehiculelor. De asemenea, legea prevedea ca „viteza maxima cu care automobilele si celelalte vehicule cu tractiune mecanica pot circula in orase si in trecerile prin comune va fi de 12 km/ora, adica egal cu trapul cailor; la cotituri, in aglomeratiuni va fi redusa viteza cu 6 km/ora, adica egala cu pasul pedestrului”.

America

Influenta puternica a coloniilor britanice de pe continentul american a impus si circulatia pe stanga dar dupa castigarea independentei acesta regula, impreuna cu altele, a fost imediat schimbata, iar prima lege care sa stabileasca circulatia pe partea dreapta a fost emisa in statul Pennsylvania in anul 1792, urmand New York in 1804 si New Jersey in 1813. Canada a mai pastrat obiceiul de a circula pe stanga in zonele dominate de britanici pana la terminarea celui de Al Doilea Razboi Mondial.

Din stanga-n dreapta

Ultimele tari care au schimbat circulatia de pe partea stanga pe partea dreapta au fost Nigeria in 1972 si Ghana in 1974. In acest moment doar patru tari din Europa au pastrat circulatia pe partea stanga, Marea Britanie, Irlanda, Cipru si Malta. In 1960 chiar si Marea Britanie a intentionat sa schimbe circulatia pe partea dreapta, dar guvernul conservator din acea vreme s-a opus categoric, insa nu costurile astronomice care ar fi fost necesare au reprezentat motivul principal. Myanmar a fost colonie britanica pana in 1948 iar circulatia se facea pe partea stanga, pana in 1970 cand conducatorul acestei tari a interpretat un vis in care circulatia se facea pe partea dreapta si a ordonat ca acest lucru sa fie adoptat imediat. Apropape toate masinile sunt insa cu volan pe partea dreapta, pe langa cele vechi deja existente, majoritatea celor de import fiind second-hand-uri provenite din Japonia.

Din dreapta-n stanga

A treia tara care a schimbat circulatia de pe dreapta pe stanga este Samoa si acest lucru s-a intamplat pe 7 septembrie 2009. Fasta colonie germana, Samoa a fost administrata de Noua Zeelanda pana la declararea independentei in 1962. Schimbarea a fost facuta din cauza pretului mult mai mic al masinilor cu volan pe dreapta provenite din Japonia, Australia si Noua Zeelanda. Celelalte doua tari care au trecut de la circulatia pe dreapta la cea pe stanga sunt Timorul de Est (1975) si Okinawa (1978).

Partea tehnica

Chiar daca la ora actuala pare logic ca masinile care circula pe partea dreapta a drumului sa aibe volanul montat pe partea stanga, nu a fost intotdeauna asa. La inceputurile erei automobilistice din SUA circulatia se facea pe partea dreapta iar automobilele aveau locul soferului tot pe partea dreapta, urmand obiceiurile de la trasuri. Pe la 1900 locul acestuia a fost schimbat pe partea stanga pentru ca era mai logic ca soferul sa stea cat mai aprope de axul drumului de unde putea sa aprecieze mai bine distanta pana la automobilelel care circulau din sensul opus. Intr-o brosura de prezentare din 1908 Ford explica motivul pentru care volanul este mai nou montat pe partea stanga in felul urmator. „Comenzile sunt montate in partea stanga, locul logic unde acestea ar trebui sa fie, din urmatoarele motive: Circuland pe partea dreapa a drumului cu volanul montat pe partea dreapta inseamnca ca pasagerul trebuie sa coboare din masina in mijlocul drumului si sa o ocoleasca. Acest lucru este incomod mai ales in cazul unei doamne. Montarea volanului pe stanga va da posibilitatea sa coborati din masina direct pe trotuar fara sa fie nevoie sa intorceti masina. Conducand cu volanul pe partea dreapta soferul sta departe de vehiculele pe langa care trece, in schimb daca acesta este montat pe partea stanga acesta poate vedea chiar si rotile masinilor care circula in sens invers.” Unele tari au restrictionat importul de automobile care nu au volanul pe partea prevazuta de lege dar permit circulatia temporara a acestora in cazul in care unii turisti doresc sa viziteze tara cu automobilul propriu. In alte tari, cum a fost cazul in Cambogia, aceasta restrictie a fost luata ca o masura impotriva automobilelor furate din Thailanda si introduse ilegal in tara.

In 2001 a fost aprobata o lege prin care toate masinile cu volan pe dreapta trebuiau adaptate pentru a nu fi confiscate de catre autoritati. Apoximativ 80% dintre masinile inmatriculate legal au trebuit modificate. Toate masinile au pedalele asezate in aceeasi ordine indiferent de locul unde este montat volanul, multumita unui standard international. Asezarea treptelor de viteza la o cutie manuala este deasemenea identic, dar acest lucru se datoreaza mai degraba unor considerente comerciale ce au legatura cu pretul suplimentar necesar pentru o astfel de modificare. Astfel, un sofer care vine dintr-o tara unde se conduce pe partea dreapta se poate adapta destul de usor pe un automobil construit pentru a circula pe partea stanga a drumului. Totusi, nu chiar toate comenzile au fost standardizate. De exemplu, maneta schimbatorului de viteze se afla in partea stanga a volanului la masinile care circula pe partea dreapta dar si la cele care circula in Marea Britanie, precum si in tarile care au circulatia pe stanga din Europa si America. Insa masinile construite in Japonia si Australia si comercializate in aceasta zona au maneta de comanda a semnalizatoarelor montata pe partea dreapta a volanului si cea pentru stergatoare pe stanga.

Exista diferente si la reglajele farurilor intre cele noua „stiluri”, din cauza ca masinile cu volan pe stanga au fasciculul de lumina orientat catre dreapta, si invers. O alta diferenta care da batai de cap constructorilor atunci cand trebuie sa puna la punct versiunea cu volanul pe partea „cealalta” a unui model este orientarea stergatoarelor de parbriz, care ofera cea mai buna acoperire in dreptul soferului. In cazul unor stergatoare clasice, unde ambele se misca in acelasi sens, este necesara modificarea acestora pentru a porni in directia opusa si sa ofere „zona optima” pe partea cealalta.

Share

Leave a Reply

11 − 2 =